Sekojot rakstnieces Lotes Vilmas Vītiņas godalgotās grāmatas motīviem un iedvesmojoties no Liepājas jauniešu personiskiem stāstiem, Liepājas Leļļu teātrī top monoizrāde "Ūdenstornis", kas ļaus ielūkoties pusaudžu iekšējā pasaulē un emocionālajā pieredzē, atvadoties no bērnības čaulas. Izrāde domāta jauniešiem un pieaugušajiem, piedāvājot poētisku skatījumu uz pieaugšanas trauslumu, iekšējām svārstībām un drosmi, informē Ieva Jansone, SIA "Liepājas Leļļu teātris" sabiedrisko attiecību vadītāja.
 
Galveno lomu izrādē atveido aktrise Inga Štelmahere. Pirmizrāde 27. septembrī plkst. 16, bet vēl pirms tās – 26.septembrī plkst. 19 – izrādes radošā komanda aicina skatītājus uz publisko ģenerālmēģinājumu un sarunām pirms priekškara. 

Izrādes dramaturģijas pamatā ir Lotes Vilmas Vītiņas dzejprozas krājums "Ūdenstornis" (izdevniecība "Liels un mazs", 2021), kas 2022. gadā saņēma Latvijas Literatūras gada balvu kā labākais oriģinālliteratūras darbs bērniem. Grāmatā mazpilsētas meitenei ūdenstornis kļūst par patvērumu un simbolisku tiltu ceļam no bērnības uz pieaugušo pasauli – vietu, kur sastopas dumpīgums, aizkustinājums un vēlme saprast sevi. 

"Izrāde ir Lotes Vilmas Vītiņas grāmatas "Ūdenstornis" skatuves atdzejojums. Veidojot šo izrādi, cenšamies radīt teātra pieredzi, kurā skatītājs var justies sadzirdēts bez pienākuma risināt lielas problēmas. Izrāde ieskatās pusaudža emocionālajā pieredzē augot, nevis analizē kādas rīcības vai to sekas. Cenšamies paskatīties, kas slēpjas aiz ārējā trakuma, nepastāvības, neparedzamības. Nereti tur, kur ir dumpīgums, ir arī ievainojamība, tur, kur ir distancēšanās no bērnības, klātesošas ir arī ilgas pēc tās, un blakus vēlmei izolēties stāv vajadzība iederēties," saka režisore Māra Uzuliņa.    

"Absolūti pievienojamies Māras ieskatam, ka leļļu un objektu teātris ir spēcīgs medijs ar neierobežotām iespējām radīt nozīmīgu saturu pusaudžiem. Šī izrāde turpina mūsu izrāžu klāstu jauniešu un pieaugušo auditorijai,  ko iezīmē Dmitrija Petrenko "Dauka. Labie jautājumi" (2020), kam sekojušas vairākas Antas Priedītes režisētas izrādes – "Sirēnas dziesma" (2023), "Ahilleja papēdis" (2024), "Robinsons" (2023), un Riharda Zelezņeva iestudētā "Metamorfoze" (2025) pēc Franca Kafkas darba motīviem," uzsver Liepājas Leļļu teātra mākslinieciskais vadītājs Edgars Niklasons. 

Izrādes režisore un scenogrāfijas autore Māra Uzuliņa ir jauna skatuves māksliniece, kura ar izrādes pieteikumu ieguva Liepājas Leļļu teātra ievērību pērn izsludinātajā izrāžu ideju konkursā. Māra Uzuliņa studējusi teātra mākslu Latvijas Kultūras akadēmijā, Francijas Nacionālajā leļļu teātra augstskolā (École Nationale Supérieure des Arts de la Marionnette), zināšanas papildinājusi Baltijas Kopienas teātra skolā (Baltic Applied Theatre School) un meistarklasēs. Līdz šim veidojusi izrādes Valmieras Vasaras teātra festivālā, programmā "Skolas soma", kā leļļu režisore sadarbojusies ar Viesturu Kairišu.

"Gatavojoties mēģinājumu procesam, kopā ar aktrisi Ingu Štelmaheri pavasarī vadījām darbnīcas jauniešiem Liepājas Valsts ģimnāzijā un Liepājas Raiņa vidusskolā. Šīs tikšanās palīdzēja uztaustīt izrādes noskaņu. Daži no sastaptajiem jauniešiem ir klātesoši arī šobrīd, kad izrāde iedzīvojas uz skatuves," skaidro Māra Uzuliņa.
 
Aktrisei Ingai Štelmaherei šī ir pirmā titulloma monoizrādē. "Inga lieliski tiek galā ne tikai ar monoizrādes izaicinājumiem, bet arī objektu un fiziskā teātra uzdevumiem, kas prasa precizitāti, talantu un spēju ilgstoši koncentrēties," atzīst režisore.

Mūziku izrādei komponējusi Alise Joste, viena no Latvijas neatkarīgās mūzikas skatuves spilgtākajām balsīm – komponiste un dziesminiece, kuras mūzika izceļas ar intimitāti un noskaņu dziļumu. Viņas smalkā, introspektīvā mūzikas valoda rada emocionāli bagātu, bet nepārslogotu noskaņu. Skatītāji dzirdēs arī dziesmas ar Lotes Vilmas Vītiņas tekstiem. Savukārt izrādes horeogrāfe Anete Tambaka kustību valodā meklē līdzsvaru starp cilvēcisko un dejisko, starp ikdienišķo un simbolisko. Kustība "Ūdenstornī" kļūst par spoguli cilvēka iekšējām svārstībām un pieaugšanas pārdzīvojumiem.