Ņemot vērā mainīgos laika apstākļus un to, ka tuvākajās dienās tiek solītas salnas, Ceļu satiksmes drošības direkcija  aicina savlaicīgi veikt riepu maiņu.

Gadalaiku maiņa ietekmē ne tikai cilvēku noskaņojumu un laika apstākļus, bet arī ceļa segumu. Ja vasarā vairākums gadījumu ceļš ir sauss un gluds, braukšana viegla, tad rudeņos, ziemā un agri pavasarī uz ceļa ir vairāk ūdens, sniegs, ledus jābrauc ir daudz uzmanīgāk, prātīgāk, lai būtu droši.

Mēs zinām, ka mašīnai ir tūkstošiem detaļu, bet tikai četras no tām veido saskarsmi ar ceļa segumu un tās ir četras gumijas riepas, kurām būtu jāpievērš vislielākā uzmanība mainoties gadalaikiem.

Neskatoties uz Ceļu satiksmes noteikumos (CSN) rakstīto: "Laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, kā arī to piekabēm jābūt aprīkotām ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos”, acinātu visus autovadītājus saviem braucamajiem vasaras riepas nomainīt pret ziemas riepā jau tad, kad vidējā gaisa temperatūra pēc Celsija ir nokritusies līdz +7 grādiem. Pie šādas un zemākas temperatūras vasaras riepa nepilda vairs savas funkcijas, jo kļūst cieta.

Apkopojot informāciju, ko sniedz riepu ražotāji savās interneta mājas lapās un drukātajos materiālos, var secināt, ka vairākums Eiropā ražoto vasaras riepu zaudē savas izcilas īpašības tieši temperatūrās zem šiem 10 grādiem, tas ir, ap +7 grādiem. Izgatavojot ziemas riepas, tiek pielietotas atšķirīgas tehnoloģijas, un tas ir pamanāms gan protektoru zīmējumos, gan gumijas sastāvā. Protektora virsēja kārta ir daudz mīkstāka, un tieši tas ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ļauj vadītājam saglabāt kontroli uz ziemas ceļiem.  

Testos ir pierādīts, ka uz mitra ceļa, ja temperatūra ir noslīdējusi zem +7, braucot ar 80 km/h un bremzējot ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos, jūs apstāsieties pēc 34 m, bet pēc 40 m ar riepām, kad paredzētas vasaras braukšanai, tātad ar ziemas riepu iegumus ir 6 m bremzēšanas ceļa!

Mainot vasaras riepas uz ziemas riepām visiem autovadītājiem ieteiktu pārliekus neekanomēt naudu uz drošības rēķinu un nekādā gadījumā neaprīkot automobili ar ziemas riepām kurām protektora dziļums ir mazāk par 4 mm. Pirmāmkārtām, ja protektora dziļums mazāks par 4 mm, nevarēs iziet ikgadējo tehnisko apskati vieglie, kravas un autobusi līdz 3,5 tonnām. Otrkārt, un pats svarīgākais, ko riepu ražotāji testos ir pierādījuši, ka riepu nodilums (protektora dziļums) tieši ietekmē bremzēšanas ceļa garumu.

Piemēram, jauna riepa, kuras protektora dziļums ir 8,4 mm ar riepu, kuras protektors ir nodilis līdz 3,9 mm, tad starpība ir 4,5 mm, kas pārtop 14,7 metros bremzēšanas ceļa atšķirībā, kas ir gandrīz trīs "zebrās” – gājēju pārejas (ja viena gājēju pāreja ir 5 m).

Ziemas riepas vajadzētu izvēlēties šaurāka profila atšķirībā no tām ko lietojam vasarā, tas noteikti veicina labāku saķeri ar ceļa virsmu un arī dziļā sniegā būs vieglāk izbraukt.

Dārgas un labas ziemas riepas arī nebūs tās, kas mūs ziemā pasargās, ja brauksim tāpat kā to daram vasarā. Ziemai sākoties iesaku autovadītājiem piedaloties ceļu satiksmē braukt daudz uzmanīgāk, ievērojot lielāku distanci un intervālus, kā arī uz plānotajiem galamērķiem izbraukt daudz laicīgāk, lai ceļā nerastos stresa situācijas un lieka steiga nenovestu pie muļķīgām sadursmēm un nelaimes gadījumiem.

Gaisa temperatūrai pazeminoties, jābūt īpaši uzmanīgiem uz tiltiem, krustojumos, alejās un ceļiem klaju laiku teritorijās – tieši šajās vietās ceļa segumu ātrāk pārklāj ar ledus kārtiņu, jo vairāk ir pakļauts vējam.

Ja pēkšņi nokļūstam uz slidena ceļa posmu, svarīgi novērtēt situāciju un pārvarēt šo posmu iespējami vienmērīgā ātrumā. Nekādā gadījumā nedrīkst izdarīt straujas kustības ar stūres grozīšanu, ātrumu maiņu vai bremzēšanu, tas var tikai radīt bīstamas situācijas.

Vai izvēlēties radžotas riepas vai ziemas riepas bez radzēm būtu jāizvērtē katram autovadītājam pašam, izejot no tā, pa kādu ceļu biežāk sanāk braukt. Radžotu riepu priekšrocība ir uz apledojušiem ceļa posmiem, bet braucot tālāk uz dienvidiem aiz Lietuvas, radžotas riepas nav atļauts lietot.

Jāatzīst, ka satiksmes drošība sākas ar ikvienu no mums – gan ar attieksmi, gan uzvedību, ko mēs katru dienu demonstrējam kā satiksmes dalībnieki.

Trīs drošas braukšanas sastāvdaļas - labas riepas, lareizs ātrums un veselais saprāts.

Informāciju sagatavoja Arnis Jekste, Ceļu satiksmes drošības direkcijas Liepājas nodaļas Priekšnieka vietnieks