Februārī un martā biedrības „Velo-redele” dalībnieki veica eksperimentu Liepājas ielās ar velosipēdu un sabiedrisko transportu. Kā ir labāk, ātrāk, ērtāk pārvietoties Liepājas pilsētā?

Eksperimentam vajadzēja sniegt atbildi uz šo jautājumu – ja ne pilnībā, tad vismaz daļēji, un tā arī notika.

Maršruti tika izvēlēti tā, lai tie atbilstu pilsētas iedzīvotāju pārvietošanās tendencēm, piemēram, no tā saucamajiem guļamrajoniem uz pilsētas centru vai arī cauri visai pilsētai. Pilnīgi visi sabiedriskā transporta maršruti netika salīdzināti ar velosipēdu, jo tas nav nepieciešams. Svarīgākais bija konstatēt kopējo tendenci attiecībā uz pārvietošanās iespējām un priekšrocībām.

Mūsdienīgu pilsētu attīstības tendences balstās uz videi draudzīgu pārvietošanās līdzekļu ieviešanu un to izmantošanas veicināšanu. Liepājas pilsētai šajā jomā vēl ir ļoti daudz darāmā, taču ir viens svarīgs fakts, ko apliecināja eksperiments – pārvietoties ar velosipēdu no mājām uz darbu Liepājā var tikpat ātri, kā ar sabiedrisko transportu. Sīkāk to var aplūkot rakstam pievienotajās bildēs.

Ja reiz pārvietošanās laiks ar velosipēdu ir tieši tāds pats kā sabiedriskajam transportam, tad pārējie apstākļi runā tikai par labu velosipēdam – veselīgāk, videi draudzīgāk, lētāk, ērtāk (nav jāspiežas pārpildītā sabiedriskā transportā).

Eksperimentā tika secināts: ja velosipēds brauc „pa taisno”, tad tas ir ātrāks, bet, ja tas brauc pa brauktuvi un pa sabiedriskā transporta maršrutu, tad ceļā pavadītais laiks ir vienāds vai tikai nedaudz atpaliek no sabiedriskā transporta.

Secinājums arī tāds, ka esošā velo infrastruktūra, jeb velo/gājēju ceļi nav piemēroti tam, lai velosipēdu izmantotu kā transportlīdzekli pilsētā. Risinājums tam būtu atvēlēt daļu no brauktuves velosipēdiem, to marķējot kā velo joslu. Līdzīga infrastruktūra ir izbūvēta Aldaru ielā.

Veicot eksperimentus, tika novērots, ka autovadītāji saprotoši izturas pret velosipēdistiem, tikai atsevišķos gadījumos saskārāmies ar attieksmi – „ja tu brauc ar velosipēdu, tad nebrauc pa ielu”.

Braukt ar velosipēdu ikdienā pati par sevi ir priekšrocība, bet papildus ir arī tas, ka ar velosipēdu var braukt var „no durvīm līdz durvīm”, nav apgrūtinošu problēmu ar sava transportlīdzekļa novietošanu, katru reizi var braukt pa citu maršrutu, un ir iespējams ļoti viegli un ērti apbraukt sarežģītus transporta mezglus, jo ar velosipēdu atļauts pārvietoties gan pa brauktuvi, gan ietvēm.

Kopumā eksperiments ir izdevies un mērķis ir sasniegts. Viens ir tas, ka mēs „it kā visi zinām” dažādas lietas, bet praksē tās pārbaudīt ir pavisam kas cits. „Velo-redeles” dalībniekiem ir interesanti pārbaudīt „it kā zināmas” lietas un procesus.

„Velo-redeles” dalībniekiem šāda veida eksperiments bija pirmā pieredze un jāteic, tas bija intresanti, jo izzināt mūsu pilsētas dzīves ritmu un tendences ir aizraujoši. Plānojam turpmāk realizēt dažādus interesantus pasākumus un, ja kādam ir jaunas idejas, aicinām pievienoties biedrībai „Velo-redele”! To var izdarīt, rakstot uz e-pastu: velo-redele@inbox.lv vai zvanot pa tālruni 26173222 Mārtiņam.

Nākamajā „ Velo-redeles” pētījumā Liepājā, mēs centīsimies noskaidrot, kur, kādi un cik droši ir Liepājā pieejamie pieslēgšanas velostatīvi.