Liepājas ostas padziļināšanas darbus plānots pabeigt līdz šī gada rudenim – aptuveni līdz septembra beigām. Darbi pēc divu gadu pauzes tika atsākti pērn decembrī.
Par to aģentūru LETA informēja Liepājas specialās ekonomiskās zonas (SEZ) sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece–Kadeģe.
Padziļināšanas darbi pēc divu gadu pauzes tika atsākti pērn decembrī. Šī gada februārī nepilnu mēnesi bija tehnoloģiskais pārtraukums, kas saistīts ar laika apstākļiem, proti, vēju un salu.
Ostas padziļināšanu veic Vācijas kompānija "Strabag Wasserbau", kas izsludinātajā konkursā piedāvāja zemāko līguma summu – 10,33 miljonus latu (14,69 miljonus eiro), neskaitot pievienotās vērtības nodokli.
Pērn decembrī Liepājas ostā, lai veiktu padziļināšanas darbus, ieradās zemes sūcējs "Hegemann IV" un zemes racējs "MP 40", kā arī divas baržas.
Lai pēc divu gadu pauzes pabeigtu ostas padziļināšanas darbus, bija atlikuši aptuveni 20% no paredzētā darbu apjoma – jāizrok aptuveni viens miljons kubikmetru grunts.
Kā ziņots, konkursā par tiesībām veikt Liepājas ostas padziļināšanas darbus uzvarējusi Vācijas kompānija "Strabag Wasserbau", kas iepriekš bija pazīstama ar nosaukumu "Josef Mobius Bau". Pavisam tika saņemti četri piedāvājumi.
Tā kā līgums ar iepriekšējo darbu veicēju tika lauzts, tika izsludināts konkurss, lai izvēlētos atlikušo Liepājas ostas padziļināšanas darbu veicēju un pabeigtu ostas padziļināšanas projektu, kuģu ceļu padziļinātu līdz 12,5 metriem, bet ostas akvatorijas dziļumu – līdz 12 metriem.
2012.gada vasaras sākumā Liepājas SEZ pārvalde vienpusēji nolēma lauzt līgumu ar iepriekšējo ostas padziļināšanas darbu veicēju – Beļģijas kompāniju "Dredging International N.V.". Pērn rudenī "Dredging International N.V." vērsās tiesā pret Liepājas SEZ pārvaldi, prasot atzīt paziņojumu par līguma izbeigšanu par prettiesisku un piedzīt zaudējumus 8,2 miljonu latu (11,6 miljonu eiro) apmērā. Prasības skatīšanu Kurzemes apgabaltiesa ir atlikusi līdz šī gada 20.maijam.
Liepājas ostas padziļināšanas darbi tika sākti 2009.gada novembrī, un līdz 2011.gada rudenim tika veikti 80% no paredzētā darbu apjoma. Par paveiktajiem darbiem Beļģijas kompānijai jau ir samaksāts. 2012.gada pavasarī ostas padziļināšana tā arī netika atsākta. Kā skaidroja Ratniece–Kadeģe, līguma laušana ir ilgstoša un sarežģīta sarunu procesa rezultāts. Lai gan Beļģijas kompānija nevēlējās līgumu lauzt, Liepājas SEZ skatījumā tas bija vienīgais loģiskais risinājums.
Kompānija "Dredging International N.V." skaidrojusi, ka nespēj iekļauties līgumā paredzētajās darbu izmaksās, kā argumentu minot to, ka grunts izrādījusies cietāka, nekā sākotnēji domāts. Tomēr Liepājas SEZ pārvalde šādu argumentu atspēko ar to, ka "Dredging International N.V." veikusi arī iepriekšējo Liepājas ostas padziļināšanu 1999.gadā – tātad šai beļģu kompānijai, piedaloties ostas padziļināšanas darbu konkursā, jau bija zināmas Liepājas ostas grunts īpašības.
Liepājas ostas padziļināšana ir transporta nozares projekts, kura mērķis ir uzlabot un sakārtot Liepājas ostas infrastruktūru. Vēl viens projekta mērķis ir kuģošanas drošības uzlabošana ostā.
Projektu "Liepājas ostas padziļināšana" finansē Eiropas Savienības Kohēzijas fonds, kā arī Latvijas valsts un Liepājas SEZ pārvalde. Kopējās projekta izmaksas ir 27 miljoni latu (38,41 miljons eiro), ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.