Pirms gada rakstījām par liepājnieku uzņēmuma "Phonead" radīto unikālo produktu – mobilo telefonu reklāmu aplikāciju. Nu tas ir uzlabots, pilnveidots un gatavs nopietnam startam.

Nu par Liepājā sāktā biznesa turpinājumu un liepājnieku gaitām Rīgā raksta laikraksts "Dienas Bizness".

Teju visiem kabatā ir viedtālrunis, ko SIA "Phonead" saskatījuši par labu vietu reklāmas parādīšanai, balstoties uz katra konkrētā cilvēka interesēm. Vērojot, kā pasaulē attīstās dažādi IT projekti, SIA "Phonead" dibinātāji Martins Navicks un Edgars Laipnieks sāka pētīt, kur ir "tukšumi" – brīvas tirgus nišas, un nonāca pie secinājuma, ka vairumā gadījumu reklāma, kuru saņem patērētājs, netiek balstīta uz interesēm. “Reklāma, manuprāt, ir vērtīga, ja ir balstīta uz tavām interesēm,” saka Martins. Tāpēc viņiem radās ideja izveidot mobilo lietotni, kuru lejuplādējušie cilvēki savā viedtālrunī redzēs dažādas reklāmas un īpašos piedāvājumus, kas balstīti uz viņu interesēm.

"Bieži vien reklāma tiek parādīta gausi, nepareizi, uz nerviem krītoši. Nonācām pie tā, kā nepieciešams cilvēkam parādīt informāciju, ko viņš grib uzzināt, adekvātā veidā, netraucējoši. Viedtālruņi un to iespējas attīstās un jābūt kādam elegantam veidam, lai cilvēkam nogādātu informāciju, turklāt vidēji, cilvēks nedēļas laikā telefonā ieskatās pusotru tūkstoti reižu. Tas ir fantastisks skaitlis, ir laba doma to kapitalizēt. Mūsdienās problēma ar reklāmām ir tāda, ka cilvēks saņem daudz informācijas, kas tam nav vajadzīga, tā tiek degradēts reklāmas jēdziens. Mūsu gadījumā cilvēks saņem to, ko vēlas. Mūsu piedāvājumi tiek balstīti uz lietotāja interesēm, tātad – tu vēlies saņemt šo informāciju," stāsta Edgars.

Reklāmas tiek rādītas saskaņā ar cilvēka dabiskajiem telefona lietošanas paradumiem – tev zvana un tu esi gatavs interakcijai – darbībai ar tālruni. Tajā brīdī, kad ieskaties viedtālruņa ekrānā, tu pamani  “ ar vienas acs kaktiņu, kāds labs vai īpašs piedāvājums tev ir nācis no "Phonead", šo var saukt ar impulsa reklāmu, tā tiek atainota, netraucējot. "Saņemot zvanu "Phonead" tev lauj brīvi uz to atbildēt, turklāt tu saņem informāciju, interešu tematā ko esi gaidījis," saka  Martins. Ir vairāki veidi, kā reklāmas tiek piegādātas – informācija parādās paralēli ienākošajam zvanam līdzās viedtālruņa kontaktbildei, pēc telefona atbloķēšanas vai tālruņa fona attēla vietā. Katram iespējams izvēlēties sev tīkamāko, ērtāko veidu.

Pusmiljons attīstībai
Nonākuši pie savas idejas, viņi meklēja pretargumentus, lai to nedarītu. "Ievērojamu laiku pavadījām domājot, kāpēc nedarīt, meklējām iemeslus, kas traucētu projekta īstenošanu, bet nonācām pie slēdziena, ka iecere jārealizē. Pasaulē ir daudz labu lietu, par kurām lielākajai daļai cilvēku nav zināms. Lai procesu iekustinātu un potenciālie produkta patērētāji par to uzzinātu, ar savu kapitālu bija nepietiekami, tāpēc bija vajadzīgs finansējums, lai plašām masām pateiktu, ka mēs esam," saka Edgars. Saprotot, ka šo projektu bez nopietnām investīcijām būs grūti "pacelt", pagājušā gada rudenī "Phonead" piesaistīja 500 tūkstošu eiro investīcijas no SPI Group S.a.r.l., kam Latvijā jau pieder Latvijas balzams un Z–torņi.

