Atbildes vizītē Liepājas Speciālajā ekonomiskajā zonā (SEZ) 21. jūlijā viesojās Kazahstānas SEZ "Khorgos – Eastern Gate" pārstāvji (arī "KTZE-Khorgos Gateway").

Viesi iepazinās ar Liepājas SEZ darbības pamatprincipiem, atvieglojumu sistēmu un uzņēmumiem, izvērtējot iespējas veidot Liepājas SEZ teritorijā transporta un loģistikas centrus un izmantot Liepājas ostas terminālu pakalpojumus, informē Liepājas SEZ pārvalde.

Kā vizītes noslēgumā atzina SEZ "Khorgos – Eastern Gate" Investīciju daļas vadītājs Zaslans Nurtazins – esam Horgosas "austrumu vārti", un pozicionējam sevi kā transporta un loģistikas koridoru no Ķīnas uz Eiropu, kā arī citu Centrālāzijas, Krievijas vai Kazahstānas preču eksportu Eiropas virzienā, savukārt Liepāju redzam kā rietumu vārtus uz Ziemeļeiropu un Rietumeiropu.

SEZ "Khorgos – Eastern Gate" delegācija apskatīja lielākās ostas kompānijas un ražošanas uzņēmumus, arī "iCotton", kas ražo vates diskus, mitrās salvetes un citas higiēnas preces.

"Khorgos – Eastern Gate" pēc savas stratēģiskās nozīmības pasaules transporta nozarē ir salīdzināma ar Suecas kanālu. Horgosas sausā osta ir projekts Kazahstānas pusē, kurā no Ķīnas dzelzceļa sastāviem konteineri tiek pārkrauti uz 1520 sliežu platuma vagoniem, lai tālāk turpinātu ceļu Eiropas virzienā. Tas ir stratēģisks projekts, lai fiziski varētu īstenot kravu plūsmas pagriešanu no jūras ceļiem uz sauszemes – auto un dzelzceļu. Turpinās arī vairāku joslu auto maģistrāles izbūve, pa kuru no Alma-Atas var nokļūt Horgosā.

Zaslans Nurtazins, SEZ "Khorgos – Eastern Gate" Investīciju daļas vadītājs:

"Jūsu pārstāvji bija pie mums, iepazinās ar to, kā strādā mūsu SEZ, šī ir atbildes vizīte. Ir priekšstats un ieceres. Turpināsim strādāt pie konkrētiem projektiem, ko nākotnē kopīgi īstenot. Ikvienā sadarbības projektā nozīme ir personīgajām attiecībām. Mums ir izveidojušies ļoti cieši kontakti ar Liepājas SEZ vadību, ir līdzīgs redzējums un izpratne, un pats galvenais uzticēšanās. Bizness jau balstās uz abpusēju sapratni un uzticēšanos. Domāju, ka tas dos labus rezultātus."

Uldis Hmieļevskis, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieka vietnieks:

"Kazahstānas valdība ir devusi SEZ "Khorgos – Eastern Gate" uzdevumu novirzīt kravas no jūras uz sauszemes transportu t.i., lai Ķīnas kravas plūstu cauri Kazahstānai. Mūsu mērķis ir iesaistīties šajā transporta plūsmā un tādēļ Khorgas pārstāvji ir šeit, Liepājā, lai parādītu, kādas ir iespējas Liepājas ostā veidot loģistikas centrus, kādus pakalpojumus var nodrošināt Liepājas ostas kompānijas kravu pārkraušanā. Mēs esam redzējuši kā Khorgā notiek kravu apstrāde, Horgosas pārstāvji tagad ir redzējuši kā notiek Liepājā un turpināsim strādāt, lai īstenotu konkrētus projektus, kravu plūsmas izveidošanā un aktivizēšanā. Liepājas SEZ un Liepājas ostas mērķis ir arī iekļauties šajā transporta un loģistikas koridorā."
 
No 2017. gada 10. – 14. jūlijam Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieka vietnieks Uldis Hmieļevskis tikās un vienojās par sadarbību ar unikāla projekta SEZ "Khorgos – Eastern Gate" vadību Kazahstānas pierobežā ar Ķīnu.