Piektdien, 2019.gada 1.martā,  aprit 22 gadi kopš Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izveides. Liepājas SEZ idejas autors bija uzņēmējs Tālivaldis Vēsmiņš.

Vēsmiņš šo ideju bija noskatījis ārvalstīs un gan tolaik, gan šodien uzskata, ka tas bija vienīgais instruments, lai Liepāja spētu iziet no ekonomiski depresīvā stāvokļa, informē Liepājas SEZ sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.

Kā atzīst Tālivaldis Vēsmiņš, bija nepieciešams atbalsts uzņēmējiem, lai kopā ar pašvaldību veidotu un attīstītu infrastruktūru, veidotu jaunus uzņēmumus un radītu darbavietas ne tikai ostā, bet, galvenokārt, industriālajās teritorijās, piesaistot ārvalstu un pašmāju investorus, kas būvē jaunas rūpnīcas. Liepājas osta pēc Krievijas armijas aiziešanas bija atstāta pilna ar pusnogrimušiem kuģiem, bijušās militārās bāzes teritorijas nebija piemērotas saimnieciskās darbības veikšanai, turklāt pilsētā politisko apstākļu un ekonomiskās krīzes dēļ darbu pārtrauca vairākas padomju laiku rūpnīcas.

Liepājas SEZ valdes priekšsēdētājs Uldis Sesks atceras, ka 1997.gadā valdības nostāja bija visai tieša, ka valsts naudu Liepājas ostas un industriālo teritoriju sakārtošanai naudu nedos un pašiem vien bija jādomā, kā uzlabot ekonomisko situāciju un attīstīt pilsētu. "Ambīcijas un spīts jau liepājniekiem bija, bet bija nepieciešamas lielas pārliecināšanas spējas, lai pierādītu    kravu īpašniekiem, ka jāizmanto Liepājas osta , nevis kāda citas reģiona osta. Vēl 90to gadu sākumā te bija militārā osta, tagad graudu osta. Nevar apstāties –  jāatbalsta vairāku jaunu ražošanas uzņēmumu būvniecība Liepājā, jāiesaista valdība, lai bijušo "Liepājas Metalurga" teritoriju pārvērstu par industriālo parku. Tur būs daudz mazas un vidējas ražotnes, bet ostas uzņēmumi tur varēs izmantot dzelzceļa infrastruktūru."

Liepājas SEZ pārvaldes investīcijas:
• No 1997.gada – 2000.gadam: < 15 milj. euro
• No 2000.gada – 2016.gadam: < 115 milj. euro
• Plānotais no 2017.gada – 2020.gadam: < 50 milj. euro

Liepājas SEZ pieturzīmes:
• 1992.gads - atjauno Liepājas ostas saimniecisko darbību. Kravu apgrozījums 0,11 milj. tonnu.
• 1994.gada 31. augusts - Krievijas jūras kara flote atstāj Liepājas ostu un tās akvatorijā 37 grimekļus, degradētas teritorijas un piesārņojumu.
• 1996.gada 17. maija MK izbraukuma sēde. Valdība piekrīt Liepājas SEZ izveidei, lai mazinātu bezdarbu, kas Karostā sasniedz pat 30-40%.
• 1997.gada 1. marts – stājas spēkā Liepājas SEZ likums. Liepājas SEZ teritorijā piemēro nodokļu atlaides un atbalsta mehānismus uzņēmumiem.
• 1997.gadā rekonstruē Dienvidu molu un osta sasniedz 2,2 milj. tonnu apgrozījumu.
• 1999.gadā izbūvē Liepājas ostas auto pievadceļa pirmo kārtu un izstrādā ilgtermiņa infrastruktūras attīstības plānu.
• 1999.gadā notiek pirmie Liepājas ostas padziļināšanas darbi, kas ļauj apkalpot kuģus ar iegrimi līdz 10,5 m.
• 1999.gadā darbu uzsāk pirmie ārvalstu uzņēmumi – "Baltic Transhipment Center" un "Pumac Liepāja". Abi uzņēmumi ir ar Dānijas kapitālu.
• No 1997. līdz 2002.gadam izveido 27 LSEZ kapitālsabiedrības. Tehnoloģijās un būvniecībā iegulda 70,8 milj. euro.
• 2002.gadā "Pumac Liepāja" iegādājas vecā Gaļas kombināta teritoriju un uzsāk pirmā industriālā parka izveidi Kapsēdes ielā.
• 2003.gadā Liepājas osta sasniedz kravu apgrozījumu 4,8 milj. toonu.
• 2005.gadā apstiprina ES Kohēzijas fonda projektu „Liepājas ostas pievadceļi".  Tā ietvaros izbūvē jaunu dzelzceļa posmu un  Ziemeļu parku,  jaunu autopievadceļu, kā arī Karostas tilta rekonstrukciju.
• 2007.gadā Liepājas SEZ kapitālsabiedrības strādā ar vairāk kā 160 milj. apgrozījumu, bet eksporta apjomi ir ~78 milj. euro.
• 2012.gadā Liepājas ostas kompānijas  sasniedz kravu apgrozījumu 7,4 milj. tonnu un turpina būvēt noliktavas un terminālus, sakārto pievadceļus.
• 2015.gadā noslēdzas otra nozīmīgākā Liepājas ostas padziļināšana, nodrošinot kuģu ceļus līdz 12,5 m.
• 2015.gadā uzsāk "Vecās Ostmalas Biznesa Parks" izveidi. Biznesa parku veido bijušā kokapstrādes kombināta "Baltija" un mēbeļu rūpnīcas "Erke" teritorijā.
• 2015.gadā pieņem ekspluatācijā ES līdzfinansētā projekta ietvaros sakārtotās uzņēmējdarbības teritorijas ar tām nepieciešamo publisko infrastruktūru Karostā un Meldru/Dūņu ielā.
• 2017.gadā Liepājas SEZ kapitālsabiedrību apgrozījums ir 232, 5 milj. euro, bet kopējais investīciju apjoms no 1997.gada ir 232,5 milj. euro.
• 2018.gadā uzbūvē divas jaunas rūpnīcas un uzsāk metālapstrādes rūpnīcas būvniecību Karostas Industriālajā parkā.
• 2018.gada 23. augustā paraksta nodomu protokolu par Liepājas Industriālā parka izveidi bijušajā "Liepājas metalurga" teritorijā.
• 2018.gadā Liepājas osta sasniedz līdz šim lielāko kravu apgrozījumu – 7,54 milj. tonnu un nodarbina vairāk kā 2000 cilvēku.
• 2019.gadā Liepājas SEZ pārvalde turpina infrastruktūras pilnveidošanas un attīstības investīciju programmu, ieguldot vairāk nekā 50 milj. euro.
• 2019.gadā uzsākta trešā Liepājas ostas padziļināšana līdz 14,5 m, būvē jaunus dzelzceļa pievadceļus un autoceļus, turpinās Jahtu ostas attīstības projekts, kā arī citi uzņēmējdarbībai nepieciešamās infrastruktūras izveide.