Pensionāre Lidija portālam jautā, kāpēc zvanot uz Liepājas Reģionālās slimnīcas reģistratūru, mobilo sakaru operators viņu brīdina, ka zvans būs par maksu.

"Kā tas var būt – lai pierakstītos pie ārsta vai saņemtu man nepieciešamo informāciju, esmu spiesta zvanīt uz maksas numuriem! Izmēģināju gan vienu, gan otru reģistratūras numuru, un abi bija par maksu!" – jautā pensionāre, kuru par to, ka zvans nav bezmaksas, brīdinājis viņas telefona operators – "Bite Latvija".

Sazinoties ar Liepājas Reģionālo slimnīcu, portāls saņēma šādu atbildi, ko sagatavojusi slimnīcas sabiedrisko attiecību speciāliste Indra Grase:

"Cilvēkam rēķinu piestāda viņa konkrētais operators (vai tas ir mobilais vai "Lattelecom"), un par paaugstinātas maksas tarifu piemērošanu saviem klientiem cilvēkam jāvēršas pie sava pakalpojumu sniedzēja un jāprasa skaidrojums no tā. Iemesls paaugstinātai maksai nav saistīts ar Liepājas Reģionālās slimnīcas pakalpojumu sniedzēju "CSC Telecom".

Mēs diemžēl nevaram ietekmēt citu operatoru tarifu politiku attiecībā pret viņu klientiem.

Vienīgais, ko varam ieteikt, izvērtēt sadarbību ar esošo pakalpojuma sniedzēju un atrast izdevīgāku risinājumu".

Savukārt, kā portālam skaidroja kompānijā "Bite Latvija", ja slimnīcai būtu "Lattelecom" numuri, zvani uz tiem ir bez maksas, taču, tā kā Liepājas slimnīcu apkalpo privāts pakalpojumu sniedzējs – "CSC Telecom", tad zvani uz šiem, tostarp arī Konsultatīvās nodaļas numuriem, ir par maksu.

Par šo situāciju izteikusies arī Latvijas Konkurences padome (KP), brīdinot, ka "patērētājiem rūpīgāk jāizvērtē izvēlētā sakaru operatora cenas par zvaniem uz citiem tīkliem":

"Konkurences padome vērš patērētāju uzmanību uz nepieciešamību rūpīgi iepazīties ar elektronisko sakaru operatoru tīklu piedāvātajiem tarifiem un maksu par zvaniem uz citu operatoru klientu numuriem. Tādējādi tiktu mazināti gadījumi, kad patērētājiem par sakaru pakalpojumiem jānorēķinās vairāk, nekā tas ir noteikts izvēlētajā tarifā.

KP ir saņēmusi vairākus iesniegumus par atšķirīgu tarifu piemērošanu zvaniem uz dažādiem elektronisko sakaru operatoru tīkliem. Iesniegumos ir norādīts, ka zvani, kas tiek veikti populārāko operatoru – SIA "Latvijas mobilais telefons", SIA "Tele2", SIA "Bite Latvija" un SIA "Lattelecom" – sakaru tīklos, ir iekļauti standarta ikmēneša maksā. Tajā pašā laikā par zvaniem uz citu, vairāk nekā 70 elektronisko sakaru operatoru numuriem, piemēram, SIA "CSC Telecom" un SIA "Baltcom", kuru pakalpojumus mēdz izmantot arī tādas iestādes kā slimnīcas un poliklīnikas, patērētājiem ir jāmaksā papildus.

Šādu situāciju KP skaidro ar to, ka atsevišķi populārākie operatori ietver visus iespējamos zvanus savos tarifos ar fiksēto mēneša maksu, kamēr citiem operatoriem tarifos ir iekļauti zvani tikai uz četriem populārajiem tīkliem Latvijā. Tā rezultātā patērētājiem, zvanot uz citiem tīkliem, par to ir jāmaksā papildus ierastajai ikmēneša rēķina summai.

Analizējot šādu tarifu piemērošanas praksi, KP secina, ka atšķirīgi tarifi uz dažu operatoru tīkliem veidojas tāpēc, ka savienojuma izveidei nepieciešams izmantot trešo personu pakalpojumus, kas operatoram, no kura veikts zvans, rada papildu izmaksas. Tā iemesla dēļ patērētāja izvēlētais elektronisko sakaru operators radītos izdevumus papildus izvēlētajai tarifa maksai iekļauj patērētāja rēķinā.

KP norāda, ka situācijas, kad patērētājs par papildu maksu uzzina tikai pēc ikmēneša rēķina saņemšanas, ir nepieļaujamas. Tādēļ, lai novērstu tamlīdzīgus gadījumus, KP aicina patērētājus pirms sakaru pakalpojumu sniedzēja izvēles noskaidrot, kas tiks iekļauts pakalpojumu tarifā un vai tiks piemērotas kādas papildu maksas.

Vienlaikus Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir izstrādājusi noteikumus, kuri pēc 2018. gada 1.janvāra sakaru operatoriem, izpildoties konkrētiem kritērijiem, uzliek par pienākumu pirms paaugstinātā tarifa zvanu veikšanas nodrošināt paziņojumu balss veidā par zvana cenu. KP ieskatā šāds paziņojums atrisinās situācijas, kad patērētājs par papildu izmaksām nav informēts līdz rēķina saņemšanai nākamajā mēnesī, kā arī ļaus patērētājiem objektīvāk izvēlēties sakaru operatora pakalpojumu sniedzēju, tādējādi veicinot sakaru operatoru sasvstarpējo konkurenci".

Uzziņa
Ar 2018.1.janvāri stājas spēkā jaunie nosacījumi – cenas samazināsies.

Zvani fiksētajā tīklā būs:
0,000766 eiro par izsaukumu
0,000701 eiro par minūti

Šobrīd:
0,00083 eiro par izsaukumu
0,00076 eiro par minūti.