SIA „Blue Shock Bike” biedrībai „Velo-Redele” nodevusi lietošanā elektrovelosipēdu, lai kāds no biedrības biedriem, kas ikdienā pārvietojas ar velosipēdu, vienu nedēļu to izmēģinātu un novērtētu.

Velosipēds kā transportlīdzeklis tikai sāk iedzīvoties mūsu pilsētās, vidē un arī transporta sistēmā. Apziņa, ka velosipēds var būt un patiesībā arī ir transportlīdzeklis, mūsu sabiedrībā izplatās lēni, bet neatlaidīgi un pienāks tā diena, kad tas ieņems nozīmīgu vietu transporta sistēmā kā ērts un videi draudzīgs transports. Visiem zināms, kas ir velosipēds un ko ar to darīt, kā izmantot, bet ir daļa sabiedrības, kas ir dzirdējusi, bet īsti nezin un neticīgi skatās uz velojomas pionieri – elektrovelosipēdu (evelo). Nosaukums pasaka priekšā – „ričuks”, kam ir arī elektro piedziņa. Nu skaidrs! Bet kā tas patiesībā funkcionē? Kāds jautās – esi braucis? Nē, bet derētu pamēģināt!

Jā, derētu gan! Un arī pamēģināsim – SIA „Blue Shock Bike” biedrībai „Velo-Redele” nodeva lietošanā elektrovelosipēdu uz vienu nedēļu, lai biedrības „Velo-Redele” dalībnieks, kurš ikdienā pārvietojas pilsētā tikai izmantojot klasisko velosipēdu, varētu nomainīt to uz velosipēdu ar elektrības piedziņu un novērtēt to.

Testa rezultāti:

Laiks: 18.08.2014. – 24.08.2014.;

Testa kopējais nobraukums: 250 km

Evelo: Blue Shock Bike „Sport B Plus”;

Tips: kalnu

Maksimālais nobraukums (viena uzlāde) ar elektro atbalstu: 60 km; vid. ātrums 25 km/h

Maksimālais nobraukums tikai ar bateriju (skūtera režīms): 30 km; max ātrums 25–27 km/h.

Ideālā distance kombinētā režīmā: 25–30 km. Secināju, ka pie maksimālā atbalsta un lai braucējs justos komfortabli (nebūtu nopūlējies, sasvīdis utml.) distancei vienā virzienā nevajadzētu pārsniegt 30 km.

Vienas uzlādes izmaksas: 0,06 euro. Gluži kā lādēt viedtālruni. Mēģināju sekot līdzi elektrības skaitītājam pagrabā lādējot bateriju, bet ātri atmetu šo testa daļu, jo skaitītājs rādīja tik nelielu patēriņu, ka nav vērts par to domāt. Budžets noteikti necieš!

100 km nobraukuma izmaksas: aptuveni 0,12 euro! Tiešām, kurš vēl transportlīdzeklis spēj mēroties ar šādiem rādītājiem?! Salīdzinājumam – Liepājā biļete vienam braucienam tramvajā maksā 0,54 euro. Ar evelo par šādu naudu iespējams nobraukt vairāk par 500 km!

Baterija: litija jonu (uzlāde pēc nepieciešamības); noņemama un paņemama līdzi. Izmēģināju gan lādēt uz velosipēda, gan paņemot līdzi dzīvoklī – abas iespējas vienlīdz ērtas.

Baterijas uzlādes ilgums: ~ 4 h; 220 V spriegums (no sadzīves elektrotīkla). Uz nakti uzliek lādēt un no rīta noņem – un aiziet! Nekādu kreņķu.

Diplejs/vadība: vienkāršs displejs, ērta un precīza vadība. Iespējams iestatīt elektro atbalsta režīma intensitāti uz vadības displeja. Nedaudz mulsināja baterijas atlikušās enerģijas atspoguļošana displejā jo dažreiz izlādējoties baterijai uz ekrāna rādīja, ka uzlādes līmenis ir tikai pusē.

