Ilmāra Miķelsona darinātās koka lampas no Sibīrijas ciedru bluķiem pārsteidzoši ātri guvušas atzinību dizaina pasaulē, raksta laikraksts "Dienas Bizness".

Gada laikā, kopš Kurzemes biznesa inkubatorā iestājās jau pieredzējuša galdnieka I.Miķelsona jaundibinātais uzņēmums SIA "Brik", dizaina lampas no masīviem, veciem Sibīrijas ciedra bluķiem jau labi novērtētas vairākās izstādēs. Kā Latvijas dizaina paraugs tās aizceļojušas uz Latvijas vēstniecību ASV, Vašingtonā, lai tur papildinātu Latvijas dizaina lietu kolekciju. Tikko radīts arī komercprojekts – sadarbībā ar SIA CasaDiVanna tapis mākslinieciska stila vannas istabas interjers. Oriģinālās lampas izstādītas un arī nopērkamas Rīgā nesen atklātajā mākslas telpā Look at Riga, Liepājā tās popularizē divi citi mazie uzņēmumi – kafejnīca Darbnīca un radošā telpa Ideju bode. Oktobrī uzņēmējs ar savu produkciju dosies uz gadatirgu Vācijā.


Ideja piespiež

Lampu dizains ir Ilmāra paša ideja, kas radās, kad viņa rokās nejauši nonāca vecs Sibīrijas ciedra bluķis. Kaut ko īpašu, ekskluzīvu viņam paticis darināt vienmēr – ar Ilmāra rokām tapušas, piemēram, oriģinālas stila mēbeles. Lampas dizaina ideja viņam dzimusi tik skaidra, ka sākumā licies – tā ir kaut kur nejauši redzēta un palikusi zemapziņā. Tomēr, pārbaudot visu pieejamo informāciju, nekā līdzīga idejas autors neatrada un ķērās pie darba. Pirmās lampas tika popularizētas sociālajos tīklos, dāvinātas draugiem, testējot potenciālo tirgu. Tad projekta ideja likta priekšā Kurzemes biznesa inkubatora (KBI) vadībai, kas to atzina par atbalstāmu, un drīz jau uzņēmējs devās uz izstādi Baltic Furniture, kā arī uz Poliju, Skandināviju, pētot piedāvājumu un pieprasījumu. "Cilvēki taisa vistrakākās lietas," viņš secinājis. "Brik" lampas šajā piedāvājumā iekļaujas lieliski, taču uzņēmējs guvis arī noderīgu atziņu – labāk izstādēs nepiedalīties, ja nevar piedāvāt lielāku apjomu. "Tā var sabojāt sava jaunā zīmola tēlu," viņš skaidro. Tomēr viņš nevēlas arī kļūt par rūpnieciskā dizaina autoru un konsekventi noraida eksporta piedāvājumus saražot 1000 lampu, bet atdot par puscenu. "Patiesībā es gribu katru lampu numurēt," viņš atklāj. Tas nozīmē, ka katrs izstrādājums ir zīmola prece, unikāls roku darbs, un tā iegādāšanās ir pielīdzināma mākslas priekšmetu kolekcionēšanai. "Man jau ir teikuši – tādu es labāk uztaisu pats, nevis maksāju 50 latu. Es atbildu – uztaisi, ja vari," stāsta meistars. Jo vecu koku apstrādāt tā, lai atklātu tā krāsu, faktūru, lai atrastu īsto gaismu, proporcijas, neesot nemaz viegli.

Dārgs hobijs

Lai gan "Brik" lampas iekaro atzinību, to pārdošanas apjomi nav tādi, kas nestu peļņu vai ļautu, piemēram, iegādāties nepieciešamo aprīkojumu, īrēt darbnīcas telpas. Tam vajadzīgi lieli ieguldījumi, ko I.Miķelsons nopelnījis ārpus šā projekta. Pagaidām tas ir tikai dārgs hobijs. Liels atbalsts ir inkubators, kas sedz daļu no jaunā uzņēmuma izmaksām. Pāris mēnešus stabilu darbu nodrošināja sadarbība ar CasaDiVanna, un Ilmārs Miķelsons ir gandarīts, ka šim projektam izvēlēts vecs, nevis mākslīgi vecināts koks. "Tieši tādā virzienā gribētos "Brik" dizainu virzīt, tam jābūt individuālam, ar odziņu," viņš skaidro. Jaunam kokam nekad nevar panākt tādu krāsu gammu, tādu faktūru, kāda ir dabiski vecam kokam, viņš apgalvo. Tiesa, te ir savi paradoksi, piemēram, ieraugot laukos vecu šķūnīti, kur ir lielisks lietaskoks, nav problēmu to nopirkt. Problēma ir šo pirkumu legalizēt firmas dokumentos. Taču gandarījums, ko sniedz radošā darbība, atsver sarežģījumus un investīciju periodu, apgalvo uzņēmējs un dizaina autors. "Man nav tādas konkrētas veiksmes formulas, taču es ticu, ka būs labāk un labāk," viņš atzīst. Tiesa, būtu labi, ja varētu rēķināties ar stabiliem SIA "Brik" ienākumiem, kaut vai niecīgiem. Ir brīži, kad gribas tam visam atmest ar roku, viņš piebilst. Taču pieredze rāda – ikvienu jaunu lietu sākot, ir puds sāls jāapēd, lai tiktu pie saldā ēdiena. "Man nav šaubu, ka Latvijā var radīt kārtīgu zīmolu," pārliecināts I.Miķelsons.