Mākslas galerija "Romas dārzs" līdz ar 2020. gada sākumu vēlas uzsākt arī jaunu tradīciju – mākslinieku palešu kolekcijas veidošanu. Šo vērtīgo, daudznozīmīgo un dažkārt pat dziļi personisko priekšmetu kolekcijas izveidei galerija labprāt iegādāsies vai pieņems dāvinājumā mākslinieku paletes.


Galerijas mērķis ir kolekcionēt Liepājas mākslinieku darbus, lai galerijas izstāžu zālēs radītu darbu izlasi, kas ir pieejama apskatei un iegādājama gan liepājniekiem, gan pilsētas viesiem. Turpinot šo visaptverošo skatījumu, nejaušs impulss radījis arī ideju par palešu, kā viena no mākslinieka darba instrumentiem, kolekcijas izveidi.


Ilze Avotiņa "Mīlestības sala".


Palete (no franču val. palette) klasiski ir taisnstūra vai ovālas formas plāns dēlītis, uz kura mākslinieks jauc krāsas. Dažkārt paletes var būt izgatavotas no fajansas, porcelāna vai metāla un to vienā malā ir izgriezts caurums, lai mākslinieks paleti varētu uzmaukt uz rokas īkšķa un stabili noturēt rokā. Taču mūsdienās sastopam arī radošāku un dažādāku pieeju palešu klasiskajai formai un izpildījumam – sākot ar taisnstūrveida dažādu materiālu loksnes gabalu, beidzot ar sagriezta plastikāta iepakojuma izmantošanu.


Savukārt, pārnestā nozīmē par paleti glezniecībā sauc krāstoņa salikumu, kas raksturīgs kādai gleznai vai mākslinieka darbam.


Daudznozīmīgi veroties, palete ir arī ļoti personīgs liecinieks mākslas darba tapšanas procesam. Ir interesanti, kādu paleti mākslinieks izvēlas, vai izgatavo pats, vai piemēro kaut ko līdzīgu paletei, vai jauc krāsas uz kāda kartona, plastmasas gabala vai  vienkārši balta šķīvja.


Kolekcijas pirmā  palete ir piederējusi Liepājas māksliniecei Skaidrītei Elksnītei, ko galerijai dāvināja mākslinieces darbu mantiniece Aina Audze. Varam tikai iedomāties, kā māksliniece paleti ir lietojusi gleznojot, un skatīt uz paletes palikušo pēdējās radītās gleznas kolorītu.


Galerijas kolekcijā sastopamas arī divas gleznas, kurās ir iegleznotas paletes. Viens no tiem, brīnišķīgs mākslinieka Kārļa Dobrāja darbs "Palete, četri bumbieri un trīs otas", kurā maigi gaišā kolorītā gleznota klusā daba ar centrālo objektu – paleti. Otrs ir mākslinieces Ilzes Avotiņas darbs "Mīlestības sala", kurā mākslinieka palete ir kļuvusi par simbolisku tēlu – salu. Jāpiebilst, ka arī galerijas tuvākā kaimiņa un sadarbības partnera, viesnīcas "Art Hotel Roma" interjerā izmantotas paletes formas norādes.


Kārlis Dobrājs "Palete, četri bumbieri un trīs otas".


Galerija interesējas par gleznotāju paletēm, kas piederējušas Liepājas un Latvijas māksliniekiem un lietotas gleznošanas procesā, uz kurām ir saglabājušies mākslinieku atstātais krāszieds. Paletes var piedāvāt galerijā "Romas dārzs", Zivju ielā 3, Liepājā, vai rakstot uz e-pastu info@galerijaromasdarzs.lv.