2020. gads izglītības jomā Liepājā ir bijis intensīvs, notikumiem un izaicinājumiem bagāts. To ietekmējuši arī ārējie apstākļi, kas lika pielāgoties, būt saprotošiem, tikt galā ar dažādām nestandarta situācijām, informē Liepājas Izglītības pārvaldes vadītāja palīdze komunikācijas jautājumos Renāte Meļķe.
Pierādījās, cik svarīgas ir pašvadītās mācīšanās prasmes, kritiskā un analītiskā domāšana. Šajā laikā vēl vairāk ir pieaugusi tehnoloģiju, digitālo risinājumu, e-vides nozīme un loma, kas saskan ar izglītības virziena prioritātēm.
Būtiska prioritāte Izglītības pārvaldes dienaskārtībā ir izglītības kvalitāte, lai Liepājas izglītības iestādēs turpinātu veiksmīgi ieviest jauno, kompetencēs balstīto izglītības saturu, ko sāka apgūt pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņi jau pagājušajā gadā. Šogad jaunais mācību saturs ieviests vispārizglītojošo skolu 1., 4., 7., 10.klasēs. Tas ir svarīgi, jo mūsdienu bērniem ir jāiemācās dzīvot pasaulē, kas nepārtraukti mainās, līdz ar to nākotnē jābūt gataviem daudz vairāk iedziļināties un apstrādāt daudzveidīgus datus, darboties komandā, piedāvāt risinājumus nestandarta situācijām, veidot sakarības starp teorētiski apgūto un reāli dzīvē pieredzēto, analizēt paveikto un izvirzīt mērķus. Tāpat turpinās darbs, lai izglītības iestādēs īstenotu mācību satura apguvi valsts valodā, nodrošinot ikvienam bērnam vienlīdzīgas iespējas iegūt kvalitatīvu izglītību, savukārt pedagogiem sniegt atbalstu profesionālajā pilnveidē.
Uzsākts nozīmīgs darbs pie Liepājas pilsētas izglītības attīstības koncepcijas līdz 2025.gadam izstrādes, ņemot vērā Eiropas, nacionāla un reģionāla mēroga prioritātes un plānošanas dokumentus, paredzot izglītības iestāžu un sniegto pakalpojumu izvērtējumu un nākotnes attīstības scenārijus. Tāpat, sadarbībā ar Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra ekspertiem tiek veikts pētījums par mācību kvalitātes un metodikas izvērtēšanu, uzsvaru liekot uz 3., 6., 9., 12. klases skolēnu mācību sasniegumu rezultātiem.
Redzot, kādas jomas un virzieni ir jānostiprina, lai Liepājas skolēniem uzlabotu zināšanu līmeni eksaktajos mācību priekšmetos un paaugstinātu matemātikas apguves iemaņas, vairākās skolās ieviests projekts "Matemātika 200". Ikdienas matemātikas stundās aktīvi un mērķtiecīgi tiek izmantots digitālais mācību saturs ar atbilstošu tehnoloģisko nodrošinājumu. Tāpat norisinājušās dažādas karjeras ievirzes aktivitātes – Ēnu diena, Karjeras nedēļa, Liepājas darbinieku vadītās nodarbības skolēniem par Liepājas ekonomiku un attīstību, individuālās karjeras konsultācijas pie pedagogiem karjeras konsultantiem, u.c.
Ļoti aktuāls jautājums ir arī iekļaujošās izglītības pieeja, veidojot skolā drošu un atbalstošu vidi un nepieļaujot diskrimināciju. Tāpat reemigrējošo bērnu un jauniešu iekļaušanās izglītības iestādē. Nozīmīgi resursi tiek veltīti mācību un metodisko līdzekļu izveidei bērniem ar speciālām vajadzībām, kā arī tiek domāts par to, kā atbalstīt pedagogus iekļaujošas izglītības īstenošanai un pilnveidot skolotāju prasmes strādāt ar bērniem ar daudzveidīgām mācīšanās vajadzībām. Šeit atbalsts ir Iekļaujošās izglītības atbalsta centrs, kā arī Pozitīvo sajūtu telpa.
Gandarījums, kompetenču pieeja nav tikai teorija vai dokumentu kopums, bet arī darbs, lai tam būtu praktisks ieguldījums. Šogad tika atklāta Dabas māja – tā ir tikai viena no vietām, kur turpmāko gadu laikā Liepājā plānots realizēt ar vides zinātni saistītas izglītojošas programmas. Neskatoties uz pandēmijas laiku, kopš septembra to apmeklējuši jau vairāk kā 1500 skolēnu. Tāpat paredzēts izveidot arī koprades telpu Autoru ielā 4/6, kas papildinās Zinātnes un izglītības inovāciju centru (ZIIC) ar mūsdienīgiem eksponātiem, tehnoloģijām un aprīkojumu, kā arī jaunām interešu izglītības programmām. Turpmāko trīs gadu laikā tiks izveidota interaktīva vides zinātņu ekspozīcija un atvērta laboratorija, kurā liepājnieki un pilsētas viesi aizraujošā un saistošā veidā varēs pētīt un izzināt dabas procesus.
Svarīga ir vide, kurā mācāmies, augam, veidojamies par personībām. 2020.gadā uzsākti darbi trīs vispārējās izglītības iestādēs – Liepājas 7. vidusskolā, Liepājas 8. vidusskolā un Oskara Kalpaka Liepājas 15. vidusskolā, kurās ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu tiks uzlabota mācību vide – atjaunotas mācību telpas 7.–12. klašu posmā, aprīkotas ar mēbelēm un iegādāts informācijas un komunikāciju tehnoloģijas. Projekts tiks pabeigts 2021. gada pirmajā pusgadā. Savukārt remontdarbiem kopumā 11 izglītības iestādēs (gan skolās, gan pirmsskolās) piešķirts finansējums 872 000 eiro apmērā un izstrādāti remontdarbu projekti 12 izglītības iestādēs par kopējo summu 72 000 eiro.
Tāpat, reaģējot uz pieprasījumu un vietu trūkumu, viens no lielākajiem un apjomīgākajiem projektiem ir ēkas atjaunošana Koku ielā 10, lai tajā izveidotu pirmsskolas izglītības iestādi. Paralēli – uzsākts projekts, lai nodrošinātu sagatavošanas grupu plūsmu Liepājas 8. vidusskolā, lai to varētu apmeklēt bērni, kuriem jānodrošina obligātā apmācība 5 – 6 gadu vecumā. Arī šeit tiek domāts par satura un kvalitātes jautājumiem, kompetenču pieeju, dabas un tehnoloģiju sinerģiju.
Izglītības pārvaldes vadītāja Kristīne Niedre-Lathere: "Kopumā Liepājas Izglītības pārvaldes darbs ir orientēts uz to, lai jau pirmsskolā ieliktais pamats un zināšanas, mijiedarbojoties ar skolā gūtajām, nodrošinātu pēctecību. Svarīgi, lai tiktu ievērotas kopējās – bērnu, vecāku, pedagogu – intereses un vajadzības, ņemot vērā to, ko mēs vēlamies sniegt jaunajai paaudzei, lai viņi veidotos kā personības un spētu veiksmīgi realizēt savus dzīves plānus, veicinot valsts izaugsmi nākotnē."

Kas raksturo kvalitatīvu un profesionālu personāla atlases kompāniju? (4)