Liepājnieks un portāla lasītājs Konstantīns Fjodorovs ir neizpratnē par tik dramatisku – par 52 – 71% – cenu kāpumu sabiedriskajā transportā, īpaši tramvajā, jo ielās kursē tie paši vecie vagoni.

Sākot ar jūniju, tiks palielināta maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu Liepājas pilsētā. Tas nav pārsteigums, jo jau iepriekš tika runāts, ka līdz ar jauno autobusu un mazas ietilpības autobusu iegādi braukšanas maksa varētu tikt palielināta. Savukārt, tramvaji nav nomainīti, un nekas neliecina, ka tuvākajā laikā kaut kas varētu mainīties, taču tas netraucēja aģentūrai „Liepājas sabiedriskais transports” (LST) paaugstināt cenas arī tramvaja mēnešbiļetēm.

Pati aģentūra gan to sauc nevis par strauju cenu kāpumu, bet par „jauniem tarifiem”. Respektīvi, par braukšanu vecā tramvajā ar jauno tarifu tagad jāmaksā uz pusi, bet dažos gadījumos arī par 70 procentiem vairāk!

Internetā ir viegli atrodami amatpersonu komentāri par jaunajiem tarifiem: „Laika posmā no 2012.gada līdz 2015. gadam veiktas būtiskas izmaiņas sabiedriskā transporta sistēmā, tostarp veiktas maršrutu tīkla izmaiņas, pagarināta tramvaja līnija līdz Ezerkrasta mikrorajonam, kā arī veikts iepirkums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar jauniem autobusiem,” – tā saka LST vadītājs Gints Lūsis. Respektīvi, vienīgais iemesls tarifu celšanai ir tramvaja līnijas pagarināšana, kas pabeigta 2013. gada maija beigās, turklāt, 85% no projekta izmaksām (6,4 miljoni tolaik vēl latu bez PVN) finansēja Eiropas Reģionālās attīstības fonds.

Vai tad Liepājas tramvajs divus gadus strādāja ar zaudējumiem, un tikai tagad visi iesaistīti izdomāja, ka ir īstais laiks paaugstināt cenas? Līnija kļuva garākā, bet ne jau uz pusi un droši ne par 70 procentiem. 2014. gada vidū tika runāts arī par jaunās līnijas izbūvi uz Ziemeļu priekšpilsētu, ka arī jaunā tramvaja depo būvi un jaunu vagonu iegādi. To plānots izdarīt līdz 2023. gadam. Cik liepājniekiem tas viss izmaksās, ja nieka 3,6 km sliežu cena jau ir 52–71% no biļešu cenas!

Jautājumu nav, kad cena atbilst pakalpojuma līmenim. Bet kad cenu paaugstina situācijai gandrīz nemainoties, tad jautājumi rodas. Jautājumi Lūša kungam, ka arī Liepājas domes deputatiem, kas pieņema lēmumu par cenu paaugstinājumu. Kad par to pašu veco vagonu, kurš ir augsts, braucot šūpojas no kreisās uz labo pusi un atpakaļ, prasa daudz vairāk naudas tikai tāpēc, ka tas tagad brauc dažas pieturas tālāk, rodas jautājumi. Cik daudz cilvēku izmanto tramvaju, lai tiktu no vai uz Ezerkrastu? Ko darīt ar savu dārgo mēnešbiļeti, kad uz Tramvaja tilta notiek avārija, un tramvaju kustība pilsētā ir paralizēta? Tik strauja tarifu paaugstināšana ir bīstama arī ar to, ka cilvēki sāks biežāk braukt ar auto. Saruks klientu skaits, bet kur ņems naudu, lai to kompensētu? Pareizi, atkal būs „jāievieš jauni tarifi”!

Vēl viens jautājums ir atvieglojumi. Katrā raksta par cenu kāpumu beigās ir tāda rindkopa: „Kā liecina aģentūras "Liepājas sabiedriskais transports" apkopotā statistika, ikdienā braukšanas maksas atvieglojumus šobrīd izmanto 43% no visiem pasažieriem, bet gandrīz ceturtā daļa pasažieru abonementa biļešu iegādei saņem atlaidi 100% apmērā.” Respektīvi, ne visai atklāti, bet acīmredzami tiek pateikts, ka arī cilvēki, kas izmanto atvieglojumus ir viens no iemesliem, jo viņu ir gandrīz puse, bet kādam par viņiem jāmaksā, un Liepājas pašvaldība to darīt negrib. Protams, galvenais iemesls ir jaunie autobusi, bet ja šī rindkopa ir katrā rakstā, tātad cilvēki, kas tos raksta, uzskata, ka tā ir svarīga informācija. Un visu laiku to redzot dažs var arī nodomāt, ka pie visa vainīgi cilvēki, kas brauc ar atvieglojumiem – skolnieki, pensionāri.

Un pēdējais jautājums pārdomām – vai pēc visām šīm manipulācijām ar cenām Lūša kungs arī varēs lepni pastāstīt, ka palielinās cilvēku skaits, kas izmanto sabiedrisko transportu Liepājā?

Tramvaja mēnešbiļešu cena pirms un pēc cenu kāpuma
Abonementa veids    Cena pirms (EUR)    Cena pēc (EUR)    Kāpums (%)
Katrai dienai                 17,07                       26,00                     52,3
Darba dienām              12,81                       22,00                     71,7
Dienas vidus                 9,96                        17,00                     70,6

(Izņemot procentus, dati ņemti no LST mājas lapas)