Veļas šūšanas firma "V.O.V.A." pēdējos trīs gados ražošanā ieguldījusi vairāk nekā pusmiljons latu un veikusi mārketinga stratēģijas maiņu, raksta portāls www.db.lv.

Šogad uzņēmumā notikusi mārketinga stratēģijas maiņa jeb rebrendings, kas ietver jauna zīmola izstrādi un jaunas koncepcijas ieviešanu firmas veikalu tīklā, kā arī franšīzes izstrādi. Kopš jūnija zīmols V.O.V.A ieguvis jaunu dizainu un pārtapis par "VOVA Lingerie", savukārt septembrī darbu sāka pirmais veikals "Queen Lingerie", kas līdzās "VOVA Lingerie" ražojumiem piedāvā arī citu zīmolu preces. Paplašinot eksporta ģeogrāfiju un aktivizējot vietējo tirgu, pēdējos trīs gados ieguldīti aptuveni 555 tūkstoši latu jaunu iekārtu iegādē, tehnoloģisko procesu pilnveidošanā, dizaina un konstruktoru programmu iegādē, darbinieku apmācībā. Rezultātā pilnveidoti tehnoloģiskie procesi, uzlabota produkcijas kvalitāte un darba ražīgums, apgalvo uzņēmuma direktore Natālija Martiņišina. 2013.gadā "V.O.V.A." plāno palielināt ražošanas un pārdošanas apjomu par 7,5%, salīdzinot ar 2012.gadu. Uzņēmums šogad investēs 70 tūkstošus latu jaunu iekārtu iegādē, 25 tūkstošus latu tehnikas un datorprogrammu iegādē, kā arī 35 tūkstošus latu Daugavpils filiāles paplašināšanā.

Dizainē paši

Simtprocentīgi visi izstrādājumi ir pašu dizaineru radošā darba rezultāts, apgalvo N.Martiņišina. Katru gadu "VOVA Lingerie" piedāvā piecas dažādas kolekcijas. Lielu uzmanību dizaineri pievērš materiālu izvēlei, kurus iepērk galvenokārt Eiropā – Austrijā, Francijā, Itālijā, Spānijā, Latvijā. Izšuvumus piegādā ražotāji no Austrijas, Turcijas, Indonēzijas, Itālijas. Vairākās "VOVA Lingerie" ražotās veļas kolekcijās tiek izmantoti aksesuāri no Swarovski kristāliem, padarot to īpaši greznu. Tāpat uzņēmums ievieš dažādus zinātniski tehnoloģiskus sasniegumus. Piemēram, tiek izmantots materiāls Spacer – audekls, kas pēc taustes ir gaisīgs, taču ļoti izturīgs. Turklāt tas ir elpojošs, kas nozīmē, ka veļa ir komfortabla jebkādos laika apstākļos, tā nav redzama zem apģērba, viegli kopjama un nezaudē formu, klāsta uzņēmuma vadītāja. Pēdējā kolekcijā izmantots arī materiāls ar plānu mikrofibru, ko panāk ar paaugstinātu dūrienu skaitu uz katru kvadrātcentimetru. Šāda tehnoloģija ļauj radīt ne tikai zīdainu faktūru, bet audumam piemīt arī atvēsinoša iedarbība. No šā gada "VOVA Lingerie" ražo arī koriģējošo veļu sievietēm un šuj peldkostīmus. Joprojām vairākos noieta tirgos pieprasīta ir 2010.gadā radītā kolekcija Avenija by VOVA, kur ietilpst liela izmēra īpaši ērti izstrādājumi klasiskos toņos. Kopumā uzņēmums mēnesī saražo ap 120 tūkstošiem izstrādājumu, turklāt katra produkta šūšanā ir vairāki desmiti operāciju, jo veļas izstrādājumi sastāv no daudzām nelielām detaļām.

Eksportam savi ieroči

Produkcijas šūšanas process notiek vairākās filiālēs – lielākā ražotne, dizaineri un uzņēmuma administrācija atrodas Liepājā, filiāles ir arī Daugavpilī un Ventspilī. No 2010.gada strādā arī saistītais uzņēmums Krievijā, Kaļiņingradas anklāvā, kas atvieglo eksportu uz lielāko Latvijas veļas ražotāju noieta tirgu – Krieviju. Pērn uzņēmums Krievijā realizējis 76,4% no saražotās produkcijas. Tomēr šis tirgus ir ar zināmu risku, atzīst N.Martiņišina. Tāpēc nepārtraukta eksporta ģeogrāfijas paplašināšana ir viens no principiem. Tradicionāli jauni pircēji tiek meklēti pasaulē populārākajās nozares izstādēs – Salon International de la lingerie Parīzē, Tekstillegprom Maskavā un citās. Pērn klāt nākušas vairākas valstis, un tagad uzņēmuma produkcijai ir jau 29 galamērķi. Tostarp ir arī veļas ražotājiem eksotiskas zemes, kur reliģiskās tradīcijas neļauj reklamēt veļu ierastajā veidā, piemēram, izvietojot skatlogos plakātus ar modelēm. Jauns tirgus ir Libāna, kur sākta sadarbība ar vairākiem veikaliem. «Ļoti, ļoti prasīgi pircēji, kas katru modeli rūpīgi izvēlas,» Tuvo Austrumu tirgu raksturo N.Martiņišina. Lai arī "VOVA Lingerie" ražo veļu dažādos toņos, kopumā spilgtāku un krāsaināku nekā vairums Eiropas veļas ražotāju, Austrumos to uztverot gandrīz kā bezkrāsainu, stāsta direktore. Rietumeiropā SIA "V.O.V.A." ražotā veļa lielākoties tiek tirgota ar dažādiem zīmoliem. Kopš 2000.gada firma sadarbojas ar lieliem rietumu tirdzniecības tīkliem un katalogiem, tostarp Quelle (Vācija), Josefsson (Zviedrija), Palmers (Austrija), Express (ASV), Mis Marry of Sweden (Zviedrija), Victoria’s Secret (ASV), La Perla (Itālija). LIAA rīkotajā konkursā Eksporta un inovācijas balva uzņēmums piedalās kategorijā Eksportspējīgākais komersants lielo uzņēmumu grupā.

Aug arī Latvijā

Pēc tam, kad SIA "V.O.V.A." atvēra biroju un firmas veikalus Rīgā, pārdošanas apjoms Latvijā palielinājās līdz 12%. Orientējoties uz Baltijas un NVS tirgu, uzņēmuma dibinātāja Vladimira Zozuļas meita Olga Saperina izstrādājusi veikalu tīkla "Queen Lingerie" koncepciju. Pirmais franšīzes veikals darbu sāka šā gada septembrī Rīgā, un to apsaimnieko SIA Brigantīna V. "Queen Lingerie" koncepcija paredz piedāvāt vairāku pazīstamu veļas zīmolu produkciju, mājas trikotāžu un kosmētiku, kā arī citas preces. Uzsvars likts uz cenas un kvalitātes attiecību, īpaši gādājot, lai preces tiktu nodrošinātas par demokrātiskām cenām, padarot luksusu pieejamu plašam pircēju pulkam. Pirmajos mazumtirdzniecības ķēdes darbības gados plānots atvērt aptuveni 10–15 veikalus gan Latvijā, gan ārvalstīs. DB jau rakstījis, ka SIA "V.O.V.A." tika izveidots 1991.gadā kā individuālais uzņēmums, bet pamazām no ģimenes biznesa pārauga par vienu no lielākajiem nozares uzņēmumiem.