Otrdien, 20.jūlijā, pēc rūpīgas izpētes un atbrīvošanas no smilts sanesumiem no ostas akvatorijas ūdenslīdēji izcēla trīs sarūsējušas bojas, kuras tur atradušās vairāk kā 40 gadus un radīja miesas bojājumus 15 gadus vecam zēnam. Vienlaikus Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde uzstādījusi brīdinājuma zīmes perspektīvajā ostas teritorijā no Karostas kanāla līdz Ziemeļu molam, norādot, ka šeit peldēties ir bīstami un vēl šogad plāno uzsākt ūdens akvatorijas izpēti, lai konstatētu kāds un cik liels militārais mantojums vēl atrodas šajā teritorijā, informē Liepājas SEZ Sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.

Atgādināsim, ka no 1951.– 1957. gada un no 1966.– 1991.gadam  Liepājas osta bija slēgta PSRS militāra bāze, bet saimniecisko darbību ostas teritorijā atsāka vien 1992. gadā paralēli Krievijas jūras kara flotes bāzes darbībai. Militāristi Liepājas ostu atstāja tikai 1994. gada 31. augustā. Piestātnes, pievadceļi, aizsargmoli izpostīti, bet ostas akvatorija un kuģu ceļi nepamierinošā stāvoklī. Liepājas osta saņēma padomju armijas militāro mantojumu. Bija informācija par 37 daļēji un pilnībā nogrimušiem kuģiem, bet Karostu un Karostas kanālu Helsinku Komisija (HELCOM)  noteica par vienu no deviņām vispiesārņotākajām teritorijām Latvijas Republikā („karstais punkts" Nr.48, Liepājas pilsēta un osta).

Kā norāda Liepājas SEZ pārvaldes Drošības, aizsardzības un vides daļas vadītājs Kaspars Poņemeckis, militārais mantojums acīmredzot vēl ilgi liks par sevi manīt. "Vieglāk bija risināt zināmos jautājumus – atbrīvot ostas akvatoriju no grimekļiem pagājušā gadsimta 90tajos gados, gan pirmās, gan otrās ostas padziļināšanas ietvaros  izcelt dažādus lielgabarīta metāla priekšmetus un pat kuģa vrakus, kas atradās gan ostas akvatorijā, gan ostas vārtos. Tāpat  tika īstenots Karostas kanāla sanācijas projekts. Liepājas ostas teritorija starp Karostas kanālu un Ziemeļu molu ir perspektīvā ostas attīstības teritorija, kurā līdz šim nebija veikta izpēte, lai noteiktu cik liels militārais mantojums tur atrodas. Nepatīkamais negadījums ir pasteidzinājis notikumu gaitu un tā noteikti ir labi."

Ūdenslīdēji vairākas nedēļas veica izpēti, lai konstatētu cik daudz un kādi metāla priekšmeti atrodas vietā, kurā zēns savainojās. Darbus sarežģīja smilts nogulsnes un fizikas likumi, kā arī spēcīgā korozija, kas bija  vairāku desmitu gadu laikā ietekmējusi dzelzs boju stāvokli. Pateicoties ūdenslīdēju un uzņēmuma "IDP Industrija" profesionalitātei vecās padomju laiku bojas 20. jūlijā tika izceltas.

Jau tuvākajā laikā Liepājas SEZ pārvaldes izsludinās iepirkumu par teritorijas apsekošanu un izpēti un aicina iedzīvotājus būt atbildīgiem, ievērot peldēties aizliegumu jūras piekrastē, kur izvietotas brīdinājuma zīmes un peldēties publiskās peldvietās, kur to darīt ir droši.