Liepājnieki ievērojuši, ka Tirdzniecības kanāla malā pie Tramvaja tilta rosās smagā tehnika un strādnieki – tur ar Eiropas atbalstu top jaunās Liepājas jahtu ostas pamati.
Par jahtu ostas būvniecību Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde noslēgusi līgumu ar SIA "RERE meistari", kas uzvarēja izsludinātajā iepirkumā. Līguma summa: 569 266, 04 bez PVN.
Vieta simt jahtām
No SEZ pārvaldes projektu uzrauga SEZ pārvaldes Drošības, aizsardzības un vides daļas vadītājs Kaspars Poņemeckis. Sarunā ar portālu irliepaja.lv Poņemeckis pastāstīja, ka jau pavisam drīz – augusta beigās – kanālā būs redzami jahtu ostas peldošo piestātņu pontoni. Paredzēts uzstādīt divas Igaunijā izgatavoto peldošas piestātņu līnijas, kur brīvi un ērti varēs novietot atbraukušās jahtas.
Poņemeckis stāsta, ka mērķis ir paplašināt jahtu ostu līdz simts jahtām. Tomēr tas ir nosacīts skaitlis, jo daudz kas atkarīgs no jahtu izmēra. Katamarāniem, buriniekiem vajag vairāk vietas.
Diemžēl jahtu osta nesniegsies līdz kanāla pretējam krastam, kuru šobrīd aizņem šajā vietā ļoti neaktīvā SIA "Piemare" ("Piemares" celtnis gan drīzumā tikšot izmantots, lai izvietotu peldošos pontonus).
Projekta vizualizācija.
"Tas ir pilsētas plānošanas jautājums, zeme pieder Satiksmes ministrijai, no kuras uzņēmums to nomā," saka Poņemeckis.
Jaunais ofiss – koks un stikls
Oktobra sākumā "RERE meistari" sāks būvēt jahtu centra ēka. Tā atradīsies iebrauktuves (no Jūras ielas, pirms viesnīcas "Promenāde") labajā pusē, blakus kanālam. Līdz novembrim ēkai jābūt gatavai, un tad, reizē ar jahtu sezonas beigām SEZ pārvalde plāno aizvākt līdzšinējo, oranžo konteineri, kas pildīja jahtu ostas ofisa funkciju, kā arī līdzās esošo tualetes konteineri.
Pēc Poņemecka sacītā jaunā jahtu centra ofisa ēka būs pietiekami liela un arī no arhitektoniskā viedokļa interesanta koka ēka ar tonētiem stikliem, kas pieskaņoti "Promenādes" un "Lielā dzintara" stiklojumiem. Atšķirībā no pašreizējā kantora, jaunajā ofisā būs arī dušas, pavisam četras, kā arī tualetes un veļas mazgātava. Šobrīd jahtu ostā (aizņem 80. ostas piestātni) ienākušajiem jādodas uz vairākus simtus metrus attālo spīķeri Vecajā ostmalā, ar kuru SEZ pārvalde vienojusies par dušu izmantošanu.
Jahtu ostas rekonstrukcijas projektu, tostarp jahtu centra ēku izstrādājusi SIA "K-Idea".
Ofisā nav paredzēta vieta bāram vai kafejnīcai, šo trūkumu SEZ pārvalde cer aizvietot ar jahtu ostas mājaslapā – Liepaja Marina – ievietoto informāciju par to, kur tuvējā apkaimē iespējams paēst.
Lai gan jaunā ofisa ēka būs krietni lielāka (ap 75 m2), tomēr tai blakus būs rezervēta vieta vēl vienai ēkai, paredzot, ka jahtu osta nākotnē varētu attīstīties, jo jau tagad jahtsmeņi, kas vasaru pavada Pāvilsotā, Usmā interesējoties par iespējām turēt savu jahtu Liepājā.
"Atradām, ka 1939. gadā Liepājā bija reģistrētas 98 jahtas! Tātad tradīcijas ir bijušas," saka projekta vadītājs. Viņš domā, ka ar laiku tās var atjaunot, un tad varēs arī jahtklubu uzbūvēt. Bet vispirms būtu jāatjauno burāšanas skola.
Pirmā, otrā, trešā kārta
Jahtu ostas pirmajā, lielākajā būvniecības kārtā, ko plānots pabeigt līdz oktobra beigām, paredzēta esošo piestātņu rekonstrukcija, peldošo piestātņu uzstādīšana, infrastruktūras – elektrības ūdens, kanalizācijas – pievilkšana, ofisa būvniecība un teritorijas labiekārtošana. Plānots arī uzstādīt nožogojumus noejai uz peldošajām piestātnēm un ieviest videonovērošanas sistēmu, uzlabojot vispārējo drošības līmeni jahtu ostā.
Pirmajā kārtā nav paredzēta stacionāra jahtu notekūdeņu savākšanas vieta, tā vietā šo pakalpojumu SEZ pārvalde nodrošina notekūdeņu savākšanu ar speciālu transportu. Tiesa, cik atceras Poņemeckis, piecu gadu laikā šādu pakalpojumu neviens nav pieprasījis. Tas ir "caurums" Eiropas likumdošanā, kurš ir jālikvidē, uzskata Poņemeckis, jo atšķirībā no kuģiem, kam ir speciāls žurnāls, jahtām šādu uzskaiti neviens neprasa.
Tomēr jahtu ostas projekta otrajā kārtā paredzēts izbūvēt pieslēguma vietu gan notekūdeņu savākšanai, gan dzeramajam ūdenim. Otrajā kārtā paredzēta arī teritorijas papildu labiekārtošana, piemēram, SEZ pārvalde kā māksliniecisku elementu gribētu uz pjedestāla uzstādīt kuģa dzenskrūvi.
Savukārt trešajā kārtā bijis paredzēts sakārtot atbalsta sienu gar jahtu ostu, kura nav pārāk sliktā stāvoklī, tomēr nav estētiski pievilcīga. Tomēr izskatoties, ka ar pašvaldības atbalstu pirmo un trešo kārtu izdosies apvienot, un sienu sakārtot jau tagad, saka Poņemeckis.
Projekts tiek īstenots INTEREG Igaunijas – Latvijas pārrobežu sadarbības programmas projektā "Uzlabota jahtu ostu tīkla attīstība Igaunijā un Latvijā".
5
0