Neapmierinātība ar darba devēju bija likusi trešdien, 10.maijā, Jūrnieku centra konferenču zālē pulcēties ap 20 Liepājas autobusu parka (LAP) šoferiem un arodbiedrības pārstāvjiem.
Apspriede notika kopā ar nozares arodbiedrības vadību – Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības LAKRS valdes priekšsēdētāju Juri Kalniņu. Sarunas temats – samilzušās šoferu ikdienas darba problēmas: Eiropas regulām neatbilstoša darba stundu uzskaite (reāli nostrādātas 15 – 18 stundas, uzskaitītas – 9), pārkāpumi autobusu vadītāju darba un atpūtas laiku noteikšanā, darba samaksas "necaurspīdīgais" un sarežģītais modelis, autobusu tehniskais stāvoklis. Tāpat darbinieki apšauba LAP meitas uzņēmumu "LAP Serviss" un "SIA "Rumba Tours" izveides lietderību un likumību.
Šī bija jau otrā tikšanās, iepriekšējo reizi darbinieki uz tikšanos bija aicinājuši arī uzņēmuma vadītāju LAP valdes loceklis un izpilddirektoru Māri Ārbergu. Diemžēl vienošanās par koplīguma slēgšanu starp darbiniekiem, ko pārstāv arodbiedrība, un darba devēju nav panākta. Vēl vairāk – kā pastāstīja Kalniņš un apstiprināja LAKRS paspārnē esošās LAP arodbiedrības (uzņēmumā ir arī otra arodbiedrības organizācija) vadītājs Agris Laugalis – uz pērn 7.novembrī rakstiski izteikto aicinājumu slēgt koplīgumu darba devējs joprojām nav sniedzis atbildi! 17.martā darba devējam piedāvāts koplīguma projekts, ar kuru bija jāiepazīstas un jāsniedz atbilde mēneša laikā, taču arī tādas nav.
"Ir tikai baumas, ka darba devējs aicina pie sevis darbinieku pārstāvjus un liek parakstīt kaut kādus papīrus."
Juris Kalniņš aicināja šoferus neparakstīt nekādus dokumentus, jo darba devēja pienākums, ko nosaka Darba likums, ir visas pārrunas risināt tikai ar arodbiedrību vai tās pilnvarotiem pārstāvjiem.
Pret pašvaldībai daļēji piederošā uzņēmuma darbinieku problēmām vienaldzīga ir arī Liepājas dome, kurā LAP arodbiedrība 6.aprīlī jau otrreiz griezusies ar vēstuli. Tāpat atbildi nav devusi Valsts darba inspekcija, pie kura arodbiedrība vērsusies 7.aprīlī. Neoficiāli gan zināms, ka inspekcija Autobusu parkā bijusi un pieprasījusi uzņēmuma vadību sniegt atbildes.
"Esam rīkojušies precīzi atbilstoši Darba likumam, korekti, un ir pilnīgi skaidrs, ka darba devējs likumu var neievērot un tam nekādu seku nav," atzina Kalniņš.
Ne šoferi, ne arodbiedrība ar situāciju nav apmierināti, tāpēc tika lemts par turpmāko rīcību, un tā būs šāda – arodbiedrība gatavos dokumentus, lai sniegtu prasību tiesā, taču, tā kā šajā gadījumā nav gaidāms ātrs rezultāts, iespējama arī cita, agresīvāka rīcība – pikets, brīdinājuma streiks vai streiks.
Kādu lēmumu pieņems Autobusu parka darbinieki vēl nav zināms, taču, spriežot pēc sanākušo noskaņojuma, dusmas ir lielākas par bailēm no sekām, kādas varētu radīt lēmums uzsākt streiku. Tiesa, uzņēmumā ir vairāk nekā 200 šoferu, bet uz sapulci bija atnākuši 20.
Tomēr Laugalis atzina, ka uz liepājniekiem skatās arī citi uzņēmumi, un ir iespējams, ka streika gadījumā pievienojas arī, piemēram, "Nordekas" darbinieki, kuru situācija gan esot krietni labāka.
Kā pastāstīja viens no šoferiem, LAP darbinieku vidējais vecums pieaug, jo kadru mainība ir liela – neviens jaunais ilgi nepaliekot. Pēdējā pusgada laikā no vienas šoferu brigādes vien aizgājuši vairāki darbinieki. Nereti esot situācijas, kad šoferis nobraucis trīs dienas starppilsētu reisos, divas brīvdienas strādā "uz mikriņa", un pēc tam atkal dodas starppilsētu reisā. Jo tas esot vienīgais risinājums, ko darba devējs var piedāvāt šoferim, ja tas iebilst, ka nopelna par maz.
"Bet algu eiro tik un tā saņemam mazāku, nekā iepriekš latos."