Tā Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas stividorkompānijas "Terrabalt" (SIA "Tolmets" meitasuzņēmums) valdes loceklis Āris Ozoliņš jokoja nopietnā pasākumā – jaunizbūvētās piebrauktuves prāmju terminālim (sk. attēlā) atklāšanā aizvadītā gada nogalē (projekta nosaukums: "Autotransporta piebrauktuves pārbūve ar stāvvietu ierīkošanu un caurlaides novietošanu Liepājas SEZ "Terrabalt" SIA terminālim Liepājas ostā").


Lai šo gandrīz pusmiljonu eiro vērto projektu īstenotu, bija nepieciešams bankas aizdevums, ko uzņēmums arī saņēmis.


Šo ieguldījumu infrastruktūrā augstu vērtē arī "Terrabalt" sadarbības partneri, tostarp prāmju kompānija "Stena Line". Kompānijas komercdirektors Baltijā un Krievijā Oskars Osis atzina, ka šādas investīcijas ļauj piesaistīt papildu kravas un ceļ ostas vērtību, kas ir svarīgi tādam uzņēmumam kā "Stena Line", kuram ir ilglaicīgi plāni Liepājas ostā.


Piebrauktuves svinīgajā atklāšanā "Terrabalt" valdes loceklis pakavējās arī pie uzņēmuma vēstures, kas sniedzas 28 gadus senā pagātnē, kad, būdams silikātķieģeļu ražošanas uzņēmuma "Baltika" vadītājs, Āris Ozoliņš pirmoreiz saskāries ar ostu, vedot kravas uz 63.piestātni (ja labi ieskatās, tad redzams, ka arī "Terrabalt" prāmju terminālis būvēts no šiem ķieģeļiem).


1991. gadā sācis saimniekot ostā, 1994. gadā "Terrabalt" jau apkalpoja pirmos prāmjus, kas kursēja uz Dāniju. Gadu vēlāk sākās satiksme līnijā Rostoka – Liepāja. 1997. gadā kompānija "Scandlines" uzsāka braucienus uz Karlshamnu Zviedrijā. To nomainīja "Ave Line" ar konteinerkravu pārvadājumiem, bet no 2010. gada – "Stena Line". 2014. gadā "Terrabalt" savā piestātnē izkrāva vienu no lielākajām kravām – NATO operācijai "Atlantic Resolve" paredzētās 148 kravas vienības, tostarp 21 tanku. 2015. gadā bez jau esošās divpusīgās 46. piestātnes (var apkalpot vienlaikus gan prāmjus, gan konteineru un ģenerālkravu kuģus) uzņēmums izbūvēja vēl vienu – 50. piestātni (abu piestātņu kopējā platība ir 106,7 tūkst.m2). "Terrabalt" rīcībā ir slēgta tipa noliktava, kā arī kravu uzglabāšanas laukumi, rampa pārkraušanai, pievedceļš.


Šodien "Terrabalt" spēj vienlaikus apkalpot divus prāmjus. Pagaidām gan tas nav nepieciešams, jo ir viena prāmju līnija Liepāja – Travimende (Vācija), kurā kursē divi prāmji – "Urd" un "Stena Gothica", kas no Liepājas atiet piecas reizes nedēļā, pārvadājot gan transportlīdzekļus, gan pasažierus.


"Terrabalt" specializējies tieši prāmju apkalpošanā, taču apkalpo arī ro-ro, ro-pax, lo-lo tipa kuģus, tā specifika ir negabarīta kravu apstrāde, taču arī ģenerālkravu un beramkravu pārkraušana, uzglabāšana, kā arī konteineru apstrāde.


"Terrabalt" nākotnes plānos ietilpst konteinerlīnijas atjaunošana un prāmju satiksmes attīstība, kam ir tieša saistība ar jauno piebraucamo ceļu, kurš turklāt veiksmīgi savienots ar Speciālās ekonomiskās zonas rekonstruēto Brīvostas ielu.


Uzziņa
2019. gada 11 mēnešos "Terrabalt" piestātnēs pārkrautas 877 tūkst. tonnas, tajā skaitā ro – ro kravas – 83 %, pārējās – 17 %.