Jaunajiem Horvātijā ražotajiem zemās grīdas tramvajiem pamazām nomainot Liepājas ielās pirms četrdesmit un vairāk gadiem ražotos vecās paaudzes tramvajus, arvien aktuālāks kļūst jautājums, kāds liktenis sagaida vecos vagonus, kuri vairs netiek ekspluatēti ikdienas pasažieru pārvadājumos.


Šobrīd uzņēmums "Liepājas tramvajs" saņēmis jau desmit jaunās paaudzes zemās grīdas tramvajus, kas kursē Liepājas ielās. Kā portālam irliepaja.lv pastāstīja uzņēmuma sabiedrisko attiecību speciālists Andrejs Rjabcevs, gaidāms, ka


nākamnedēļ no Horvātijas rūpnīcas "Končar" ieradīsies vienpadsmitais tramvaja vagons,

bet kopumā līdz rudenim Liepājai paredzēti 14 jauni tramvaja vagoni.


Kamēr vēl nav pienākuši visi Liepājai paredzētie jaunie vagoni, daļa veco tramvaju joprojām kursē ikdienā, taču izteikti mazākā intensitātē, salīdzinot ar jaunajiem vagoniem. Piemēram, decembrī, pēc uzņēmuma apkopotās statistikas, vairāk nekā 60% no visiem maršrutā veiktajiem pārvadājumiem veikti ar jaunās paaudzes tramvajiem. Ja nebūtu īpašā tramvaja ar Ziemassvētku noformējumu, kurš tika ekspluatēts lielākā intensitātē, ar jaunajiem vagoniem veikto braucienu proporcija tuvotos 70%.


Šonedēļ beidza kursēt "Liepājas tramvaja" īpašais Ziemassvētku tramvaja vagons. Ginta Egliņa foto no Facebook.com.


Vidēji viens vecās paaudzes vagons decembrī mēneša laikā nobraucis 2243 kilometrus, turpretī viens jaunais vagons veicis vidēji 4391 kilometru mēnesī. Pilnībā atteikties no vecajiem vagoniem šobrīd vēl nav iespējams gan tādēļ, ka pietiekamā skaitā vēl nav piegādāti pasūtītie jaunie vagoni, gan arī par atsevišķiem vecajiem tramvajiem ir spēkā iepriekš noslēgti reklāmas līgumi.


Kā skaidroja uzņēmumā "Liepājas tramvajs", daļa veco vagonu joprojām tiks saglabāta uzņēmuma vajadzībām, lai nodrošinātu rezerves iespējas, taču daļa veco vagonu, kuri bija vissliktākajā tehniskajā stāvoklī, ir norakstīti.


Pērn rīkotas divas atklātas izsoles, mēģinot vecos vagonus pārdot, taču abas beidzās bez rezultātiem,

jo neviens pretendents tā arī nepieteicās. Četriem vagoniem demontētas tālākai izmantošanai derīgās rezerves daļas un liekais pārdots metāllūžņos, savukārt vienu no vecajiem vagoniem pērn par 5,5 tūkstošiem (bez pievienotās vērtības nodokļa) iegādājās kāds Jaunmārupē reģistrēts uzņēmums, kurš tramvaju plānojis izmantot kā reklāmas objektu, jo uzņēmuma darbības specifika ir saistīta ar sliežu ceļu izbūvi.



Uzziņa

Viena jaunā tramvaja vagona garums ir 20,7 metri, augstums 3,4 metri (bez pantogrāfa) un svars 28 tonnas. Maksimālo ātrumu tramvajs var attīstīt līdz 70 km/h, taču drošības dēļ tas ieprogrammēts tā, lai pilsētvidē ātrums nepārsniegtu atļautos 50 km/h. Atšķirībā no līdz šim ekspluatētajiem vagoniem jaunie tramvaji ir īpaši pielāgoti vieglai iekļūšanai gan vecākiem ar bērnu ratiņiem, gan personām ar kustību traucējumiem. Tramvaja vagoni ir aprīkoti arī ar mūsdienīgu pasažieru apziņošanas sistēmu, videonovērošanu, gaisa kondicionēšanas iekārtām un citām iespējām.


SIA "Liepājas tramvajs" vagonus iegādājas ar Kohēzijas fonda līdzfinansējumu.