Portāla irliepaja.lv lasītājs un velobraucējs Māris dalās pārdomās un aicina pilsētas plānotājus pievērst uzmanību veloinfrastrukūras attīstībai Liepājā.

"Vēlos jūsu, kā medija, uzmanību vērst uz Liepājā notiekošo saistībā ar pašvaldības un valsts īpašumā esošu jaunu objektu būvniecību (it sevišķi sporta būves) un esošu objektu rekonstrukciju. Vērojot šos ekspluatācijā nodotos un vēl būvniecības stadijā esošos objektus, kā arī lasot informāciju par jauniem objektu projektiem, jāsecina, ka visur kā prioritāte tiek projektēta un izbūvēta infrastruktūra automašīnu ērtai piekļūšanai un novietošanai, bet netiek pievērsta uzmanība veloinfrastrukūrai pie šiem objektiem. Respektīvi, auto satiksme un auto ērta novietošana ir prioritārāka, nekā velonovietņu izbūvēšana un riteņbraucēju ērta piekļūšana objektam. Vispirms tiek izbūvētas autostāvvietas, bet bieži vien velonovietnes, ja tādas vispār tiek paredzētas, labākajā gadījumā tiek ierīkotas tikai dažu velosipēdu pieslēgšanai un bez nojumes.

Pēdējos gados ir uzbūvētas un rekonstruētas vairākas sporta iestādes – Olimpiskais centrs, vieglatlētikas manēža, sakārtotas futbola bāzes, drīz tiks pabeigta tenisa halles būvniecība. Visos šajos objektos tiek izbūvētas autostāvvietas, bet nekur nav izbūvētas apjumtas velonovietnes. Ņemot vērā, ka liela daļa (vai pat lielākā daļa) šo sporta iestāžu apmeklētāju ir bērni un jaunieši, kuriem nav autovadītāja apliecības, un kuri visticamāk pārvietojas ar velosipēdiem (vismaz kāda daļa), tad pēc būtības veloinfrastruktūras izbūve ap šiem objektiem un pašu objektu teritorijā būtu prioritārāka, nekā autostāvvietu izbūvēšana.

Liepājas pašvaldība sevi reklamē kā riteņbraucējiem draudzīgu pilsētu, bet realitātē objektu infrastruktūras būvniecība ir "autoorientēta", atstājot velonfrastruktūru pabērna lomā," raksta portāla irliepaja.lv lasītājs.

Lasītāja viedokli un pašvaldības politiku velonfrastruktūras jomā lūdzām komentēt Būvvaldes vadītājas vietnieku, galveno teritorijas plānotāju Arvīdu Vitālu.

Pēc viņa sacītā, Liepājā šobrīd kopumā izbūvēti veloceļi vairāk nekā 40 km garumā, un katrā ielas rekonstrukcijas projektā tiek izvērtēta iespēja izbūvēt veloceļu, tāpēc to skaits pilsētā nemitīgi aug.

"Ņemot vērā, ka līdz ar to ar katru gadu palielinās velobraucēju skaits, arī projektējot un būvējot lielos publiskās infrastruktūras objektus tiek īpaši piedomāts, lai apmeklētājiem būtu iespēja novietot velosipēdus," saka Vitāls.

Savukārt, kā pastāstīja pašvaldības projektu vadītājs Uldis Klaks-Kleins, vieglatlētikas manēžas teritorijā un pie skolas ir projektētas četras velosipēdu novietnes ar 61 velostatīvu, katrs no tiem paredzēts diviem velosipēdiem – kopējais novietojamo velosipēdu skaits ir 122. Tenisa kortu teritorijā projektētas četras velosipēdu novietnes ar 29 velostatīviem, arī tur katrs velostatīvs paredzēts diviem velosipēdiem, kopējais novietojamo velosipēdu skaits – 58.

Salīdzinājumā ar velonovietnēm, projektēto autostāvlaukumu kopējā ietilpība pie vieglatlētikas manēžas: 87 autostāvvietas (8 vietas apkalpojošā personāla vajadzībām un 79 vietas apmeklētāju vajadzībām, no tām četras vietas invalīdiem).

Savukārt runājot par tenisa halli, ņemot vērā, ka 2. vidusskolai, kas atrodas tajā paša zemes gabalā,  nav stāvlaukums un ka slēgto tenisa kortu hallē plānots organizēt starptautiska mēroga sacensības, teritorijā plānots maksimāli iespējami liels stāvlaukums ar 98 autostāvvietām, no kurām piecas paredzētas invalīdiem. Pie Olimpiskā centra var novietot aptuveni 100 velosipēdus un paredzēta vieta 150 automašīnām, bet pie Olimpiskā centra "Baseina & SPA" paredzētas 50 auto vietas un iespēja kopumā novietot aptuveni 40 velosipēdus, pie Ledus halles ir 62 auto novietošanas vietas un paredzēta vieta 24 velosipēdiem.

Pie nākamajiem projektiem pašvaldība sola apsvērt arī iespēju izbūvēt velonovietnes ar nojumēm.

"Latvijas Riteņbraucēju apvienība piešķīrusi Liepājai sertifikātu par ieguldījumu riteņbraukšanas infrastruktūras attīstībā, kas apliecina, ka Liepāja ir velosipēdistiem draudzīga pilsēta. Veloceliņu tīkla izveide sākta jau 2009. gadā, tādējādi Liepāja kļuva par pirmo pilsētu Kurzemē, kas aktīvi aizsāka velo kustības popularizēšanu. Liepājas vēsturiskajā centrā ir uzstādītas vienota dizaina velonovietnes, ar ko liepājnieki lepojas un par ko priecājas arī pilsētas viesi. Tāpat Liepājā iznomājami gan standarta – pilsētas un MTB velosipēdi, gan elektrovelosipēdi. Liepājā un apkārtnē ik gadu palielinās dažādu velo pasākumu skaits. Vairāki no tiem jau kļuvuši par tradīciju – Liepājas velomaratons, velobrauciens Eiropas mobilitātes nedēļas ietvaros, MTB velomaratons, Tvīda brauciens u.c.," atgādina domes Sabiedrisko attiecību un mārketinga daļa.

Esošie veloceliņi Liepājā

Esošie un plānotie veloceliņi

Kartē trūkst labojuma ar zaļu krāsu – Krūmu iela posmā no Pulvera ielas līdz Ziemeļu ielai. Šeit veloceliņš izbūvēts 2018.gadā. Pavasarī nāks klāt vēl Grīzupes ielas un Lielās ielas veloceliņi, kas šobrīd vēl ir kā būvobjekti un kartē apzīmēti kā projektēti.