Sniegs, kas lielākoties visus priecē, pilsētā tomēr sagādā arī rūpes un prasa smagu darbu. Lāpstas cilātāji šajā darbā nevar konkurēt ar traktoriem un citu ielu tīrīšanas tehniku.

Aizvadītās nedēļas nogalē kāds portāla lasītājs, kurš jau vairākas dienas bija cīnījies ar sniegu, tīrot savai mājai piegulošo ietvi, pamanīja, ka traktors, kas tīra ielu, krustojumā esošajai gājēju pārejai aizstūmis priekšā pusmetru augstu valni.

“Redzot, kā bērni mokās, lai tiktu pāri ielai, ņēmu lāpstu un sastumtajā valnī izraku taciņu, lai var normāli tikt uz gājēju pārejas. Nepagāja ilgs laiks, un gar manu māju aizbrauca “Tranzīts L” mazais traktors, kas tīrīja uz tās pašas ietves izbūvēto velojoslu. Un atkal gājēju pārejai priekšā bija sastumts valnis! Traktors mierīgi aizbrauca, bet es ņēmu lāpstu un atkal cīnījos ar sniegu un smagajiem ledus gabaliem.”

Iepriekš Komunālās pārvaldes sabiedrisko attiecību speciālists Aigars Štāls medijiem izplatīja relīzi, kurā ēku un gruntsgabalu īpašniekiem un namu apsaimniekotājiem skaidroja, kā pareizi jātīra ietves. Atsaucoties uz 2012. gada 20.decembra saistošajiem noteikumiem Nr.34 “Par teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu", Štāls norādīja, ka “tīrot īpašumam piegulošās ietves, namīpašumu apsaimniekotājiem, īpašniekiem, valdītājiem jānotīra arī ietvju daļas, kas pieved pie gājēju pārejām/krustojumiem/luksoforiem”.

Taču, kā norāda lasītājs, pieminēto noteikumu sadaļā “Veloceliņu un gājēju pāreju mehanizētās tīrīšanas noteikumi” skaidri pateikts:

“Veloceliņu un gājēju pāreju mehanizētā tīrīšana notiek centralizēti, ko organizē Liepājas pilsētas pašvaldība.”

Tad nu iznāk, ka pašvaldība ne tikai nevadās pati no saviem noteikumiem un neprasa to no uzņēmumiem, ar kuriem noslēgusi līgumus, bet arī neciena pašvaldības vietā darbu izdarījušo iedzīvotāju pūles un labo gribu, uzskata lasītājs.

Ziema vēl nav galā, un sniegs droši vien uzsnigs ne reizi vien. Varbūt visiem ietvju, ielu un celiņu tīrītājiem vajadzētu rīkoties pēc principa, ko ievēro ceļu satiksmes noteikumos – ka vislielākās priekšrocības ir vismazāk aizsargātajiem satiksmes dalībniekiem? Šajā gadījumā – individuālajiem ietvju tīrītājiem.

No sēdēšanas pie liela vai maza traktora un kravas auto stūres šoziem neviens sniega tīrītājs Latvijā vēl nav nomiris. 72 gadus vecs kungs, kas sniegu tīrīja ar lāpstu, – gan.

Un vēl – klanoties un kalpojot motoriem, varbūt šīs pilsētas Komunālajam dienestam derētu atcerēties, ka Liepājā vēl ir palikusi arī tāda izmirstoša un tāpēc saudzējama kategorija kā kājāmgēji. Viņiem nevajag sāls tonnas, un Komunālā dienesta salīgto sniega stūmēju palīdzība arī nepieciešama tikai tajos gadījumos, kad citi šā paša dienesta salīgtie ielu tīrītāji sastūmuši sniega kalnus priekšā gājēju ceļiem un pārejām.