Papildināts. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP), kurš 8.maijā bija ieradies vizītē Liepājā, preses brīfingā atzina, ka Liepājas SEZ pārvaldība notiek "pareizājā virzienā", bet vēl esot, ko darīt.

"Ar pilsētas vadību mēs šodien šo jautājumu izrunājām, un es ceru, ka tuvākajā laikā pie tā nevajadzēs atgriezties."

Jautāts, vai tas ir viss, kas viņam sakāms, ministrs ar zīmīgu skatienu lika saprast, ka sīkāk nepaskaidros.

Tā kā valdība deklarējusi, ka paredzēts izvērtēt un reformēt lielo ostu pārvaldības modeli, paredzot to pārveidošanu par valsts kapitālsabiedrībām, ministrs komentēja arī šo jautājumu:

"Izskatīsim, izanalizēsim veidus, kādā valstī daudz vairāk kontrolēt, kas notiek lielajās ostās, bet liepājniekiem varu teikt, ka pamatā tas attiecas uz Rīgu un Ventspili. Liepāja drīzāk tiek piesaukta balastam, jo lielā osta tomēr. Problēmas ir samilzušas Rīgā un Ventspilī, un tās ir jārisina. Tas, ko mēs esam izdarījuši, – mēs sākām ar valsts pārstāvju nomaiņu visās ostās. No Satiksmes ministrijas puses valdēs tiek deleģēti augstākās klases juristi, kādi mums ministrijā ir, un es ceru, ka pret to nevienam nekādu pretenziju nav. Likumība un tiesiskums tiek nodrošināts ostu darbā.

Nākamais solis ir ostu valžu atalgojums. Man liekas, ka nav normāla situācija, ka cilvēki saņem gandrīz vai otru algu brīvostas valdē, manuprāt, par katru darbu ir jāsaņem samērojama samaksa, un mēs gribam šo samaksas līmeni pielīdzināt tam, kāds ir valsts uzņēmumu padomēs. Neteiksim, ka tas ir būtiski zemāks, bet par kādiem divdesmit procentiem zemāks ir.

Tad nākamais solis ir izvērtēt to pienākumu, atbildības un kontroles apjomu, kāds pašlaik ir brīvostās, un to arī samērot ar kapitālsabiedrības atbildības, kontroles un citiem aspektiem. Veiksim arī attiecīgu pētījumu, izpētīsim, kāds pašlaik ir stāvoklis, kāds ir regulējums citās valstīs un citās kapitālsabiedrībās, un es ceru, ka mēs līdz gada beigām nonāksim pie risinājuma.

Tālākais un ilgākais ir ostu pārveidošana par kapitālsabiedrībām, to mēs uzmanīgi, izvērtējot īpašumu sastāvu katrā no ostām, vētīsim un pētīsim līdz atradīsim visām pusēm pieņemamu risinājumu."

Vizītes laikā Liepājā ministrs bez Speciālās ekonomiskās zonas un ostas 50. piestātnes, kur klātienē vēroja ostas padziļināšanas darbus, bija apskatījis arī lidostu, un brīfingā atzina, ka Liepājā saredz daudz "veiksmes pazīmju". Ministrs uzteica lidostu par to, ka pasažieru skaits aug, kā arī, ka nav tikai pasažieru apkalpošana vien, bet darbojas arī pilotu skola, top tehniskās aprūpes centrs un tiek domā arī par privāto lidmašīnu apkalpošanu. Linkaits norādīja, ka valsts ir ieguldījusi līdzekļus lidostas rekonstrukcijā, savukārt pašvaldība veicina pasažieru pārvadājumus, un izteica cerību, ka pašvaldība to darīs arī turpmāk*.

Domes priekšsēdētāja padomniece Agija Tērauda pēc tikšanās domē informēja, ka "Liepājas pilsētas domes pārstāvji tikšanās laikā saklausīja ministra atbalstu, lai rastu trūkstošo finansējumu atlikušo astoņu zemās grīdas tramvaju iegādei, kā arī iespējas nākamajā Eiropas Savienības fondu plānošanas periodā piesaistīt līdzekļus pārvada izbūvei uz Ziemeļu priekšpilsētu".

Satiksmes ministrijas galvenā rūpe šobrīd esot sabiedriskā transporta tīkla uzlabošana un jauna, efektīga tīkla izveidošana, pamatā liekot vilcienu satiksmi. Vispirms ministrija tikšot glā ar elektrovilcieniem Rīgā, bet nākamais solis būšot stratēģijas radīšana dīzeļvilcienu segmentā. Arī šajā jomā Linkaits cer tikt skaidrībā līdz gada beigām.

*Lidosta pērn pašvaldībai izmaksāja ap diviem miljoniem eiro.