Lai izvairītos no finansiāliem zaudējumiem vai personas datu noplūdes, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) svētku laikā jo īpaši aicina iedzīvotājus būt vērīgiem, saņemot aizdomīgus zvanus un īsziņas (SMS). Noteikti jāpievērš uzmanība zvanītāja vai sūtītāja numuram, nekādā gadījumā nedrīkst atklāt savus personas datus un pakļauties prasībām veikt kādas tūlītējas darbības, vienmēr kritiski izvērtējot šādus aicinājumus, portālu informēja SPRK sabiedrisko attiecību vadītāja Ieva Lazdiņa.
"Arī krāpnieki nesnauž un svētku laika drudzi izmanto, lai gūtu sev labumu. Krāpnieki apzinās, ka cilvēki gaida sūtījumus svētkos un veic maksājumus par pirkumiem internetā. Īpaši aktīvi šobrīd uzdarbojas SMS krāpnieki, sūtot dažādas ziņas, piemēram, par sūtījuma maksu, piegādes adreses nepilnībām, pievienojot arī tīmekļvietnes saites, ar mērķi, lai cilvēki pārskaita naudu vai izpauž privātos datus. Noteikti nevajag steigties spiest uz norādītajām saitēm un reaģēt uz draudiem, ka tiks piemēroti sodi vai sūtījuma piegāde apturēta, bet pievērst uzmanību SMS saturam, kā arī numuram, no kā ziņa saņemta," brīdina SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Ivars Tauniņš, mudinot vienmēr kritiski izvērtēt informāciju un šaubu gadījumā pašiem sazināties ar pakalpojuma sniedzēju.
Ivars Tauniņš arī aicina par visiem numerācijas krāpniecības mēģinājumiem un aizdomīgiem gadījumiem obligāti informēt savu elektronisko sakaru operatoru vai Valsts policiju, lai savlaicīgāk varētu šādus zvanus vai SMS ierobežot un neciestu arī citi.
Tikmēr lielākā daļa iesniegumu no komersantiem 2023.gadā par numerācijas krāpniecību, ko saņēmusi SPRK, ir par izsaucoša numura aizvietošanu (spoofing), kas joprojām ir aktuāla problēma ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē. Tas izpaužas, ka zvans vai SMS pienāk pat no saņēmējam zināma vai cita numerācijas plānam atbilstoša numura, aiz kura patiesībā slēpjas krāpnieks.
SPRK ieteikumi par ienākošajiem/saņemtajiem zvaniem un SMS:
• ja negaidi zvanu no ārzemēm, apsver nepieciešamību atbildēt uz zvanu, kas saņemts no numura, kas nesākas ar Latvijas valsts kodu +371;
• īpašu piesardzību ievēro, ja zvans no ārzemju numura ir vien dažas sekundes ilgs – atzvanot uz šo numuru, pastāv liela iespējamība atzvanīt numuram ārpus EEZ vai paaugstinātas maksas numuram, kā rezultātā būtiski var palielināties telefona rēķins;
• pievērs uzmanību arī zvaniem no numuriem, kas īsāki par astoņām zīmēm. Par zvaniem uz tādiem numuriem var tikt piemērota papildu maksa. Latvijas astoņu zīmju numuri, kas sākas ar 78, 81 un 90, ir saistīti ar maksas pakalpojumiem, numuri, kas sākas ar 80, ir bezmaksas izsaukumu numuri. Pilna informācija par Latvijas numerāciju ir atrodama Nacionālajā numerācijas plānā;
• uzsākot telefona sarunu ar svešinieku, neatkarīgi no sarunas tēmas rūpīgi apsver informāciju, ko sniedz;
• atceries – tev ir tiesības pārtraukt telefona sarunu jebkurā laikā, ja mani ko aizdomīgu;
• gadījumā, ja, saņemot SMS no kādas iestādes, sūtījuma piegādātāja vai citas iestādes, SMS satur tīmekļvietnes saiti, nesteidzies spiest uz tās – izvērtē;
• apdomā, vai tiešām biji ko pasūtījis/-usi no piegādātāja, kas saziņai izmanto SMS, vai SMS teksts nav aizdomīgs (piemēram, nav sūtījuma numura vai tas ir nepareizs, teksts ir kļūdains u.c.);
• īpaši uzmanību pievērs, ja no konkrētā numura SMS saņem pirmo reizi un ja tā ir no ārvalstu numura.
Jau vairākus gadus SPRK strādā ar numerācijas krāpniecības gadījumiem, aizstāvot gan galalietotāju, gan komersantu intereses. SPRK pastāvīgi seko līdzi numerācijas krāpniecības tendencēm Latvijā un pasaulē, kā arī veic pasākumus, konsultējoties ar nozari par nepieciešamiem pilnveidojumiem regulējumā. SPRK numerācijas krāpniecības mazināšanas regulējuma jaunākā redakcija spēkā stājās 2022.gada 1.oktobrī. Regulējumā noteikts, kādas pazīmes ir numerācijas krāpniecībai un kā elektronisko sakaru operatoriem rīkoties, ja tie konstatē iespējamu numerācijas krāpniecības gadījumu.
Arī komersanti veic darbības, lai savu iespēju robežās mazinātu numerācijas krāpniecību – gan ieviešot numerācijas krāpniecības uzraudzības sistēmas un pasākumus, gan sadarbojoties ar citiem komersantiem, drošības dienestiem un SPRK. Krāpniecības problemātika ir kompleksi risināms jautājums, kurā jāiesaistās elektronisko sakaru komersantiem un vairākām institūcijām, tostarp arī tām, kas uzrauga kiberdrošību un nelegālo saturu.
Par SPRK:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir neatkarīga valsts iestāde, kas Latvijā uzrauga sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju (ap 600 regulēto komersantu) darbību, tirgus attīstību un rūpējas, lai iedzīvotāji saņemtu nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus par ekonomiski pamatotu cenu. SPRK regulē sabiedriskos pakalpojumus enerģētikas, ūdenssaimniecības, elektronisko sakaru, pasta, depozīta iepakojuma un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas nozarē. Plašāk ŠEIT.