No 25. līdz 27. septembrim Rīgā, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā un Liepājā, koncertzālē “Lielais dzintars” mūzikas un skaņas dizaina jomas profesionāļiem, komponistiem, studentiem un pētniekiem no 16 pasaules valstīm bija iespēja iedziļināties zinātniskos pētījumos un mākslinieciskajā jaunradē par progresīvām audio tehnoloģijām IRCAM starptautiskā foruma darbnīcās (IRCAM Forum Workshops), informē Anita Lazdeniece-Grīnberga, SIA “Lielais Dzintars”Sabiedrisko attiecību speciāliste.
Pasākums Latvijā iezīmēja pirmo reizi, kad IRCAM foruma darbnīcu starptautiskā versija notiek Eiropā. Forumā uzstājās skaņas tehnoloģiju pētnieki un izstrādātāji, komponisti un mākslinieki no Francijas, Čīles, Brazīlijas, Norvēģijas, Lielbritānijas, Japānas, Vācijas, Lietuvas, Itālijas, Grieķijas un Latvijas.
Foruma atklāšanā 25. septembrī dalībniekus sveica Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas rektore Ilona Meija, Francijas vēstnieks Latvijā Manuels Lafons Rapnuijs (Manuel Lafont Rapnouil), Latvijas Republikas Kultūras ministrijas Valsts sekretāre kultūrpolitikas jautājumos Baiba Mūrniece, SIA “Lielais Dzintars” valdes priekšsēdētājs Timurs Tomsons, IRCAM direktors Franks Madleners (Frank Madlener) un IRCAM foruma projekta vadītāja Paola Palumbo.
Šajā dienā JVLMA tika aizvadīti plenārreferāti par skaņas un mūzikas pētniecības institūtu IRCAM un skaņas pārveidošanu radošā veidā, demonstrācijas imersīvam audio dzīvajiem priekšnesumiem, kā arī darbsemināri par skaņas pārveides programmām “Max” un ASAP.
26. un 27. septembrī forums turpinājās Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars”, iedziļinoties tādās tēmās kā telpiskā kompozīcija un audiotehnoloģijas, datorasistēta komponēšana un orķestrācija, hibrīdkompozīcija ar mākslīgā intelekta sistēmām, skaņu satura un īpašību izpēte, darbs ar programmām PARTIELS un “OpenMusic” u. c.
Koncertzāles Eksperimentālajā skatuvē foruma norises laikā bija iespējams arī aplūkot Jāņa Garanča, Fransisko Roberto Beserras Bravo (Francisco Roberto Becerra Bravo) un Džeikina Edvarda Pusona (Jachin Edward Pousson) instalācijas.
Foruma noslēgumā koncertzāles pirmajā stāvā Oresta Silabrieža vadībā notika pirmskoncerta sarunas par tēmu “Ieskats Bulēza personībā un mūzikā”, kurās piedalījās IRCAM direktors Franks Madleners, IRCAM pasniedzējs un datorizētās mūzikas dizainers Greguārs Lorjē un komponists, Latvijas komponistu savienības projektu vadītājs Rolands Kronlaks. Tam sekoja IRCAM dibinātāja, ģeniālā komponista Pjēra Bulēza simtgadei veltīta koncertprogramma, izskanot viņa ievērojamākajiem skaņdarbiem “Anthèmes II” (1997) un “Répons” (1980–1984).
Forums globālās iniciatīvas “Hors-les-Murs” ietvaros tiek organizēts kopš 1994. gada visā pasaulē. Tajā tiekas gan IRCAM foruma biedri (60 000), gan citi interesenti – komponisti, neatkarīgie mākslinieki, studenti, mūzikas profesionāļi un skaņas tehnoloģiju eksperti –, lai dalītos pieredzē un inovācijās dažādās lekcijās, diskusijās un praktiskās demonstrācijās.
Pēdējo desmit gadu laikā IRCAM foruma darbnīcas notikušas tādās valstīs kā Dienvidkoreja, Brazīlija, Taivāna, Argentīna, Ķīna, Amerikas Savienotās Valstis un Čīle.
Forumu organizēja Parīzes Pompidū centra struktūrvienība IRCAM sadarbībā ar Liepājas koncertzāli “Lielais dzintars”, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmiju, RTU Liepājas akadēmiju un Francijas institūtu Latvijā un Parīzē.