Laiku pa laikam sabiedrībā uzvirmo diskusijas par degvielas cenām Latvijā, zemākām cenām tuvākajā kaimiņvalstī – Lietuvā – un neizpratne par to, kas mums rada cenu atšķirības.

Nesen portāla lasītāji pamanījuši, ka Ventspilī degvielas cena par litru ir ievērojami zemāka nekā Liepājā, turklāt šāds novērojums izdarīts vienā tīkla uzpildes stacijās – "Circle K". Cenas atšķirība nav vairs daži centi par litru, tā sasniedz vairāk nekā desmit centus, kas tomēr rada jūtamu atšķirību, ja piepildīta pilna bāka. 16.decembra vakarā Ventspilī litrs dīzeļdegvielas "Circle K" uzpildes stacijā maksāja 1,01 eiro, toties Liepājā – 1,14 eiro.  Savukārt 95.markas benzīna cena Ventspilī bija 1,11 eiro litrā, bet Liepājā – 1,12 eiro. Šāda atšķirība esot vērojama jau labu laiku, vismaz no vasaras mēnešiem.

Atbildes meklējām pie degvielas mazumtirgotāja "Circle K", kura stacijās fiksēta cenu starpība. Jautājām, kādēļ pilsētās, ko šķir vien nedaudz vairāk nekā simts kilometri, tik ļoti atšķiras cenas. “Circle K Latvia" Degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs skaidroja, ka šī situācija nav pēdējā laika aktualitāte: "Degvielas cenas diennakts laikā var mainīties pat vairākas reizes, tāpēc iespējama situācija, ka noteiktā laikā kādā "Circle K" DUS cena var kļūt ievērojami zemāka nekā citās mūsu tīkla stacijās. Tā notiek jau daudzus gadus, un tas galvenokārt saistīts ar katru konkrēto mikrotirgu un tur valdošo konkurenci starp dažādiem degvielas mazumtirgotājiem."

Ne reizi vien liepājnieki pauduši sašutumu par faktu, ka arī Lietuvā (kas īpaši pierobežā dzīvojošajiem ir tuvāk nekā Ventspils) uzpildīt degvielu ir lētāk. Tomēr tas ir saistīts ar katras konkrētās valsts nodokļu politiku. Kā skaidroja Gatis Titovs, vien 10 procentus no degvielas cenas sastāda mazumtirgotāja izmaksas, ko veido obligātās biopiedevas, drošības prasību ievērošana un citas izmaksas, piemēram, darbinieku algas, staciju un termināļu uzturēšana un tamlīdzīgi. Pārējie 90 procenti ir iepirkuma cenas un nodokļi. "Vairāk nekā 90% no degvielas cenas veido produkta iepirkšanas cena un nodokļi. Precīzāk, lielāko daļu degvielas cenas jeb 60% veido dažādi nodokļi – akcīze, PVN un nodeva par obligāto valsts rezervju glabāšanu. Trešdaļu (30%) cenas veido iepirkuma cena, ko ietekmē naftas un degvielas cena, valūtas kurss, ģeopolitiskā situācija un klimats," stāstīja “Circle K Latvia" Degvielas kategorijas vadītājs. Viņš arī norādīja, ka nodokļu politika kaimiņvalstīs ir citādāka, kas vistiešākajā veidā ietekmē to, ka Lietuvā degviela ir lētāka. Piemēram, salīdzinot ar Latviju, Lietuvā akcīze dīzeļdegvielai ir zemāka, bet Igaunijā augstāka. Savukārt obligāto rezervju glabāšanas nodoklis Latvijā ir augstāks nekā Igaunijā, bet Lietuvā tāds nodoklis vispār netiek ieturēts.

Lasītājs, kurš vēlējās saglabāt anonimitāti, savukārt norāda, ka nav pieņemama situācija, kad Latvijā degvielas cenas ir līdzvērtīgas, piemēram, Skandināvijai, kur vidējais atalgojums un dzīves līmenis kopumā ir augstāks. Degvielas cenai, ko lielākoties sastāda nodokļi, vajadzētu būt redzamai arī ceļu stāvokļa uzlabojumos, kā tas šobrīd nav. Turklāt ar nākamo gadu degvielas cenas pieaugs vēl vairāk, tieši valsts nodokļu politikas dēļ.