VAS "Latvijas dzelzceļš" Liepājā īsteno projektu "Liepājas preču stacijas automatizācija un Ziemeļa parka paplašināšana", kas ievērojami uzlabos kravu pārvadājumus uz ostu.

Otrdien, 18.augustā, Liepājā bija ieradusies VAS "Latvijas dzelzceļš" projektu daļas vadītāja Aija Poča un projekta "Liepājas preču stacijas automatizācija un Ziemeļa parka paplašināšana" vadītājs Mārtiņš Krauklis. Kuri pēc preses konferences Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldē tikās ar žurnālistiem.

"Ziemeļu parks un dzelzceļa pievadceļš ostai bija kā viena no komponentēm Kohēzijas fonda finansētājā projektā "Liepājas ostas pievadceļi", un šo posmu nodeva ekspluatācijā 2008.gada oktobrī. Taču 2012.gads parādīja, ka pie lieliem kravu apgrozījumiem dzelzceļa kapacitāte ir nepietiekama. Tika panākta vienošanās ar "Latvijas dzelzceļu" par papildu divu paralēlu sliežu ceļu posmu [Pulvera ielā] izbūvi, ko uzņēmums apņēmās veikt," projekta priekšvēsturi skaidroja Liepājas SEZ sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.

VAS "Latvijas dzelzceļš" projektu daļas vadītāja Aija Poča savukārt pastāstīja, ka projekts sastāv no divām daļām, un Pulvera ielas sliežu ceļu izbūve (divi paralēli posmi, katrs ap 450 m garumā) ir projekta otrais posms, ko pabeidzot, uzlabosies dzelzceļa sastāvu manevrēšanas spējas.

Projekta pirmais posms saistīts ar Liepājas stacijas signalizācijas sistēmas jeb vilcienu kustības vadības modernizāciju, kas ietver gan sliežu ceļu uzlabošanu [iepretī Jāņa Asara ielai], gan modernu, uz sensoriem balstītu signalizācijas sistēmas ieviešanu, kura ļaus atteikties no rokas vadības.

Paralēli jaunajam dzelzceļa posmam tiek guldītas arī jaunas sakaru komunikācijas, jo sistēma tiks vadīta no speciāli aprīkota "smadzeņu centra" Liepājas stacijā. Tam nepieciešamo programmatūru iepirks Vācijā, jo arī iepriekš "Latvijas dzelzceļš" izmantojis kompānijas "Thales" ražotās iekārtas.

Projekts savā ziņā nācis kā dāvana, atzīst Poča, jo "Latvijas dzelzceļam" nebūtu tādu resursu, lai to īstenotu, ja vien neizgāztos pasažieru vilcienu iepirkuma projekts. Tā "Latvijas dzelzceļam" radās iespēja neizlietotos līdzekļus izmantot citiem, tikpat svarīgiem mērķiem.

"Šajā gadījumā veiksmīgi sakrita Liepājas pašvaldības intereses un "Latvijas dzelzceļa" vajadzības," atzina Poča.

Pēc vilcienu kustības vadības modernizācijas būs likvidētas 50 mehāniskās un 20 novecojušas releju sistēmas pārmijas, kas ļaus ne tikai atbrīvoties no roku darba, bet arī palielināt sastāvu ātrumu un izmantot optimālo dzelzceļa sastāvu – septiņus vagonus, kas savukārt uzlabos drošību un paātrinās kravu plūsmu, pozitīvi ietekmējot arī situāciju pie Raiņa ielas pārbrauktuves, skaidroja projekta vadītājs Mārtiņš Krauklis.

Tā saucamo "lauku darbu" jeb āra darbu izmaksas ir gandrīz 800 000 eiro, taču kopējas projekta izmaksas varētu sasniegt pat miljonu eiro, lēsa Poča.

Lai gan darbu lielākā daļa jau pabeigta, Poča prognozēja, ka projekts pilnībā varētu noslēgties septembrī, oktobrī.