Saruna ar Liepājas simfoniskā orķestra (LSO) direktoru Uldi Lipski par aizvadīto "misiju" Ķīnā un Indijā, un orķestra tuvākās nākotnes iecerēm.

Ilgi gaidīto tikšanos LSO direktors nokavē tieši par pusstundu. Taču iemesls attaisnojošs – kopā ar dziedātāju Tokiko Kato Liepājā negaidīti ieradusies japāņu delegācija, Kato cikla "Liepājas vasara" koncertā 30.jūlijā uzstāsies kopā ar orķestri, izpildot arī slaveno Raimonda Paula "Dāvāja Māriņa meitenei mūžiņu...", dziesmu, ar kuru pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados dziedātāja iemantoja popularitāti visā Japānā. Pirms tam, jūnija pirmajā pusē, orķestra stīgu sastāvs kopā ar Tokiko Kato koncertēs Japānā.

Atrādīsies ministrijai, izdos disku Londonā
"Pašlaik orķestris gatavo Lūcijas Garūtas koncertu, šajās dienās šausim divus zaķus – ierakstīsim koncertu kopā ar Lielās mūzikas balvas nominantu Reini Zariņu, vienu no latviešu diženākajiem pianistiem, un sestdien mums ir simfoniskās mūzikas lielkoncerts, kad visi orķestri "atrādās" ministrijai, tur arī spēlēsim šo pašu koncertu."

Orķestrim ir plāns Lielbritānijā, kompānijā "Toccata", izdot Lūcijas Garūtas disku. Šajā kompānijā jau iznācis Leifa Solberga disks, ko ieskaņojis LSO, un daļēji ierakstīts skotu komponista O’Braiena dubultdisks, ko pabeigs februārī.

"Toccata", kas specializējusies uz mazāk zināmu komponistu atklāšanu un pasaules iepazīstināšanu ar tiem, ir ieinteresējusies arī par Garūtu. No latviešu komponistiem "Toccata" jau izdevusi Jāņa Mediņa un Skultes disku, un ar Liepājas orķestri viņi gribētu izdot Šmīdberga disku un vēl šo to, pastāsta direktors. "Viņus interesē latviešu mūzika!"

Liepājā – februāra beigās
Liepājnieki orķestri pirmo reizi šogad dzirdēs tikai 27.februārī, koncertcikla "Dzintara skaņas zvaigznājs" krievu mūzikas koncertā "Izstādes gleznas".

"Tas būs brīnišķīgs koncerts ar mūsu jauno, spožo trompetistu, solistu Jāni Ivuškānu un diriģentu Andri Vecumnieku."

Nākamā tikšanās gaidāma 18.martā, kad sāksies 23.Starptautiskais Pianisma zvaigžņu festivāls.

"Tad jau tiksimies biežāk, būsim vairāk dzirdami," teic Lipskis.

Vēl martā Liepājā skanēs Reiņa Lapas diriģētais koncerts – eksāmens "Pēdējais. Pirmais" ar Vēbera, Plakida un Mendelszona-Bartoldi skaņdarbiem. Mendelszons un Šuberts skanēs arī sezonas noslēguma koncertā maijā, kad pie diriģenta pults stāsies liepājniekiem labi zināmais un iemīļotais vācu diriģents Lucs Kēlers.

Aprīlī būs arī tradicionālie koncerti bērniem.

Martā orķestris aicinās uz Rundāli, un kopā ar Raimondu Paulu – uz Vidzemes koncertzāli, bet kā īpaši nozīmīgu Lipskis uzskata koncertu Nacionālajā operā aprīļa beigās, kurā tiks atskaņota Ērika Ešenvalda arktiskā simfonija "Ziemeļu gaisma", noslēdzošais skaņdarbs ciklā, kurā viens no darbiem bija arī Liepājas koncerts klarnetei ar orķestri.

"Tas ir starptautisks projekts, tapis trīs gadu garumā, bieži vien aiz polārā loka, rakstot un filmējot ziemeļblāzmu. Pirmizrādes notiks trijās pasaules valstīs, un Latvijas pirmizrādē spēlēsim tieši mēs."

Direktors cer, ka šo koncertu Liepājā orķestris atskaņos jau jaunajā koncertzālē.

"Lielā Dzintara" atklāšanas koncertā kā pirmo gan plānots izpildīt Agra Engelmaņa mūziku, un šim koncertam orķestris sāks gatavoties jau tūlīt pēc sezonas beigām.

Vairāki interesanti koncerti iecerēti festivālā "Liepājas vasara", tostarp arī kopā ar Tokiko Kato.

"Interesants projekts būs ar kori "Latvija" un igauņu diriģentu Andresu Mustonenu. Atskaņosim izraēliešu komponistes ebreju tautas mūzikas žanra – klezmera – jaundarbu, kurā kā solists uzstāsies visu laiku diženākais klezmera meistars, klarnetists Giora Feidmans. Viņš ir Raimonda Paula vecumā, bet joprojām rīko pat milzīgus klezmera šovus pilsētu laukumos.

