"Latvijas Dzelzceļš" (LDz) ar Eiropas transporta tīkla (TEN-T) aģentūru noslēgs līgumu par 1,4 miljonus eiro lielu finansējumu dzelzceļa tīkla elektrifikācijas skiču projekta izstrādei.

Tā šodien Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdē informēja uzņēmuma pārstāve Aija Poča. Konkursu par skiču izstrādi izsludinās šī gada beigās, bet līgumu par projekta izstrādi savukārt plānots noslēgt līdz nākamā gada martam.

Liepājas mērs Uldis Sesks vēlējās, lai LDz iekļauj projektā arī posma Jelgava – Liepāja elektrifikācijas izpēti. Diemžēl, uz ko gan tika norādīts, ka tās būs papildu izmaksas un pašreizējā projektā šis posms nav iekļauts.

Poča informēja, ka Baltkrievija izrādījusi interesi par posma Smoļenska – Vitebska – Daugavpils elektrifikāciju. Tā kā pašreizējais Latvijas dzelzceļa elektrifikācijas plāns paredz ceļu elektrificēt tikai līdz Daugavpilij, Poča pieļāva, ka posmu līdz robežai varētu elektrificēt par saviem līdzekļiem. Krievija arī ir izrādījusi interesi par dzelzceļa elektrifikāciju līdz Latvijas robežai, taču reālie darbi esot atkarīgi no finansējuma.

Kā ziņots, kopējās dzelzceļa elektrifikācijas projekta izmaksas tiek lēstas 549 miljonu eiro (377 miljonu latu) apmērā un tas paredz modernizēt esošās elektrolīnijas un elektrificēt jaunos posmus no Daugavpils un Rēzeknes līdz Krustpilij, kā arī posmu no Krustpils līdz Jelgavai un no Jelgavas līdz Ventspilij. LDz plāno saņemt līdzfinansējumu no Eiropas Savienības 2014.–2020.gada finanšu plānošanas periodā.

Kopējais skiču projekta finansējums ir 2,838 miljoni eiro (1,96 miljoni latu), un 50% finansēs Eiropas Savienība.

Nākamajā Eiropas Savienības budžeta plānošanas periodā LDz būtu nepieciešams realizēt infrastruktūras modernizācijas projektus par aptuveni 900 miljoniem eiro (630 miljoniem latu), Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdē iepriekš sacīja LDz tehniskā direktora vietnieks Māris Riekstiņš. Nozīmīgākais projekts, kura realizācija būtu nepieciešama, ir Austrumu-Rietumu dzelzceļa koridora elektrifikācija. Tāpat ir nepieciešama LDz nozīmīgāko dzelzceļa mezglu – Rīgas un Daugavpils – modernizācija. Šis projekts varētu izmaksāt 105 miljonus eiro (73,5 miljonus latu). Savukārt signalizācijas kontroles iekārtu modernizācija galvenajās stacijās varētu izmaksāt 100 miljonus eiro (70 miljonus latu).