Elektrības atbalsts: vienmērīgs, patīkams un pietiekami spēcīgs – uzsākot, pret kalnu, pretvējā, apvidū (smiltīs, dubļos); iespējams regulēt atbalsta intensitāti – darbojas teicami; vadības sistēma perfekti un laicīgi sajūt nepieciešamību atbalstīt braucēju. Sākumā sajūtas bija pārsteidzošas – velosipēds pats raujas uz priekšu, atliek tikai nedaudz uzmīt pedāļiem! Testējot „skūtera” režīmu bija patiesi dīvainas sajūtas – sēdi uz velosipēda, bet 30 km nav ne reizi jāuzmin uz pedāļiem!

Grūtākais testa posms – braukt ar velosipēdu bet nemīt pedāļus! Iespaidu atstāja „vēju pilsētas” vēja  bezspēcība – frontāls spēcīgs vējš, bet es nepiepūloties pārvietojos ar velosipēdu 26 km/h.

Atbalsts ievērojami samazinās pie ātruma 30 km/h, komfortablais ātrums ar pilnu atbalstu ir 28 km/h.

Evelo funkcionalitāte: iespējams ievietot liftā, uz auto jumta velo turētājā, nav tik ļoti smags, lai tas radītu problēmu (vīrietim). Ja būtu jānes pa trepēm uz septīto stāvu, tad gan noteikti sajustu nelielo svara atšķirību starp parastu velosipēdu. Sanāca arī braucot „trāpīt” spēcīgā lietū – arī tas nekādi neietekmē evelo darbību.

Evelo vadība brauciena laikā: ideāli pārslēdzas no elektro atbalsta režīma uz „skūtera” režīmu, vadības slēdži izvietoti ērti, drošība – nospiežot bremžu rokturus atslēdzas evelo atbalsts.  

Velosipēds: evelo ir 8 ātrumi, bet patiesībā nav svarīgi kāds pārnesums iestatīts, jo, uzsākot mīt pedāļus, evelo uzreiz palīdz uzsākt un pedāļu mīšanas spēks vien tiek izmantots ap 25%. Testa laikā pārnesumus pārslēdzu reti, pārsvarā lietoju 7 pārnesumu.

Papildtests: testa laikā bija iespēja iepazīstināt „Velo-Redele” biedru no Austrālijas ar evelo, kurš veica testa braucienus ar to, un atzina, ka tas ir lielisks un labprāt tādu nākotnē iegādātos, atzīstot, ka lieliskākā īpašība, kas patika, ir evelo sākuma elektro atbalsts uzsākot braukšanu.

Veloinfrastruktūra un evelo: pārvietojoties ikdienā pa Liepājas ielām nepameta sajūta, ka gājēju/velo infrastruktūra ir nepiemērota efektīvai evelo izmantošanai. Evelo vidējais ātrums ir 25 km/h, savukārt, infrastruktūras iespējamais vidējais ātrums labi ja 10 –15 km/h.

Secinājums: uzskatu, ka ideāls risinājums izmantot evelo ir, ja ikdienas distance vienā virzienā ir līdz 30 km un ir uzlādes iespējas pirms brauciena atpakaļ. Piemēram, dzīvesvieta ir Gaviezes pagasts – darbs Liepājā. Tātad: ideāli piemērots piepilsētas iedzīvotājiem.

Kopējo pozitīvo atzinumu ietekmē samērā augstās iegādes izmaksas.

Ikdienā piemērotāks ir pilsētas tipa evelo, testējamais kalnu evelo nav ērts ikdienā (nav bagažnieka, sēdpozīcija ir neērta, dubļu sargi slikti funkcionē).

Lielisks velosipēds, kurš saprot saimnieku bez vārdiem un palīdz tam pārvarēt grūtības. Kam gan nepatīk, ka alīdz, kad tas ir nepieciešams? Protams, kāds teiks, ka zūd braucēja fiziskā piepūle, un tā ir taisnība. Atsākot braukt ar klasisko velosipēdu, bija jūtams, ka ir vairāk jāpieliek muskuļu spēks. Bet patiesībā tas ir gaumes un nepieciešamības jautājums. Braucienam uz darbu ikdienā – piemērots!

Kopumā par nedēļu uz evelo jāteic – tas bija forši, jo tas arī ir velosipēds!