SIA “Ardenis" pēc "Liepājas autostāvvietu" pasūtījuma veicis maksas autostāvvietu nepieciešamības novērtējumu Liepājas pilsētā, secinot – bez tām nekādi nevar.
Pēc tam, kad Liepājas domes opozīcija Pilsētas attīstības komitejā iesniedza lēmumprojektu par izmaiņām maksas autostāvvietu darbībā, tai tika paziņots, ka jautājuma izskatīšana jāatliek līdz būs sagaidīts pašvaldības uzņēmuma "Liepājas autostāvvietas" pasūtītais pētījums SIA “Ardenis" (atgādināsim, ka opozīcija jau 14.novembra domes sēdes darba kārtību vēlējās papildināt ar jautājumu par izmaiņām "Liepājas autostāvvietu" darbībā, opozīcijas priekšlikums bija ļaut pirmās 20 – 30 minūtes stāvēt bez maksas, bet pirmās stundas tarifu noapaļot līdz 50 centiem, toreiz priekšlikums tika noraidīts, aizbildinoties, ka lēmumprojekts vispirms jāizskata komitejās).
15.janvārī SIA "Ardenis" transporta infrastruktūras projektu eksperts Arturs Dombrovskis pētījumu prezentēja Pilsētas attīstības komitejā.
Kā skaidroja Dombrovskis, pētījuma mērķis bijis izanalizēt autostāvvietu pakalpojumu sniegšanu, SIA “Liepājas autostāvvietas" saimniecisko darbību un sniegt rekomendācijas uzņēmuma turpmākajai darbībai, pakalpojumu attīstībai un tarifu politikai.
Pētnieku atzinums, ka uzņēmuma saimnieciskā darbība ir stabila, jo pieaug saimnieciskās darbības rentabilitāte un ir pietiekami naudas līdzekļu saistību segšanai. "Liepājas autostāvvietu" neto apgrozījuma pieaugums 2013.gadā, salīdzinot ar 2012.gadu bijis ap14%.
Šobrīd "Liepājas autostāvvietām" ir 22 maksas autostāvvietas, kurās ir vieta 440 automašīnām. Ir arī bezmaksas autostāvvieta ar laika ierobežojumu F.Brīvzemnieka ielā, bezmaksas stāvvieta autobusiem pie Liepājas Universitātes, savukārt daļa autostāvvietas E.Veidenbauma ielā nodota baznīcas pārvaldībā.
No pētījuma izriet, ka šobrīd pilsētas centrā bezmaksas autostāvvietās ir ap 1200 vietām.
Maksas autostāvvietās izmantošanas tarifi, kas ir spēkā kopš 2008.gada, ir šādi: 20 minūtes (minimālais samaksas apjoms) – 0,28 eiro; 30 minūtes – 0,36 eiro; pirmā un katra nākamā stunda – 0,43 eiro. Trīs autostāvvietās (Kuršu ielā 1, Kuršu ielā 3 un Graudu ielā 13) – 15 minūtes ir bez maksas.
Salīdzinot ar citām pilsētām, minimālā maksa Daugavpilī ir par trim centiem zemāka (0,25), savukārt stundas tarifs Liepājā (0,43) ir zemāks nekā citur (Daugavpilī – 0,55 un 0,70; Tartu – A zonā 1,50 B zonā 1,00 C zonā 0,50; Pērnavā – 0,96).
Par to, vai šajās pilsētās apsaimniekotājs ir pašvaldības vai privāts uzņēmums, SIA "Ardenis" ziņu nav.
Pētījumā secināts, ka autostāvvietu klientu skaits pēdējos gados ir salīdzinoši stabils – 2013.gadā 359 210, vasaras mēnešos par 20 – 25% lielāks nekā vidēji gadā; lielākā daļa autovadītāju autostāvvietas izmanto uz neilgu laiku: 35 – 40% jeb 125 000 – 145 000 gadā līdz 30 minūtēm un 20 – 24% jeb 72 000 – 86 000 no 30 minūtēm līdz 1 stundai; ir izveidota efektīva un klientiem draudzīga kontroles un brīdinājumu sistēma; spēkā esošie autostāvvietu apmaksas tarifi kopumā objektīvi atbilst pieprasījumam un nodrošina efektīvu transporta līdzekļu rotāciju pilsētas centrā.
