Ceturtdien, 21.janvārī, klātesot ekonomikas ministrei Danai Reizniecei-Ozolai, svinīgi tika atklāta modernizētā Liepājas stacijas signalizācijas sistēma un rekosnstruētie sliežu ceļi.

VAS “Latvijas dzelzceļa” (LDz) realizētais un ES Kohēzijas fonda līdzfinansētais 24,4 miljonus vērtā projekta “Liepājas stacijas signalizācijas sistēmas modernizācija ar sliežu ceļu rekonstrukciju” ietvaros ir rekonstruēta un modernizēta Liepājas stacijas signalizācijas sistēma, veikta sliežu ceļa rekonstrukcija, kā arī daudzi citi darbi.

Pēc šī projekta realizēšanas stacijas konfigurācija, signalizācijas sistēma, tajā skaitā elektroapgādes un telekomunikācijas sistēmas, kā arī staciju telpas atbilst mūsdienu dzelzceļa transporta prasībām.

“Veiksmīgs ostu darbs ir nesaraujami saistīts ar dzelzceļu. Liepājā atrodas trešā lielākā Latvijas osta, kurā pagaidām kravu apgrozījums ir salīdzinoši neliels – pagājušajā gadā pa dzelzceļu pārvadātais kravu apjoms uz Liepājas ostu tikai nedaudz pārsniedza 2,5 miljonus tonnu. Pēc LDz projekta īstenošanas Liepājas mezglā izveidota moderna, kvalitatīva dzelzceļa infrastruktūra, kas ļauj palielināt arī šī mezgla caurvedes spēju. Tāpēc tagad mums kopā ar uzņēmējiem jāstrādā pie jaunu kravu piesaistes, lai palielinātu kravu apgrozījumu arī šajā mezglā,” uzsver LDz prezidenta pienākumu izpildītājs Aivars Strakšas.

Kā portālam pastāstīja Deniss Krivčenkovs, "Thales Latvija" filiāles "Thales Rail Signalling Solutions Baltics" izpilddirektors, ka kompānijas izstrādātā un uzstādītā dzelzceļa staciju vadības un monitoringa sistēma balstās uz Eiropas Savienības standartiem un atbilst visām ES prasībām.

"Līdz ar šīs sistēmas uzstādīšanu Liepājas stacijā ir nodrošināta ne tikai augsta līmeņa drošība, bet arī vienkāršota apkalpe un palielinātas stacijas caurlaidības spējas – kravu nosūtītāji un saņēmēji varēs ātrāk apstrādāt savas kravas, kas arī bija modernizācijas galvenais mērķis," sacīja Krivčenkovs.

“Projekta laikā īstenotā Liepājas dzelzceļa mezgla infrastruktūras modernizācija nav tikai lokāls projekts. Tas ir vērtējams arī kā Latvijas valsts arvien dziļāka un ciešāka iekļaušanās Eiropas un pasaules globālo transporta tīklu sistēmās un starptautiskajās loģistikas ķēdēs. Pilnsabiedrības vārdā vēlētos pateikties visiem Liepājas dzelzceļa stacijas modernizācijas projekta dalībniekiem – Satiksmes ministrijai, VAS “Latvijas dzelzceļš”, Liepājas Speciālās Ekonomiskās zonas vadībai, kā arī Liepājas domei un projekta Inženierim. Liepājas dzelzceļa stacijas modernizācijas projekts paver papildus iespējas starptautiskajiem uzņēmējdarbības un tirdzniecības sakariem, kā arī Latvijas eksportspējas un ekonomikas izaugsmes veicināšanai. Esam priecīgi, ka šajā svarīgajā valsts infrastruktūras attīstības virzienā tieši mēs ieguvām iespēju likt lietā savu ilggadējo starptautisko pieredzi dzelzceļa transporta tehnoloģisko inovāciju izstrādē un ieviešanā”, projektu komentēja “Thales Transportation System” starptautiskais direktors Žans Žaks Kolbs.

