Šovasar, 29.jūlijā, septiņās vietās Liepājā veicot velosipēdistu skaitīšanu, fiksēts pusotrs tūkstotis braucēju. Septembrī velosipēdistu skaitīšana notiks vēlreiz.

Par to portālu informēja biedrības „Velo-redele” pārstāvis Mārtiņš Zālītis.

Velosipēdisti skaitīti sekojošās vietās: Tramvaja tilts; Jaunais tilts; Karostas tilts; Zirņu/Ganību/Tukuma ielu krustojums; Jūrmalas ielas galā pie gājēju/velosipēdistu ceļa; Brīvības ielas un Zemnieku ielas krustojums; pilsētas centrs, Rožu laukuma apkārtne.

Velosipēdistu skaitīšanas mērķis bija, lai šādu datu esamība palīdzētu pašvaldībai plānot un organizēt satiksmi Liepājas ielās, norādot uz velosipēdu izmantošanas intensitāti. Tāpat – lai apzinātu aktīvo velosipēdistu skaitu Liepājā, kā arī, lai konstatētu un novērtētu riteņbraukšanas tendences velosipēdistu vidū.

Uzsvars skaitīšanā netika likts tikai uz gājēju/veloceļiem, un iegūtie dati patiesi liecina, ka gājēju/velo ceļi nebūt negūst ikdienas velobraucēju atsaucību ceļā uz darbu, jo tie būvēti vairāk ar rekreatīvo nozīmi – pēc darba ar ģimeni izbaudīt nesteidzīgu braucienu gar jūru u.tml. Tie arī ir garāki un atsevišķos gadījumos neērtāki, nekā īsākais ceļš uz darbu. Tas liecina par veloceliņu būvētāju nevēlēšanos pielāgot satiksmi velosipēdiem kā transportlīdzekļiem ceļā uz darbu, kā arī ikdienas gaitās.

Trīs stundu laikā septiņās skaitīšanas vietās Liepājā kopā tika fiksēti 1518 velosipēdisti. Pusotrs tūkstotis aktīvu velobraucēju ik rītu Liepāja ielās! Daudz vai maz – katrs var spriest pats.

Visvairāk braucēju – centrā
Lielākais velosipēdistu skaits fiksēts uz Tramvaja tilta – 418 velosipēdisti, tad Rožu laukums – 250, Brīvības/Zemnieku ielas savienojums – 224.

Tas ļauj izdarīt vairākus secinājumus – lielākā velosipēdistu koncentrācija ir pilsētas centrā, uz Tramvaja tilta, kur nav izveidota velosipēdistiem domāta infrastruktūra, un velosipēdisti nospiedošā pārsvarā izmanto ietvi, radot gājējiem neērtības.

Tomēr tika novērots, ka šāda velosipēdistu plūsma būtiskus traucējumus gājējiem uz ietvēm neradīja un konfliktsituācijas neveidojās, taču gājēji ir spiesti uzmanīties, lai palaistu garām velosipēdistu, jo ietve ir šaura.

Interesanti arī, ka Rožu laukuma apkārtnē no rīta fiksēts otrs lielākais velosipēdistu skaits, bet Liepājas centrā nav nekādas velo infrastruktūras, pat ne zīmes par apvienoto – gājēju/velosipēdu ceļu!

Tas ir signāls, ka Liepājas centrā nepieciešams izveidot velosipēdistiem paredzētu infrastruktūru, un „Velo-redele” var piedāvāt arī konkrētus priekšlikumus.

Jāņem vērā, ka, pieaugot velosipēdistu skaitam, un tā notiek ik gadu, gājējiem domātā telpa vairs nespēs „absorbēt” velosipēdistu daudzumu, un mēs arvien biežāk dzirdēsim par „neciešamajiem” velosipēdistiem, kas traucē pārvietoties. Taču arī velosipēdists pārvietojas! Un viņš ir tāds pats cilvēks, kā gājējs vai autovadītājs.

Visintensīvākā braukšana – no rīta
Velosipēdistu uzskaite notika rīta stundās, kad braucēju ir vairāk.

Aktīvākā stunda, kad pilsētā pārvietojas velobraucēji, ir no pulksten 7 līdz 8, kas sakrīt ar lielāko daļu iestāžu un uzņēmumu darba laika sākumu. Aptuveni par simtu mazāks braucēju skaits ir no pulksten 8 līdz 9.

