Papildināts. Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) SIA "Terrabalt" ieguvusi tiesības nomāt dziļūdens piestātni Nr.50, ko līdz 31.janvārim nomāja SIA "50.piestātne".

Kā preses konferencē pirmdien, 29.februārī, žurnālistiem skaidroja Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Jānis Liepiņš, SEZ pārvalde nomas līgumu ar "KVV Liepājas metalurgs" meitas uzņēmumu "50.piestātne" izbeigusi, jo nomnieks bija parādā un arī neveica nekādu darbību piestātnē.

SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš jau iepriekš teica, ka no 2014.gada 17.aprīļa, kad ar SIA "50. piestātne" tika noslēgts nomas līgums, piestātnē Brīvostas ielā 12 nevienu dienu nav notikusi aktīva saimnieciskā darbība un nav pārkrauta neviena tonna kravu, turklāt krājās nomas maksas parāds.

Slēgt ilgtermiņa nomas līgumu līdz 2035.gada 31.decembrim tieši ar SIA "Terrabalt" (pretendentu uz šo piestātni bijis daudz) par 180 m garās un 9,5 m dziļās piestātnes nomu SEZ pārvaldei ieteikusi "Nordea Bank AB" Latvijas filiāle, kurai bija noslēgta trīspusēja vienošanās par sadarbību piestātnes izmantošanā. Banka savulaik finansēja gan piestātnes rekonstrukciju, gan pārkraušanas tehnikas iegādi.*)

SIA "Terrabalt" ir gatava jau šogad investēt dzelzceļa pievada un noliktavas būvē, sacīja Lapiņš.

Iespēja izmanot 50.piestātni, SIA "Terrabalt" ļaus palielināt pārkraušanas apjomus būvkonstrukcijām un cita tipa kravām, kas līdz šim notika tajā pašā 46.piestātnē, kur piestāja "Stena Line" prāmis, skaidroja Lapiņš.

Pēc viņa sacītā, jaunā piestātne uzņēmumam arī ļaus atrisināt citas problēmas, kas "Terrabalt" bijušas līdz šim, un par ko prāmja operators "Stena Line" izteicis pārmetumus uzņēmumam, proti, sarežģījumi prāmja līnijas apkalpošanā un transporta plūsmā uz un no ostas, satiksmes ierobežojumi Brīvostas ielā un citi. "Terrabaltam" iegūstot šo piestātni, "Stena Line" būs lielākas iespējas īstenot ieceri palielināt prāmja kustības biežumu Vācijas virzienā līdz piecām reizēm nedēļā, kā arī 2017.–2018.gadā attīstīt prāmju kustību Zviedrijas virzienā, skaidroja Lapiņš.

Papildināts.
Āris Ozoliņš, Liepājas SEZ "Terrabalt" SIA valdes loceklis:
"Uzņēmuma rīcībā esošā teritorija Brīvostas ielā 14 ir nepietiekama, lai kvalitatīvi varētu apkalpot prāmju līnijas, nodrošinot ģenerālkravu, ro-ro tipa kravu, konteineru kravu pārkraušanu un uzglabāšanu. Līdz ar blakus esošās, jaunās teritorijas iznomāšanu, varam domāt par attīstību un  prāmju satiksmes intensitātes palielināšanu. Saredzot jaunās iespējas, savu gatavību attīstīt prāmju satiksmi Vācijas un perspektīvā arī Zviedrijas virzienā apliecina arī prāmja līniju operators "Stena Line". Protams, turpināsim strādāt arī ar ģenerālkravām."

Pašreiz uzņēmums apkalpo divas prāmju līnijas – starp Liepāju un Vācijas pilsētu Travemindi prāmji kursē divas reizes nedēļā, bet uz Zviedrijas pilsētu Nineshamnu reizi nedēļā, sadarbībā ar prāmju līniju operatoru "Stena Line". Bez tiešās pasažieru un tranzītkravu plūsmas prāmja pakalpojumus savas saražotās produkcijas eksportēšanai izmanto arī Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā strādājošie ražošanas uzņēmumi, kas nogādā savu produkciju gan saviem mātes uzņēmumiem, gan klientiem Vācijā un Skandināvijas valstīs, piemēram, LSEZ SIA "Lesjofors Sprigs LV", SIA "Silkeborg Spaantagning Baltic", LSEZ SIA "Caljan Rite-hite", LSEZ SIA "Jensen Metal", LSEZ SIA "Trelleborg Wheel Systems Liepaja" u.c.

Paralēli tam uzņēmums apkalpo sauskravas kuģus un nodrošina dažādu citu ģenerālkravu pārkraušanu, piemēram, ilgstoši, veiksmīgi sadarbojas ar AS "UPB", eksportējot dažādas dzelzsbetona konstrukcijas.

Kā liecina "Terrabalt" iesniegtais Biznesa plāns, jau ar 2016. gada aprīli tiek plānots nodrošināt 50. piestātnē kravu apgrozījumu, apkalpojot līdz pat 8 kuģiem mēnesī. 2016. gadā  Liepājas SEZ "Terrabalt" SIA  plāno būtiski palielināt kravu apgrozījumu ( 2015. gadā – 692 297,46 tonnas) un izbūvēt dzelzceļa pievadu līdz ostas 50. piestātnei, bet 2017.gadā izbūvēt jaunu noliktavu.

*) Liepājas ostas 50. piestātnes izbūve uzsāka 2010.gada rudenī stividorkompānija LSEZ SIA "Liepājas osta LM", piesaistot finanšu resursus no "Nordea Bank AB" Latvijas filiāles un pabeidza 2012. gada janvārī. Piestātnes rekonstrukcija bija vistiešāk saistīta ar  AS  "Liepājas metalurgs" modernizāciju un ražošanas jaudu palielināšanu. Pēc metalurģijas uzņēmuma darbības pārtraukšanas, lai jaunajiem investoriem nodrošinātu piekļuvi ostai, 50. piestātni atdalīja no LSEZ AS "Liepājas osta LM" un iznomāja SIA "50. piestātne", kas bija AS "KVV Liepājas metalurgs" 100% meitas uzņēmums.

SIA "50. piestātne" pārņēma arī saistības pret banku, kas bija izveidojušās izbūvējot piestātni un iegādājoties nepieciešamo tehniku. 2014.gada 14.oktobrī starp Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldi,  Sabiedrību ar ierobežotu atbildību "50.piestātne" un "Nordea Bank AB" Latvijas filiāli tika noslēgta trīspusēja vienošanās par sadarbību Liepājas ostas 50.piestātnes izmantošanā, kas noteica arī kārtību kā rīkojas banka un kā  LSEZ pārvalde, ja SIA "50. piestātne" nepilda savas saistības.

(Avots: Liepājas SEZ pārvalde)