Šās nedēļas sākumā pašvaldība parakstīja līgumu ar Centrālo finanšu līgumu aģentūru (CFLA) par Eiropas fondu finansējumu Kārļa Zāles laukuma rekonstrukcijas projektam, un tas, pēc vicemēra Gunāra Ansiņa teiktā, nozīmē, ka rekonstrukcija tik tiešām notiks.
Sarunā ar portālu irliepaja.lv Ansiņš atzina, ka
par savu šā brīža galveno mērķi un uzdevumu uzskata "pēc iespējas vairāk" piesaistīt Eiropas Savienības struktūrfondu naudu, "lai atdzīvinātu pilsētas vēsturisko centru".
Kā vienu no stratēģiskajiem projektiem šā mērķa sasniegšanai vicemērs uzskata Vecās ostmalas promenādes savienošanu ar pludmali, proti, Roņu ielas rekonstrukcijas projektu. Šobrīd pašvaldība ir gatava uzsākt tā būvniecības fāzi. Sakārtota ir arī otra Tirdzniecības kanāla mala – no Jaunā tilta līdz ezeram, un ir palicis viens nesakārtots kanālmalas posms – starp Tramvaja tiltu un Jauno tiltu, proti, Kārļa Zāles laukums, kuram ir arī būtiska nozīme kā pilsētas centra daļai, norāda mēra vietnieks. Vai pēc rekonstrukcijas laukums nekļūs par vēl būtiskāku centra sastāvdaļu? Noteikti, pārliecināts mēra vietnieks.
"Es jau šajā brīdī saskatu to, ka, līdzīgi kā jebkurā Eiropas pilsētā, kur kanālmalas ir tās vietas, kur pulcējas vairāk cilvēku, arī Liepājā šeit varētu veidoties konkurētspējīgs piedāvājums."
Atpūtas zona ūdens malā.
Zaļāks un cilvēkiem "draudzīgāks"
Zāles laukumā pārvērtības iecerētas visai radikālas – laukuma izskats ievērojami mainīsies. Ir cerība, ka uz labu. Vismaz SIA "Ainavists" par savu laukuma labiekārtojuma dizainu tika nominēts valsts mērogā.
"Mērķis ir padarīt šo vietu zaļāku un cilvēkiem draudzīgāku, par vietu, kur atpūsties kanāla malā," skaidro Ansiņš. "Tāpēc tehniskā projekta līmenī tika pārstrukturēts pilnīgi viss transporta mezgls un paredzēts diezgan liels zaļās zonas apjoms."
Pēc Ansiņa sacītā, blakus Tramvaja tiltam (starp tiltu un atpūtas centru "Libava") tiks veidots skvērs, tur būs vieta arī Kārļa Zāles monumentam, kurš patlaban atrodas muzeja dārzā.
Skvērs blakus Tramvaja tiltam ar pieminekli Kārlim Zālem.
Aiz "Libavas" iecerēta aktīvāka zona – ar bērnu laukuma elementiem un zaļiem apstādījumiem. Daudz esot diskutēts par to, kā šajā posmā nostiprināt krastmalu, un šobrīd izvēlētais risinājums ir "pietuvināts dabiskajai videi" – akmeņu krāvums, kuram līdzās – peldošas laipas, pa kurām pastaigāties.
Krasta stiprinājums ar laukakmeņu krāvumu.
Laukuma segumā plānots izmantot gan šķelto laukakmeni un parasto bruģakmeni, gan betona bruģi un krāsainu asfaltbetonu. Būs jauns ielas apgaismojums un lietus ūdens kanalizācija, seguma pārbūve arī apkārtējo ielu – Brīvzemnieka, Stūrmaņu, Dzirnavu, Bāriņu, Ādu, Vecās ostmalas – posmos. Ir paredzētas velo joslas abās laukuma pusēs, un neliela publiskā automašīnu stāvvieta pie Zobārstniecības poliklīnikas.
"Lielais stāvlaukums, kas apkalpos lielāku skaitu automašīnu, paredzēts cita projekta – Skolas ielas rekonstrukcijas – ietvaros, un tas atradīsies pretī Liepājas teātra dienesta ieejai. Šis projekts saaugs kopā ar Zāles laukuma projektu – liepājniekiem un pilsētas viesiem tā būs tikai neliela, patīkama pastaiga, kas ļaus nokļūt līdz Zāles laukumam."
Ansiņš nesaskata šķēršļus, kas liegtu izsludināt būvniecības iepirkumu gan Zāles laukuma, gan Skolas ielas projektam jau šajā gadā.
"Tas nozīmē, ka decembrī mums jau būtu zināms darbu veicējs. Protams, rekonstrukcija saistīsies arī ar zināmām neērtībām centrā."
Laukuma centrā braukšanas josla sašaurinasies.
Zāles laukums ir ievērojama, bet tikai daļa no pilsētas centra pārbūves un labiekārtojuma projektiem. Pašvaldības plānos ir ne tikai izveidot savienojumu ar Skolas ielu, bet arī "pavilkt" laukuma rekonstrukciju Jūras ielas un Graudu ielas virzienā. Savukārt tramvaja līnijas pārbūves projekta ietvaros tiek plānots uzlabot centru posmā no Lielās ielas līdz Peldu ielai. Vēl divi tādi neveikli un nedroši savienojumi ir Radio iela posmā no Lielās ielas līdz "Lielajam dzintaram" un Jāņa ielas savienojums ar Pasta ielu. Ja šos savienojumus izdotos padarīt labiekārtotus un civilizētus, centrs tikai iegūtu, uzskata Ansiņš.
"Kad viss būs izdarīt un centrs sakārtots, es būšu laimīgs," apgalvo mēra vietnieks.
Uzziņa
Kārļa Zāles laukuma rekonstrukcijas provizoriskās izmaksas (ar PVN): 7 319 679,24 eiro; plānotais ERAF finansējums: 6 088 149,98 eiro (85% no attiecināmajām izmaksām.)
Būvprojekts izstrādāts 2020. gadā; autors: SIA "Via Future".
14
34