““FIMA” kā viens no pilnsabiedrības locekļiem projekta ietvaros veica pārmiju automatizāciju, luksoforu un citu dzelzceļa signalizācijas sistēmu modernizāciju, kā arī elektroapgādes sistēmu izbūvi. Lielākais izaicinājums bija termiņš. Projekta realizācija ilga tikai 526 dienas, sākot no līguma parakstīšanas līdz objekta nodošanai realizācijā. Izpēte, projektēšana un saskaņošana ilga aptuveni 11 mēnešus, bet būvniecības darbi tika pabeigti 7 mēnešu laikā. Apjoma ziņā līdzvērtīgs objekts iepriekš tika izbūvēts gada laikā. Tas pierāda mūsu un partneru augsta līmeņa profesionalitāti un atbildīgu attieksmi pret savu darbu. Kopumā projektā bija iesaistīti vairāk nekā 400 speciālistu no dažādām valstīm.”, komentēja SIA “FIMA” valdes priekšsēdētājs Jānis Vilmanis.

Svinīgajā atklāšanā piedalījās VAS ”Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Aivars Strakšas, ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola, Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Džineta Innusa Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks, Francijas vēstniecības pārstāvis ekonomikas jautājumos Žans Vuri, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš, "Thales Transportation System" starptautiskais direktors Žans Žaks Kolbs, "FIMA" valdes priekšsēdētājs Jānis Vilmanis, SIA “Transceltnieks” valdes priekšsēdētājs Viktors Zagvozdkins, kā arī daudzi citi ministriju un firmu vadošie darbinieki.

Projekta informācija:
Projekta kopējās izmaksas veido 24,4 miljonus eiro, no kuriem 18,76 miljoni eiro ir ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums, bet 5,6 miljoni eiro  – LDz finansējums.
Būvniecību veica pilnsabiedrība "Thales – Fima – Transceltnieks”, savukārt būvniecības līguma vadīšana un uzraudzība bija uzticēta pilnsabiedrībai "Dzelzceļa inženieri”.

Kopā ar šo projektu, LDz īstenoja arī papildprojektu: "Divu dzelzceļa sliežu ceļu izbūve Ziemeļu parkā Pulvera ielā 13, Pulvera ielā 15/19, Liepājā”  – vienu miljonu eiro vērtajā projektā LDz sadarbībā ar meitassabiedrību SIA “LDz infrastruktūra” izdevās ievērojami palielināt ostas Ziemeļu parku, kas ļaus nodrošināt lielāku ostas konkurētspēju.

Galvenie izbūvētie objekti:
-Izbūvēti divi sliežu ceļi ar kopējo garumu 1325 metri.
-Iebūvētas 4 jaunas pārmijas.
-Izbūvēta drenāžas un ūdens novades sistēmas.

Izbūvēts arī:
-Mikroprocesoru signalizācijas sistēmas centralizācija Liepājas stacijā un posmā Liepāja–Tore.
-Stacijā iebūvēti vairāk kā 151 km signalizācijas kabeļi jaunā kabeļu kanalizācijā.
-Jauni 123 luksofori (t.sk. masta luksofori – 38 gab., pundurluksofori – 85 gab.)
-Uzstādītas pārmiju elektropiedziņas 71 gab. un pārmiju elektroapsildes sistēma
-Rekonstruētas transformatoru apakšstacijas;
-Nepārtraukta barošanas sistēma ar UPS un dīzeļģeneratoru;
-Neapsargājamās regulējamās pārbrauktuves aprīkotas ar jaunu signalizācijas sistēmu – 6 komplekti (t.sk. pāri sliežu ceļiem Nr. 202; 201; 60; 64; 38; km 223+334);
-Apsargājamā pārbrauktuve km 219+832,53 (Cukura iela) ar jaunu signalizācijas sistēmu;
-Stacijas sliežu ceļu pārbūve – 3800,7 metri
-Jaunas pārmiju pārvedas 18 gab.
-Pārliktas 6 pārmiju pārvedas jaunai stacijas konfigurācijai;
-Staciju apgaismošana.
-Videonovērošanas sistēma Cukura iela  (km 219+832,53) pārbrauktuvei, posmā Liepāja – Tore.
-Liepājas vilcienu kustības/satiksmes monitorings Rīgā.