AS "Liepājas metalurgs" (LM) glābšanā ir jāiesaistās arī uzņēmuma akcionāriem, trešdien pēc tikšanās ar Ministru prezidentu Valdi Dombrovski sacīja Valsts prezidents Andris Bērziņš.

Prezidents uzsvēra, ka, spriežot par valsts un valdības atbildību, jāņem vērā, ka tiek spriests par nodokļu maksātāju naudu, kura tiktu novirzīta LM attīstībai, ziņo LETA.

"Iepazīstoties daļēji ar sagatavoto plānu, es neredzu tur esošo akcionāru dalību, kas šajā gadījumā tomēr būtu izejas punkts. Vai nu esošo akcionāru papildu nauda, vai jaunu akcionāru investīciju piesaistīšana. Tam tomēr vajadzētu būt izejas punktam," vērtēja valsts pirmā persona, norādot, ka arī bijusī kreditēšanas metode šķiet pilnīgi nepieņemama.

"Jautājums ir vairāk nekā sarežģīts, un informācija man ir nepietiekama, lai par to varētu paust skaidru viedokli," bilda Bērziņš.

Vērtējot situāciju metalurģijas nozarē Eiropas Savienībā, prezidents sacīja: "Šī situācija ir ļoti sarežģīta, un kritiska ir pārprodukcija - apmēram 30% no kopējā ražošanas apjoma. Tas nozīmē, ka Eiropas metalurģijas produkcija ir pilnīgi nekonkurētspējīga pārējā pasaulē dažādu iemeslu dēļ." Kā šos iemeslus prezidents minēja arī ES nozarei noteiktos papildu slogus, kādu nav citviet pasaulē.

Jau ziņots, ka starptautiskais auditors "Ernst&Young" iesaka sagatavot LM finanšu restrukturizācijas plānu, kas paredzēs arī optimizācijas pasākumus uzņēmuma rentabilitātes paaugstināšanai, liecina biznesa portāla "Nozare.lv" rīcībā esošais ziņojums par finanšu situāciju LM.

Valdība 26.martā vēl nepieņēma lēmumu par piedalīšanos grūtībās nonākušā LM glābšanā, norādot, ka vēlas lielāku uzņēmuma akcionāru aktivitāti problēmu risināšanā.

Toreizējais finanšu ministrs Einars Repše 2009.gada 30.decembrī valsts vārdā izsniedza galvojumu par LM saistībām 85,6 miljonu eiro (60 miljonu latu) pret banku "UniCredit". Šā gada 25.janvārī izsniegtā, bet vēl neatmaksātā valsts galvotā aizdevuma apmērs bija 73,6 miljoni eiro (51,52 miljoni latu).

LM valdībā iesniedzis rīcības plānu izejai no finanšu krīzes, kas paredz uzņēmumu pilnībā atbrīvot no elektroenerģijas obligāto iepirkuma komponenšu maksas, kas šogad uzņēmumam ļautu ieekonomēt 9,2 miljonus latu, no AS "Latvenergo" saņemtā preču kredīta deviņu miljonu latu apmērā norakstīšanu, kredītlīniju pagarināšanu un palielināšanu par 18 miljoniem latu, kā arī metāllūžņu eksporta ierobežošanu no Latvijas uz trešajām valstīm, kas ļautu lūžņu iepirkšanā ietaupīt 9,9 miljonus latu.

Piektais iesniegtā rīcības plāna punkts paredz valsts atbalstu LM sarunās ar uzņēmuma modernizācijas kreditoru Itālijas banku "UniCredit". Šogad pamatsummas maksājumos un procentos jādzēš 11 miljoni latu.

Pagājušajā gadā, pasliktinoties ekonomiskajai situācijai Eiropā un samazinoties pieprasījumam, AS "Liepājas metalurgs" (LM) pārorientējās uz trešo valstu tirgiem, un gandrīz puse saražotā tiek eksportēta galvenokārt uz Alžīriju. LM uzņemas transportēšanas izmaksas, eksportējot produkciju uz Alžīriju un citām valstīm, kas vēl jo vairāk samazina LM rentabilitāti, liecina biznesa portāla "Nozare.lv" rīcībā esošais ziņojums par finanšu situāciju LM.

Ziņojumā norādīts, ka, eksportējot produkciju uz Alžīriju, eksporta cena bija zemāka - 356 lati tonnā pret 366 latiem tonnā citos, galvenokārt Eiropas Savienības (ES) valstu, eksporta tirgos.

Uzņēmuma gatavās produkcijas cena pērn ir kritusies no 375 latiem tonnā līdz 362 latiem tonnā, teikts ziņojumā. Ražošanas pārpalikums un negatīvās tendences celtniecības tirgū liecina par to, ka 2013.gadā nav sagaidāms realizācijas cenas pieaugums.

Vienlaikus ziņojumā teikts, ka cenas efekts 2012.gadā bija negatīvs, jo starpība starp vidējo realizācijas cenu un izejvielu iepirkuma cenu ir samazinājusies par 27 latiem tonnā, kas norāda uz to, ka faktiski LM savu produkciju realizē zem pašizmaksas.

Ziņojumā norādīts, ka LM noslēdz līgumus par pasūtījumu piegādi termiņos, kas nepārsniedz vienu-divus mēnešus, jo uzņēmuma stratēģija paredz gatavās produkcijas pārdošanu "Spot" tirgū. Līdz ar to LM nav klientu, ar kuriem būtu noslēgti ilgtermiņa sadarbības līgumi, kas var apdraudēt uzņēmuma stabilitāti, jo mainīgajos tirgus apstākļos nav garantēts preču realizācijas apjoms un ir nepārtraukti jāiegulda milzīgs darbs, lai meklētu klientus, kam būtu nepieciešama LM saražotā produkcija.