Velo sezona ir sākusies, un Liepājas ielās vērojams izteikti lielāks velosipēdu lietotāju skaits, īpaši rītos. Kā velosipēdistam pareizi pārvietoties pilsētā?

Piedāvājam biedrības "Velo-redele" viedokli, kas varbūt ir atšķirīgs, taču balstīts uz "Ceļu satiksmes noteikumos"un „Ceļu satiksmes likumā” rakstīto.

Par to, cik veselīgi, noderīgi un ekonomiski ir ikdienā lietot velosipēdu, nav jārunā, taču publiskajā telpā izskan dažādi viedokļi par to, kur velosipēdistam ir īstā vieta – uz brauktuvēm, ietvēm, meža takām vai kur citur.

Nav noliedzams, ka velosipēdistu skaita ievērojamu pieaugumu gadu no gada sajūt citi satiksmes dalībnieki, kuri bieži vien nelabprāt dalās ar velosipēdu esošajā infrastruktūrā (brauktuvēm, ietvēm), tā rodas strīdi gan reālajā vidē, gan dažādās informācijas telpās.

Tas ko vēlamies akcentēt, ir, ko un kā dotajā brīdī attiecībā uz velosipēdista tiesībām pārvietoties, regulē „Ceļu satiksmes likums” un „Ceļu satiksmes noteikumi”. Kā pamudinājums kalpoja publiskajā telpā izskanējušie, mūsuprāt, maldīgie uzskati par velosipēdista tiesībām.

Neko vairāk kā normatīvos aktus, lai pamatotu mūsu pārliecību, neizmantosim, līdz ar to velosipēds otrreiz netiks izgudrots, taču, cerams, kliedēsim dažus maldīgus uzskatus.

Tātad ceļu satiksmi Latvijā regulē divi pamatdokumenti: „Ceļu satiksmes likums” un „Ceļu satiksmes noteikumi” (Ministru Kabineta 29.06.2004. noteikumi Nr.571), kuri izdoti, pamatojoties uz „Ceļu satiksmes likuma” 3.panta 2.daļu;

Jāpiebilst, ka "Ceļu satiksmes noteikumi" nedefinē terminu „veloceliņš”, kas tiek plaši lietots sabiedrībā un publiskajā telpā.

Ceļu satiksmes noteikumos ir sekojoši apzīmējumi un ceļazīmes:
„gājēju un velosipēdu ceļš”

Ceļu satiksmes noteikumu 293.17. un 293.19.punkts "Gājēju un velosipēdu ceļš". „Atļauts braukt tikai ar velosipēdiem, kā arī pārvietoties gājējiem”. Tiek apzīmēts ar zemāk norādītajām ceļa zīmēm Nr.415.,416. un 417.






„velosipēdu ceļš” Ceļu satiksmes noteikumu 1.51.punkts – ceļš, kas paredzēts braukšanai ar velosipēdiem un mopēdiem” (var būt apzīmēts ar 413. ceļa zīmi vai 932. vai 941.ceļa apzīmējumu). Tiek apzīmēts ar zemāk norādīto ceļa zīmi Nr.413.


Ceļu satiksmes noteikumu “Papildu prasības velosipēdu un mopēdu vadītājiem” 230. un 230.6. punkti, nosaka sekojošo:

230. Velosipēdu vai mopēdu vadītājiem aizliegts:

230.6. braukt ar velosipēdu pa ceļu, ja tam blakus atrodas “velosipēdu ceļš”. 

Ņemot vērā iepriekš minēto un no “Ceļu satiksmes noteikumiem” iegūto informāciju, var secināt, ja blakus ceļam ir izvietots “gājēju un velosipēdu ceļš”   tad velosipēdists var braukt pa ceļu, jo "Ceļu satiksmes noteikumi" velosipēdistam aizliedz braukt pa ceļu tikai vienā gadījumā (noteikumu 230.6.punkts) – ja blakus tam ir izvietots “velosipēdu ceļš”  .

Satiksmes dalībnieku emocijas attiecībā vienam pret otru ir ievērojamas, tajās trūkst sapratnes un elementāras spējas komunicēt. Vieniem velosipēdists ir apgrūtinājums, savukārt, velosipēdisti jūtas izstumti no satiksmes, un brauc kur nu tiem ļauj situācijas. Velosipēda vadītājs ir “apgrūtinājums” gan gājējiem, gan autovadītājiem, taču abiem pārējiem ir jāņem vērā, ka velosipēdu lietotāju skaits tikai pieaugs, kā to pierāda iepriekšējie gadi.