Būs arī brīnišķīgs opermūzikas koncerts, ko veltīsim Šaļapinam, jo Liepāja ir tā vieta, kur viņš tiešām ir dziedājis. Būs spāņu bass, itāliešu diriģents un mūsu Samsons Izjumovs."

Pirmie soļi jāsper,...
...ja arī iznāk nedaudz piemaksāt," par gadumijā aizvadīto Āzijas koncerttūres finansiālo pusi runājot, saka direktors. Viņš uzskata, ka ir pareizi vispirms mazliet "iebarot" potenciālo auditoriju, jo pēc tam tas var atmaksāties. Šajā reizē orķestris prezentēja sevi, un misiju veica godam, pārliecināts direktors, kuram tā arī neizdevās pievienoties kolektīvam – nācies palikt un kārtot orķestra finanšu jautājumus.

Runājot par pirmo Āzijas tūri, Lipskis, saka: "Ne mēs tirgojām biļetes, ne reklamējām, galvenais bija vienoties ar aģentu, kurš Ķīnas tūrei, starp citu, bija Jaunzēlandē, par normāliem noteikumiem, un tālākais jau bija viņa kreņķis."

Uz pirmajiem koncertiem orķestrim līdzi braukusi arī pati menedžmenta "galva", pēc tam starojoša aizbraukusi prom, jo viss bijis kārtībā.

"No viņu puses tas bija liels risks – ņemt kaut kādas mazas, nezināmas valsts orķestri. Labi, viņi bija dzirdējuši ierakstus, bet, kā ir īstenībā, nezināja. Nu viņi redzēja, ka risks ir attaisnojies, tad nu gaidām piedāvājumus."

Nākamajā reizē orķestris jau varētu atļauties būt izvēlīgāks, cer direktors, kurš ar prieku pamanījis, ka orķestra gaitas atspoguļo arī ķīniešu interneta mediji.

"Esam saņēmuši sajūsmīgas atsauksmes gan no Ķīnas, kur orķestris spēlēja visdažādākajās koncertzālēs, tiesa, ne pašās galvenajās (ir kur augt!), gan no Indijas tūres organizētājiem. Bombejā uz koncertu bija divtūkstoš cilvēku, Deli – vairāk nekā trīs tūkstoši, un pēc katra skaņdarba publika lēca kājās. Abus koncertus uzņēma televīzija, un Deli koncertu rādīs visā Indijā. Tur pavisam noteikti skanēs arī Latvijas un Liepājas vārds.

Plāni aizvest mūs nopietnākā tūrē uz Indiju ir gan Latvijas vēstniekam Indijā, gan šīs tūres organizētājam Subramani, kas uzstājās kopā ar mūsu orķestri. Viņš gribētu spēlēt ar mūsu orķestri arī Zviedrijā un šeit, Latvijā, gribētu arī ierakstīties. Gaidīsim, kā veiksies!"

Ne tikai jaunas auditorijas meklējumi, orķestri aizveduši tik tālos ceļos.

"Arī orķestrim vajag paaugstināt motivāciju – skaidrs, ka mākslinieki ir mīlēti savās mājās, bet gribas arī zināt, kā ārpusē mūs uztver. Domāju, ka mūziķu dvēseles šajā tūrē tika pabarotas, jo atzinība tika saņemta krietna. To varēs dzirdēt arī nākamajos koncertos un nākamajās sezonās, jo mūziķi zina, ka viņu veikums ir atzīstams un konvertējams."

Lakstīgala atkal mākslinieciskā vadītāja statusā
Orķestra diriģents Atvars Lakstīgala, kurš aizņemtības dēļ no mākslinieciskā vadītāja pērn pārkvalificējās diriģenta statusā, tagad atkal ir gan orķestra galvenais diriģents, gan mākslinieciskais vadītājs. Orķestris pieņēmis šādu lēmumu pēc nerealizētajām "pārmaiņām un eksperimentiem", kad mākslinieciskā vadītāja amatā tika aicināts Andris Veismanis, kurš sākumā piekrita, bet tad, nostādīts izvēles priekšā starp Nacionālo operu un Liepājas orķestri, atteicās no piedāvājuma.

"Līgums ar Atvaru Lakstīgalu orķestrim ir līdz 2017.gadam, līdz ar to, tur iekļaujas gan ieiešana jaunajā koncertzālē, gan nākamā pilnā sezona "Lielajā Dzintarā"."

Lakstīgala arī pats nav lūdzis slēgt kontraktu ar viņu "līdz mūža galam", jo, direktora vārdiem runājot, šobrīd ir kā "raķete pacelšanās brīdī" – diriģentam sāk nākt piedāvājumi arī no ārzemēm, viņš ir trīskārtīgi nominēts Lielajai mūzikas balvai – par labāko interpretāciju, kā viens no izrādes "Šahs" diriģentiem un kā Santas Ratnieces "Liepājas koncerta" diriģents.

"Aizvien retāk diriģenti aizsēžas vienā vietā, un arī publika alkst pārmaiņu."