Atsevišķās skaitīšanas vietās tika konstatēts atšķirīgs fiksēto velosipēdistu skaits attiecīgajās stundās. Aktīvākajā braukšanas laikā no pulksten 7 līdz 8 vismazāk velosipēdistu bija Ganību/Zirņu/Tukuma ielu krustojumā, kā arī uz gājēju/velosipēdu ceļa Jūrmalas ielas galā. Tas liecina, ka Zirņu ielu velosipēdisti izmanto nelabprāt, bet Jūrmalas ielas galā gājēju/velosipēdistu ceļš ir ar palielu līkumu, lai to izmantotu ātrai nokļūšanai pilsētas centrā. Secinājums – velosipēdists izmanto īsāko ceļu.

Ar kādiem velosipēdiem?
Skaitīšanas laikā uz Tramvaja tilta un Jaunā tilta skaitītājiem bija uzdevums fiksēt arī datus, ar kāda tipa velosipēdiem pārvietojas braucēji. No iegūtajiem datiem redzams, ka pārsvarā tiek izmantoti kalnu velosipēdi, taču arvien vairāk var redzēt pilsētas velosipēdus. Izteikti pilsētas velosipēdus izmanto sievietes, tikai ļoti reta brauc ar kalnu velosipēdu. Acīmredzot komfortablākas braukšanas dēļ, ko sniedz pilsētas tipa velosipēda izmantošana. Savukārt pilsētas velosipēdu mazā popularitāte skaidrojama ar to augstajām izmaksām un nesakārtotajām vai pavirši izbūvētajām ietvju apmalēm, tautā sauktām par „kantēm”, kas ievērojami apgrūtina pilsētas velosipēdu izmantošanu, jo tiem ir šaurākas riepas.

Vīriešu trīs reizes vairāk
Skaitīšanās allaž tiek fiksēts velosipēdistu sieviešu un velosipēdistu vīriešu skaits. Mūsu skaitīšanas rezultāti apliecina, ka velosipēdistu vīriešu ir trīs reizes vairāk nekā sieviešu.

Secinājumi
Apkopojot statistikas datus, uzdevām sev jautājumu: vai viss ir kārtībā ar veloinfrastruktūru Liepājā? Domāts par to tiek, tas nav apšaubāms, taču veloinfrastruktūras filozofija attiecībā uz velosipēda izmantošanu ikdienā ir nepareiza. Pareiza un pasaulē plaši pielietota veloinfrastruktūras filozofija ir līdzīga tai, kāda Liepājā redzama Aldaru ielā. Taču tā ir vienīgā vieta. Ļoti lielas kļūdas pieļautas Zirņu ielā.

Svarīgi ir mācīties no savām kļūdām, tāpēc ceram, ka tā notiek. Tomēr jāatzīst, ka kopumā var teikt – Liepāja ir pamatīgu soli priekšā citiem. Par to pārliecinājāmies šovasar, braukājot pa Latgali un lielajām pilsētām. Liels prieks par jūrmalas gājēju/velosipēdu ceļu. Rekreatīvā veloinfrastruktūra Liepājā dominē pār ikdienas, un pilsētas sirdī velosipēds nav vēlams. Izbraukt var – ietves ir, drosmīgākie var arī pa brauktuvi, bet kopumā vēl ir daudz darāmā!

Velosipēds ir transportlīdzeklis, un tā vieta ir uz brauktuves, kur tādā vai citādā veidā tam nodalīta speciāla josla. Tas ir jāsaprot cilvēkiem, kas plāno telpu visiem transporta veidiem, un mēs ceram, ka kādu dienu tā arī notiks. Novēlam viņiem skaidru redzējumu un, ja nepieciešams, sniegsim lietotāja padomu.

Velosipēdistu skaitīšanā iegūtie statistikas dati tiks nodoti pašvaldības atbildīgajām iestādēm. Ceram, ka mūsu ieguldītais darbs tiks novērtēts, un, pats galvenais, iegūtais rezultāts pielietots, lai attīstītu IKDIENAS velosipēdu lietošanas iespējas.

Arī turpmāk biedrības „Velo-redele” dalībnieki veiks velosipēdistu skaitīšanu Liepājā, un nākamā reize būs jau septembrī, kopsolī ar velosipēdistu skaitīšanu Rīgā.

Lai labi ripo un vējš vienmēr mugurā!