Taču visiem satiksmes dalībniekiem ir jāsadzīvo un jāizturas ar sapratni – visi esam līdzīgi, jo esam cilvēki, kas vēlas pārvietoties, izmantojot dažādus transporta veidus, kas paši par sevi nedod priekšrocības, un neviens no transporta veidiem nav vērtējams zemāk par otru. “Ja tu brauc ar velosipēdu, tad tev nav vietas uz ceļa” ir absurds vērtējums, jo arī velosipēda lietotājs ir cilvēks. Ne zemāks, ne augstāks, bet tads pats, kā pārējie.

Šobrīd atsevišķās vietās Liepājā velosipēdistiem izveidotā infrastruktūra ir nepiemērota un nedroša, tāpēc velosipēdisti, lai neapdraudētu sevi un savu braucamo, spiesti pārvietoties pa ceļu, ko atļauj arī “Ceļu satiksmes noteikumi”, kā to jau noskaidrojām. Bet tad autovadītājiem rodas pārmetumi, ka, lūk, “jums taču ir velosipēdu un gājēju ceļš – brauciet pa to”.

Ļoti ceram, ka topošās izmaiņas “Ceļu satiksmes noteikumos”, ar kuriem būs juridiski iespējams uz brauktuves izvietot “velojoslas”, atvieglos velosipēdiem pārvietošanos pa ielām, un ceram arī, ka Liepājā tādas tiks izveidotas vietās, kur velosipēdistiem tas būtu nepieciešams.

Izlasot šo informāciju, būs dažādas atsauksmes, taču atbildīgajām institūcijām derētu atcerēties, ka veloinfrastruktūra jāveido tā, lai velosipēda lietotājam būtu ērti un izdevīgi pārvietojoties, tad arī tā tiks lietota, un neradīsies šādi “pārpratumi” – kurš kur drīkst braukt un kurš kuram patīk vai ne. Katrs brauks pa tam noteikto telpu, jo vienkārši tā būs piemērota un ērta.

Jau pieminētajā Zirņu ielā velosipēdu lietotāji maksimāli izvairās izmantot tur esošo infrastruktūru velosipēdiem jo tā ir pagalam neērta un nedroša – gājēju un velosipēdu ceļu krustojumi ir nepārredzami, abām brauktuvēm krustojoties ir nelīdzenumi; autovadītāji un velosipēdu vadītāji precīzi nepārzin ceļu satiksmes noteikumus un īsti nezina, kuram ir priekšroka; autovadītājiem ir grūti pamanīt velobraucējus; gājēji bieži vien neparedzami maina pārvietošanās trajektoriju un iziet priekšā velosipēdam.

Kāds teiks, ka viegli ir kritizēt, taču mēs varam arī piedāvāt risinājumu atbildīgajām institūcijām – iesaistiet projektu izstrādē cilvēkus (organizācijas), kuri ikdienā lieto velosipēdu, viņi sniegs tā saucamā “gala lietotāja” vērtējumu, kas sekmēs ieceres atbilstību lietotāju interesēm.

Daļa biedrības “Velo-redele” biedru ikdienā pārvietojas ar velosipēdiem – uz darbu un citās gaitās, un ir gatavi dalīties ar savām idejām par nepieciešamību pilnveidot esošo infrastruktūru.

Kas attiecas uz to, kurš ir ceļu “karalis”, tad mūsu uzskats ir: tas nav neviens – ne autovadītājs, ne velosipēdists, ne gājējs. Visi esam līdzvērtīgi, vien jāzin, jāsaprot un jāprot praksē ievērot ceļu satiksmes noteikumus! Tā vismaz paredz “Ceļu satiksmes noteikumi”, bet no pilsētplānošanas viedokļa prioritārais sadalījums veidots šādi: gājējs, velosipēdists, sabiedriskais transports un tikai tad automašīna.

Visu velosipēdistu vārdā sakām paldies tiem autovadītājiem, kas ar sapratni izturas pret velosipēdistiem uz ielas!

Cienīsim cits citu un ievērosim “Ceļu satiksmes noteikumus”.