Zinātnieki lēš, ka fotonam ir vajadzīgi 200 000 gadu, lai pamestu sauli, un astoņas minūtes, lai sasniegtu Zemi. Kad tas nokļūst uz augu lapām, tas palīdz pārvērst zvaigžņu putekļus, kas veido mūsu planētu, dzīvā vielā. Tā savukārt ir visu barības ķēžu pamatā. Daži augi dzīvo 1-2 dienas, daži – tūkstošiem gadu, bet arī tie iet bojā. Bieži vien sausie koki nokrīt upēs, un to fragmenti nonāk jūrās. Tie klīst pa viļņiem dažkārt tūkstošiem kilometru, kļūstot par mājvietu daudziem miniatūriem dzīvniekiem. Un pamazām tie kļūst par dreifējošiem kokiem – dabas skulptūrām, ko veido ūdens, vējš, saule un smiltis, stāsta māksliniece Ksenija Šinkovska.

Izstādē es vēlos iepazīstināt ar projektu "Svētceļnieki". Tas radās Covid epidēmijas laikā, kad es nevarēju ceļot un tikties ar draugiem un ģimeni. Lai uzturētu kontaktus, es lūdzu cilvēkus sūtīt man dreifējošas koksnes gabaliņus no vietām, kur viņi dzīvo. Tā es sāku saņemt sūtījumus no visas pasaules un pievienojot kokam filcu, pārvērtu katru gabaliņu par tēlu. Pēc tam sūtīju savas svētceļnieku skulptūras klejot pa pasauli, uz muzejiem un galerijām. Domāju, ka tad, kad mana dzīve beigsies, šie tēli paliks un turpinās savu nebeidzamo ceļojumu.


Šim kopprojektam šobrīd ir vairāk nekā 60 ziedotāju un gandrīz 100 skulptūru. Un tās vēl nav projekta beigas – es plānoju izveidot 1000 skulptūru. Esošajā kolekcijā ir dreifējoša koksne no visiem pasaules okeāniem, daudzām jūrām, upēm un ezeriem, no visiem mūsu planētas kontinentiem. Un to pastāvīgi papildinu es un jauni ziedotāji no dažādām valstīm. Kopumā tā ir ideja par dabas skaistumu, par dzīves nebeidzamo kustību, par to, cik tā ir svarīga un kā māksla var apvienot tik daudzus cilvēkus.

Valstis: Austrālija, Jaunzēlande, Japāna, Ķīna, Indija, Taizeme, Indonēzija, Madagaskāra, Krievija, Irāna, Uzbekistāna, Kazahstāna, Turcija, Izraēla, Ukraina, Baltkrievija, Latvija, Lietuva, Igaunija, Grieķija, Itālija, Polija, Austrija, Čehija, Somija, Zviedrija, Norvēģija, Grenlande, Lielbritānija, Īrija, Vācija, Francija, Spānija, Kanāda, ASV, Meksika, Čīle.

Okeāni: Ziemeļu Ledus okeāns, Klusais okeāns, Atlantijas okeāns, Indijas okeāns.


Jūras: Baltijas, Kaspijas, Melnā, Ziemeļu, Laptevu, Vidusjūra, Baltā, Mertvas, Sēlijas, Beringa, Ohotskas, Tasmanovas, Barenca, Azovas, Adrijas, Egejas, Jonijas.

Ezeri: Baikāla, Mičiganas, Oņegas, Čudskas, Seligera, Baltais, Bodenskas.

Upes: Volga, Dvina, Dņepras, Obas, Vislas, Donavas, Meženes, Misisipi, Misūri, Čilikas.

Svētceļnieku projekts sastāv no lielas skulptūru kolekcijas izveides. Katra skulptūra sastāv no divām daļām: koka gabala, ko pieslīpēja jūra (tā sauktais dreifējošais koks vai klejojošais svētceļnieku koks), un ķermeņa, kas izgatavots no filca. Katra skulptūra ir protokulturāls, bionisks un nedaudz boshiāls raksturs.

Šo projektu ietekmēja divi iemesli:

Pirmkārt, Covid ierobežojumu laikā es nevarēju redzēt daudzus savus draugus un ģimeni, un man tie ļoti pietrūka. Un es bieži atcerējos Šekspīra 27 sonetu: "…Jo tad manas domas no tālienes, kur es palieku, domā dedzīgu svētceļojumu pie tevis… ".

Otrkārt, es uzzināju, ka zinātnieki ir atklājuši, ka dažreiz svētceļnieku koks pirms krasta sasniegšanas peld tūkstošiem kilometru pa dažādām jūrām un okeāniem. Šis stāsts mani ļoti iedvesmoja un kļuva par pamatu izstādes  eksponātu izveidei.

Otrā izstādes ekspozīcijas tēma – Mākslīgā intelekta nesen radītas ilustrācijas, kur izmantoti mani darbu attēli. Kā pilnībā analogu mākslinieks es negrasījos to izmēģināt, līdz atklāju interneta vietni "AI Exactly". Tā darbības princips atšķiras no citu mākslīgā intelekta attēlu veidošanas. Tas vairāk līdzinās tam, kā strādā īsti mākslinieki, radot idejas ne tikai fiziski ar rokām, bet arī ar prātu!

Galu galā mākslinieciskā pētniecība ir sākotnējā daļa, pirms jūs sākat radīt fizisku darbu. Tā ir pati mākslinieka dzīve, kas piepildīta ar iespaidiem, realizācijām, pārdomām un visa tā tulkošanu attēlu valodā. Tieši tāpat es ielādēju "Al Exactly" datu kopu, piemēram, savu skulptūru fotogrāfijas, un ļauju tam tās analizēt. Tas apgūst manu stilu, tehniku, mākslas risinājumus un izveido sava veida manas mākslas valodas alfabētu. To sauc par modeli.

Nākamajā posmā es dodu šim modelim uzdevumus. Ļoti ātri redzu savu potenciālo darbu koncepcijas par visdažādākajām tēmām, dažādos stilos, ar dažādiem sižetiem. Redzēt, kā manā stilā varētu izskatīties ziemas mežs vai šamaņa deja, skaists sapnis vai 12 Herkulesa varoņdarbi – jebkas. Tas ir aizraujoši un interesanti. Un lieliska pašizziņas metode. Šīs ilustrācijas ir tapušas sadarbībā ar sintogrāfu Maksimu Pogrebņaku izmantojot mākslīgā intelekta programmu "Exactly".

Izstādes norises laikā māksliniece ir paredzējusi novadīt vairākas meistarklases. Maija sākumā tiks sagatavota detalizēta informācija – tā būs pieejama galerijā "Romas dārzs" mājas lapā un Facebook vietnē.

Izstādes norises vieta: Leļļu mākslas un dizaina muzejs Mākslas galerija "Romas dārzs", Liepāja, Zivju ielā 3.


Izstādes norises laiks: 26.04.2024 – 25.08.2024.


Izstādes kuratore: māksliniece-dizainere – Ināra Liepa


Izstādes tehniskais nodrošinājums un gaismošana – Uldis Liepa

Galerija "Romas dārzs" atvērta no otrdienas līdz sestdienai no pulksten 12 līdz 18, svētdienās no pulksten 12 līdz 15. Zivju ielā 3, Liepājā.