Otrdien, 10.februārī, Liepājā notiek lielākā ES finansētā elektromobilitātes projekta "Green eMotion" konference "Ceļā uz efektīvu elektromobilitātes sistēmu Eiropā".
Vienīgajā Baltijas reģiona konferencē tiek apspriesti projekta "Green eMotion" četru gadu laikā iegūtie projekta rezultāti un testēti jaunākie elektromobīļu modeļi, informē Korporatīvā komunikāciju aģentūras "2C" pārstāve Sigita Cepleviča.
Lai nodrošinātu elektromobilitātes platformas ieviešanu visā Eiropā, būtiskākie izaicinājumi ir izmaksas, elektrotransportlīdzekļu (ETL) klāsts, kā arī uzlādes staciju pieejamība. Projekta laikā "Green eMotion" strādāja gan pie tehniskajiem elektromobilitātes jautājumiem, gan pētīja sabiedrības, ekonomikas un vides prasības. Balstoties uz projekta rezultātiem un galvenajiem secinājumiem, tiks sagatavotas rekomendācijas gan pašvaldībām, gan valsts institūcijām un valdībām elektromobilitātes ieviešanas atbalstam, ar kurām iepazīstinās Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejā, Briselē februāra beigās.
Konferencē tiek apspriesti galvenie problēmjautājumi, kas saistīti ar valsts atbalstu elektromobolitātes ieviešanai, ar to saistītām izmaksām, uzlādes infrastruktūras izveidi un pieejamību. Lai palielinātu elektromobīļu lietotāju skaitu, nepieciešama uzlādes infrastruktūras ērta pieejamība reģionā. Elektromobīļu masveida ieviešana stimulētu papildus biznesa iespējas reģionā un tiktu papildus motivēta privātā iniciatīva.
"Aptuveni 250 elektrotransportlīdzekļu, kuru iegādei Latvijā izmantoja KPFI programmas līdzfinansējumu, izmantošana būs ierobežota līdz brīdim, kad būs saskatāmi ievērojami ieguldījumi uzlādes staciju infrastruktūras izveidei. Pagājušā gada vasarā realizētās KPFI programmas rezultātā ir izveidotas deviņas ETL uzlādes stacijas, no kurām divas ir DC-uzlādes stacijas, kas diemžēl nav piemērotas visiem ETL. KPFI programmas viens no mērķiem bija veicināt ETL infrastruktūras izveidi, bet jāatzīst, ka tā bija diezgan vāji sagatavota. ETL uzlādes staciju iepirkumi ierasti tiek organizēti par apjomu 100 uzlādes stacijas (Igaunijā rīkotais iepirkums bija par 200 uzlādes stacijām), bet Latvijā organizētā KPFI programma nodrošināja līdzfinansējuma piešķiršanu atsevišķiem infrsatruktūras objektiem ar diezgan specifiskiem parametriem", informē Ašlijs Abrahams (Ashley Abraham) Elektromobilitātes konsultants uzņēmumā Digital City Limited.
Bez uzlādes staciju tīkla izveides (Charge Point Management System) uzlādes stacijas un to statuss ETL braucējiem būs neatpazīstams, kā arī kopējā industrijas attīstība ar to ir cieši saistīta. Norvēģijā, kas ir vadošais elektromobilitātes industrijas līderis, ir izveidotas ap 6000 uzlādes stacijas, tiek piemērotas nodokļu atlaides un tiek piedāvāti citi ieguvumi, bet nekas no tā pašreiz nav pieejams Latvijā. Ekonomisks pamatojums ETL izmantošanai Latvijā nav iespējams bez publiski pieejamas uzlādes stacijas infrastruktūras.
Papildus konferencei Liepājā notiek arī izstāde, kurā ikviens interesents var iepazīties ar elektromobīļu specifikācijām, to priekšrocībām un piemērotību Latvijas apstākļiem, kā arī veikt izmēģinājuma braucienus ar tādiem izstādē prezentētajiem elektromobīļiem kā BMW i3, BMW i8, Mitsubishi Outlander, Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Volvo V60 Plug-in Hybrid un Opel Ampera. Izstādes laikā var iepazīties arī ar Latvijas rallija elektromobīļa ražotāja Drive eO Tesla Roadster 360 elektrisko sacensību automobili. Ar šo automobili 2014. gada jūnijā Jānis Horeliks kļuva par pirmo latviešu autosportistu, kurš sasniedzis finišu Pikes Peak kalnā braukšanas sacensībās ASV.
Konference Liepājā ir viens no reģionālajiem pasākumiem, kas tiek organizēts, lai informētu par "Green eMotion" projekta rezultātiem dažādās Eiropas valstīs. "Green eMotion" projekts sadarbībā ar vietējiem partneriem organizē 3 pasākumus tādās Eiropas pilsētās kā Budapešta, Liepāja un Stokholma. Pasākumos iepazīstina ar "Green eMotion" projekta galvenajiem jautājumiem, kas ietver elektromobilitātes sistēmu, standartizācijas jautājumus, demo reģionu pieredzi, kā arī notiek jautājumu un atbilžu sesija ar diskusijām.
Par "Green eMotion" projektu
Projekts "Green eMotion" tika uzsākts 2011. gadā ar mērķi sagatavot pamatus elektromobilitātes masveida ieviešanai visā Eiropā. "Green eMotion" konsorsijs sastāv no četrdesmit trīs partneriem, kas pārstāv enerģētikas nozari, elektromobīļu ražotājus, pašvaldības, kā arī universitātes un akadēmiskās izpētes iestādes. Projekta partneri ir apvienojušies, lai izpētītu galvenās pamatvajadzības un priekšnosacījumus elektromobilitātes ieviešanai visā Eiropā. Primārais mērķis ir noteikt vienotus Eiropas standartus. Šī mērķa sasniegšanai praktiski pētījumi ir veikti dažādos projekta demo reģionos visā Eiropā, lai attīstītu un demonstrētu visiem viegli akceptējamu un lietotājam draudzīgu struktūru, kas apvieno savstarpēji savietojamus un mērogojamus tehniskos risinājumus un ilgtspējīgu biznesa platformu. Papildus informācija par projektu www.greenemotion-project.eu