2020 gada pirmajos divos mēnešos Liepājas ostā pārkrauts 993 235,89 tonnu dažādu kravu, kas līdzīgi kā citās reģiona ostās ir mazāks nekā gadu iepriekš, informē SEZ sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.

Kā skaidro Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš, situācija pasaules tirgū un epidemioloģiskie apstākļi atstāj iespaidu arī uz kravu plūsmu. "Pasaules ekonomika mainās, mainās arī tranzītbiznesa nozare un tas ir tikai loģiski, ka kravu plūsmas šogad ir savādākas nekā gadu iepriekš. Liepājas ostas uzņēmēji ir radoši, mainoties tirgus situācijai, viņi spēj pielāgoties un rast risinājumu. Šobrīd grūti pateikt cik liela ir koronavīrusa ietekme un kādu iespaidu tas atstās uz uzņēmējdarbību Liepājas SEZ."

Liepājas ostā lielākais īpatsvars ir lauksaimniecības kravām (40%), kam seko celtniecības materiāli, ro-ro kravas, kokmateriāli, bitumens un bioloģiskās lejamkravas. 2020. gada divos mēnešos beramkravas Liepājas ostā veido 67% no visām kravām, ģenerālkravas – 21%, bet lejamkravas – 12%. Janvārī un februārī apkalpoti 262 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 4612 pasažieri.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš norāda, ka Liepājas SEZ pārvalde 2020. gadā sadarbībā ar ostas uzņēmējiem turpina jau iepriekš uzsāktos attīstības projektus – jaunā dzelzceļa infrastruktūra ir nodota ekspluatācijā, noslēgumam tuvojas kuģu ceļa padziļināšana un hidrobūvju pārbūve, bet pavisam drīz atsāksies autoceļa izbūve pēc tehnoloģiskā pārtraukuma. Tāpat uzņēmēji sadarbībā ar Liepājas SEZ pārvaldi aktīvi strādā, lai piesaistītu jaunas kravas un paplašinātu kravu uzglabāšanas iespējas.

Šogad Liepājas SEZ pārvalde ir noslēgusi divus nomas līgumus, kas tuvākajā nākotnē varētu pozitīvi ietekmēt kravu plūsmu Liepājas ostā. Trīs noliktavas un zemes platība 2,7 ha platībā ir iznomāta SIA "Ekers Stividors LP" lauksaimniecības kravu uzglabāšanai. Uzņēmums šobrīd veic noliktavu pārbūvi kravu uzglabāšanas vajadzībām, lai strādātu ar jaunu kravu pārkraušanu. Gatis Svētiņš, "Ekers Stividors LP" valdes loceklis: "Šobrīd ir sarežģīts laiks, kas nenoliedzami ietekmē kopējo kravu plūsmu. Nav ekonomiska pamatojuma cenu kritumam pasaules tirgū dažādām kravu grupām. Pirmie signāli parādījās pirms aptuveni 7 mēnešiem, atsevišķiem kravu veidiem sasniedzot vēsturiski zemāko cenu. Un sliktākais, ka tam nav zināmi iemesli un cik ilgi vilksies šāds nenoteikts stāvoklis."

Tāpat bijušajā Liepājas metalurga teritorijā kokmateriālu kravu uzglabāšanai un to pārstrādei 4,5 ha iznomāti SIA "Mols L", lai caur Liepājas ostu eksportētu augstvērtīgu kurināmo šķeldu. "Tas ir tikai normāli, ka ir mēneši, kad ir lielāks kravu apgrozījums, un – kad tas ir mazāks. Katrs gads ir atšķirīgs. Lai varētu runāt par kopējām tendencēm, ir jāskatās ilgāks laika periods. Gada griezumā, domāju, ka mums būs pat kravu apgrozījuma pieaugums," tā "Mols L" valdes priekšsēdētājs Jānis Zvirbulis.

Savukārt, SIA "Terrabalt" valdes priekšsēdētājs Āris Ozoliņš uzsver, ka prāmju pārvadājumos un ro-ro kravu grupā gada sākumā vienmēr ir pasīvāka kravu plūsma. "Izņēmums nav šis gads. Saprotams, ka koronavīruss mūs ļoti satrauc. Ļoti ceram, ka tas būtiski neietekmēs kravu plūsmu. Pasažieriem gan varētu būt zināmi ierobežojumi. Sekojam, kā attīstās šis process. Ievērojam visus nepieciešamos aizsardzības pasākumus. Ļoti ceram, ka vasarā tā jau būs vēsture!"

Ostas darbību 2020. gada pirmajos divos mēnešos ietekmēja arī laika apstākļi. Siltās ziemas dēļ ievērojami samazinājies energoresursu kravu apgrozījums, bet stiprais vējš ( vēja ātrums vairāk kā 15 m/s bija 14 dienas no 29. Salīdzinājumam – 2019.gada februāri bija 4 vējainas dienas) un lietus ierobežoja gan kuģu satiksmi, gan kravu operāciju veikšanu.
 
Šī gada februārī Liepājas ostā pārkrauti 422,85 tūkst. tonnas kravu. Lielākās kravu grupas – labība un labības produkti, celtniecības materiāli, ro-ro kravas, bitumens, bio-eļļas un kokmateriāli.