"Kāpēc piecu gadu laikā Liepājai jau ir n-tās reklāmas kampaņas (Sirreālisms, Liepājas vēstneši, Vējrade, Brauc uz Liepāju izvējoties!)? Vai tas nozīmē, ka iepriekšējā nav bijusi veiksmīga, ka tik drīz ir atkal jauna? Kā veidojas t.s. zīmola personība, ja ik pārgadu to maina? Kāpēc tā ir tik nestabila un tātad arī nerentabla? Ko no tik biežas mainības iegūst liepājnieki kā to "pasūtītāji"? Kāds ir t.s. zīmola pozicionējums un asociācijas ar to pie tādām tā svārstībām? Kāds ir mārketinga nodaļas budžets? Kā (precīzi pa pozīcijām) "summā līdz 10 000" iekļāvās nākamā gada sirreālās kampaņas filmēšana? Kāpēc nenotiek kampaņas ideju konkurss?"

Šādus jautājumus uzdod portāla irliepaja.lv lasītājs.

Atbildi sniedza Liepājas domes Sabiedrisko attiecību un mārketinga daļas vadītāja Zita Lazdāne:

– Prieks, ka portāla irliepaja.lv lasītājs vēlas izprast un vairāk iedziļināties Liepājas pilsētmārketinga jautājumos.

Liepājas pilsētas Sabiedrisko attiecību un mārketinga daļa savā ikdienas darbā vadās pēc 2017. gadā apstiprinātā Liepājas pilsētas mārketinga komunikācijas plāna 2017. – 2021. gadam, kurā ir definēti gan stratēģiskie, gan taktiskie – ilgtermiņa un īstermiņa – komunikācijas mērķi, kā arī noteiktas mērķauditorijas, komunikācijas vēstījumi un galvenie uzdevumi. Ar tiem iepazīties var ŠEIT.


Liepājas pilsēta ļoti strauji mainās, tāpēc nevar izmanto vairākus gadus pēc kārtas vienus un tos pašu reklāmas materiālus. Mēs rūpīgi strādājam, ievērojot laba mārketinga praksi, tādēļ reklāmas materiāli tiek sistemātiski atjaunoti un tie visi top, par pamatu ņemot "Liepājas pilsētas mārketinga komunikācijas plānā 2017. – 2021. gadam" definēto.

Vadoties no labās prakses, ik sezonu, atkarībā no aktualitātēm, kopā ar SIA "Liepājas reģiona tūrisma informācijas birojs" speciālistiem kopā veidojam jaunās sezonas kampaņas.


Šo gadu laikā esam mēģinājuši iet dažādus ceļus – gan sludinājuši iepirkumus un rīkojuši atklātus ideju konkursus, gan pilsētas reklamēšanā iesaistījuši pašus liepājniekus, gan pašvaldības speciālisti saviem spēkiem realizējuši vairākas kampaņas. Secinājums – finansiāli un saimnieciski visizdevīgāk ir pašu spēkiem veidot kampaņas, jo tieši mēs, esot te uz vietas un ikdienā strādājot ar pilsētas mārketingu, pētot tendences, analizējot mērķauditoriju paradumus, vislabāk spējam uztvert Liepājas īsto sajūtu, kas jānodod tālāk. 

Šī gada kampaņas realizācija izmaksāja aptuveni 10 000 eiro (tehniskā realizācija trīs lokācijās: scenogrāfija, uzbūve, demontāža aptuveni 4800 eiro, imidža dizainers aptuveni 1000 eiro, fotogrāfs aptuveni 2000 eiro, video aptuveni 1300 eiro, citas sīkas tehniskas izmaksas aptuveni 500 eiro), iepriekšējo gadu kampaņas izmaksāja vidēji 20 – 40 tūkst. eiro, piemēram, pagājušā gada Liepājas tūrisma sezonas kampaņa "Liepājas vēstneši" izmaksāja aptuveni 20 tūkst. eiro, un tas bija atšķirīgs veids, kā reklamējām pilsētu – aicinājām pašus liepājniekus iesaistīties un parādīt viesiem Liepāju.  Kopumā reklāmas kampaņā bija iesaistīti vairāk nekā 70 Liepājas viesmīlības, atpūtas, kultūras un sporta uzņēmumi, kā arī desmitiem privātpersonu. Savukārt viesi bija no Rīgas, Saulkrastiem, Garkalnes, Dobeles, Kandavas un Olaines. Pozitīvas atsauksmes par šādas kampaņas īstenošanu saņēmām ne tikai no pašiem iesaistītajiem un  citām pašvaldībām, bet arī no pilsētas apmeklētājiem.
 

Liepājas pilsētas pašvaldības administrācijas Sabiedrisko attiecību un mārketinga nodaļas gadā atvēlētais budžets pilsētas mārketinga kampaņu nodrošināšanai ir aptuveni 50 000 eiro.
Pēdējo trīs gadu laikā pie mums pieredzes gūšanā un ar aicinājumu dalīties labajā praksē, kā uzrunājošā veidā veidot pilsētas mārketingu, vērsušies ne tikai speciālisti no lielākajām Latvijas pašvaldībām – Jūrmalas, Siguldas, Jelgavas, Bauskas, Ventspils, Rēzeknes u.c., bet arī no vairākiem valsts un privātajiem uzņēmumiem. Un tas ir vislielākais kompliments mūsu darbam.  

Pagājušā gada reklāmas kampaņa "Liepājas vēstneši" atzīta par labāko Tūrisma pasākumu 2019. gadā, kampaņa "Brauc izvējoties uz Liepāju" ieguvusi Grand Prix reklāmas izcilības festivālā "Adwards", Liepājas pilsētas veidotie tūrisma materiāli ieguvuši dizaina balvas un atzīti par paraugiem ne tikai citu pilsētu mārketinga departamentiem, bet novērtēti kā nozarē labākie darbi, tādēļ absolūti nav pamata apšaubīt speciālistu ieguldītā darba profesionalitāti.

Šo gadu laikā kopīgiem spēkiem mums ir izdevies parādīt savu pilsētu tā, kā neviena pilsēta Latvijā to vēl nav darījusi, bet svarīgākais ir pieaugošais pilsētas viesu skaits, kas ir vistiešākais atbalsts viesmīlības nozarei. Saskaņā ar oficiālajiem statistikas datiem pēdējo gadu laikā

katru gadu tūristu skaits pieaudzis vidēji par 10%, piemēram, pērn ārzemnieku skaits pieauga pat par 22%, savukārt pavadīto nakšu skaits pieauga pat par 18%.

Šis ir arī lielākais un būtiskākais mūsu darba novērtējums – ik gadu pieaugošais pilsētas viesu skaits, kas silda ekonomiku un vistiešākā veidā "atstāj" pilsētā naudu – gan apmeklējot kultūras, izklaides un sporta pasākumus, gan nakšņojot viesnīcās, baudot maltītes restorānos un kafejnīcās utt. Tāpat arī vietējie liepājnieki – gan viesmīlības uzņēmēji, gan privātpersonas lepojas un ļoti bieži izsaka atzinību par to, kā tiek stiprināts Liepājas tēls.

Mēs vienmēr esam bijuši atvērti jaunām idejām un priekšlikumiem, un, ja kādam liepājniekam ir lielisks piedāvājums, kā vēl labāk reklamēt Liepāju, laipni lūgti sazināties ar Liepājas pilsētas pašvaldības administrācijas Sabiedrisko attiecību un mārketinga nodaļas speciālistiem vai Liepājas tūrisma biroja darbiniekiem un iesniegt savas idejas. Kopā noteikti iespējams nonākt pie vēl labāka rezultāta.