Pētījuma autori iesaka vienīgi noapaļot un vienkāršot esošo tarifu, lai klientiem būtu ērtāka pakalpojuma lietošana, kā arī vienkāršotos pakalpojuma administrēšana.
Pētījuma autori neiesaka izvēlēties pagarināt bezmaksas stāvēšanas laiku, jo tad pašvaldībai būtu daļēji jāfinansē autostāvvietu uzturēšana, pēc pētnieku aplēsēm pat ar 40 – 50 tūkstošiem eiro gadā.
Pagarinot bezmaksas stāvēšanas laiku līdz 30 minūtēm, būtiski palielinātos autostāvvietu aizpildījums, aktīvajā periodā samazinot iespēju novietot automašīnu. Turklāt autovadītāji, kas meklē vietu automašīnas novietošanai, palielina satiksmes plūsmu ielās, rada papildus riskus satiksmes drošībai, kā arī palielina gaisa un trokšņa piesārņojumu apkārtējā vidē.
Pagarinot bezmaksas stāvēšanas laiku līdz 30 minūtēm par 28% – 36% samazinātos "Liepājas autostāvvietu" ienākumi, bet autostāvvietu uzturēšanas izmaksas saglabātos esošajā apmērā, līdz ar to radot budžeta deficītu, kura segšanai būtu nepieciešams pašvaldības finansējums.
Savukārt atceļot maksu par autostāvvietu izmantošanu, ievērojami grūtāk būšot atrast brīvu vietu automašīnas novietošanai, jo pieaugs satiksme pilsētas centrā. Tāpat pašvaldībai pilnībā būs jāfinansē autostāvvietu uzturēšana. Būšot arī nepieciešamas būtiski lielākas dotācijas sabiedriskajam transportam.
Pagarinot bezmaksas stāvēšanas laiku vai pilnībā atceļot maksu par autostāvvietu izmantošanu, samazināsies pilsētas sabiedriskā transporta pasažieru skaits, līdz ar to palielinot nepieciešamās pašvaldības dotācijas sabiedriskajam transportam.
Pētījuma autori iesaka saglabāt maksas autostāvvietas pilsētas centrā, lai veicinātu videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu – sabiedrisko transportu, velosipēdus, un atslogotu pilsētas centru no privātajām automašīnām.
Esošos autostāvvietu apmaksas tarifus iesaka noapaļot un vienkāršot, nosakot minimālo maksu par pirmajām 20 minūtēm 0,30 eiro apmērā un maksu par pirmo un katru nākamo stundu 0,50 eiro apmērā.
Pētnieki arī iesaka lielāka uzmanību pievērst sabiedrības informēšanai par pašvaldības maksas autostāvvietu darbību, tai skaitā par kontroles un brīdinājumu sistēmu, kā arī sagatavot aprakstu svešvalodās par autostāvvietu darbību un apmaksas kārtību un izplatīt to ārvalstu viesiem ar LRTIB starpniecību, pilsētas tūrisma objektos u.c.
Tāpat ieteikts pārprogrammēt biļešu automātus, ieviešot iespēju saņemt "nulles biļetes", fiksējot autostāvvietu bezmaksas izmantošanas laiku, uzstādīt elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas un atļaut tās izmantot bez maksas.
Attīstības komiteja nolēma pieņemt zināšanai pētījumu un pēc komitejas priekšsēdētāja Gunāra Ansiņa ierosinājuma uzdeva "Liepājas autostāvvietām" sagatavot jaunu saistošo noteikumu projektu, iekļaujot pētījumā izteiktos priekšlikumus. Tāpat tika nolemts, ka trīs autostāvvietās (Pie Sociālā dienesta, pie domes un pie Valsts Sociālās apdrošināšanas aģentūras) bezmaksas stāvēšanas laiks jāpagarina līdz 30 minūtēm, bet Kuršu ielā 12 jāierīko stāvvieta, paredzot iespēju pašvaldības darbiniekiem tajā bez maksas novietot automašīnas.