Tirdzniecības centrā "Ostmala" apskatāmas desmit Pētera Jaunzema lielformāta fotogrāfijas no personīgā arhīva un Liepājas muzeja krājumiem par Liepājas ostas jaunāko laiku vēsturi.
Pirms 20 gadiem Liepājas osta atjaunoja savu saimniecisko darbību, bet pilnvērtīgs darbs un ostas atjaunošana sākās tikai pēc Krievijas jūras kara flotes armijas aiziešanas 1994. gada 31. augustā.
Liepājas osta no 1951.- 1957. un no 1966.- 1991. bija slēgta PSRS militāra bāze, kad šeit varēja iekļūt tikai PSRS jūra kara flotes kuģi un zemūdenes. Pēc valsts neatkarības atgūšanas Liepājas pilsētas valde 1991. gada 27. septembrī pieņēma lēmumu par tirdzniecības ostas statusa atjaunošanu, bet pirmais kuģis ostā ienāca 1992. gada 1. janvārī.
Pirmajos gados Liepājas ostā joprojām gan tiešā, gan pārnestā nozīmē blakus bija Krievijas jūras kara flote. Militāristi Liepājas ostu atstāja tikai 1994. gada 31. augustā. Liepājas osta saņēma padomju armijas mantojumu - 37 daļēji un pilnībā grimušus kuģus, piesārņotu Karostas kanālu, bet piestātnes, pievadceļi, aizsargmoli izpostīti un ostas akvatorija un kuģu ceļi neapmierinošā stāvoklī.
Liepājas ostas attīstībā nozīmīgi impulsi bija Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izveide 1997. gadā un ES struktūrfondu līdzekļu ieguldīšana infrastruktūrā sākot no 2005. gada – auto un dzelzceļa pievadceļos, ostas padziļināšanā, Karostas kanāla attīrīšanā.
Ja 1992. gadā Liepājas ostā pārkrāva vien 100 000 tonnas, tad 2011. gadā kravu apgrozījums sasniedza 4,83 milj. tonnu. 1992. gadā ostā apkalpoja 63 kuģus, bet 2011. gadā - 1551, informē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.