"Mūsu investori ar savu biznesu nav tikai Latvijā, tas ir liels, starptautisks uzņēmums. Tā kā IT nozare kļūst arvien  pievilcīgāka  investīcijām, arī šī grupa meklēja interesantas idejas, kurām palīdzēt attīstīties. Ar mērķi dažādot savu investīciju portfeli, viņi saskatīja potenciālu mūsu projektā. Investoru zināšanas par notiekošo pasaulē ir plašas, viņu partneru tīkls un vēlme būt par mūsu uzņēmuma mentoriem ir neatsverams pluss. Šis nav tas gadījums, kad uzņēmumam iedod naudu un tiek gaidītas tikai dividendes. Investora ieguldījums nāk kopā ar pieredzi biznesā un kontaktiem," saka Martins.

Ne tik viegli
Lai gan uzņēmums veiksmīgi piesaistījis investīcijas, projekta autori teic, ka Latvijā nav viegli piesaistīt sēklas finansējumu – pirms sadarbības uzsākšanas ar SPI Group, viņi tikušies  ar daudziem  riska kapitāla fondiem un privātajiem investoriem. "Mēs pie potenciālajiem investoriem gājām ar prototipu, bet ar to bija par maz. Lielākoties viņi grib redzēt funkcionāli pilnībā strādājošu produktu. Lielākajai daļai mūsu ideja patika, šķita racionāla, bet riska kapitāla fondi nebija gatavi investēt. Bija gadījumi, kad mums teica, lai atnākam pēc kāda laika, kad "Phonead" bizness iekustēsies. Potenciālie investori nesaprata, vai arī nevēlējās saprast, ka tad, kad biznesu būsim "iekustinājuši", viņu atbalsta finansējumu vairs nevajadzēs, vai arī viņi nevarēs prasīt tik daudz kapitāldaļu kā sākumā," saka Edgars. Martins piebilst, ka investīciju meklēšanas laikā viņiem mainījās priekšstats par to, cik liela summa projektam nepieciešama. "Sākumā domājām, ka nepieciešama viena summa, vēlāk sapratām, ka vajag vairāk, bet beigās – vēl vairāk. Kad reāli visu izskaitļojām, izrādījās, ka nepieciešama trīs reizes lielāka summa, nekā sākotnēji domājām," viņš stāsta. Tāpēc uzņēmējs iesaka rūpīgi izvērtēt, kādas ir projekta ambīcijas un cik daudz finanšu tam būs nepieciešams.

Sagatavo infrastruktūru
Martins stāsta, ka sākotnēji tika izstrādāta mobilā lietotne, kas notestēta ar nelielu lietotāju skaitu. Piesaistot investīcijas, izstrādāta IT platforma – sistēma, kas viegli pielāgojama lielam lietotāju skaitam. Lai būtu gatavi citiem, par Latviju lielākiem tirgiem, nepieciešama atbilstoša infrastruktūra.

Lai gan Latvijā interneta pieejamība ir laba, šāda situācija ir ne visā pasaulē, tāpēc, domājot par lietotājiem, "Phonead" mobilo lietotni var izmantot gan ar mobilo internetu, gan wifi tīklu, lai nebūtu tā, ka cilvēkam par reklāmu skatīšanos vēl jāpiemaksā. ""Phonead" neapgrūtina tavu ikmēneša rēķinu par telekomunikāciju pakalpojumiem," sola Edgars.

Aptuveni gadu viņi iecerējuši izmēģināt spēkus Latvijā. Citos tirgos uzņēmums varētu ieiet nākamgad. Konkrēti kuras valstis tās varētu būt, vēl nav skaidri izlemts. "Produkts ir tehniski gatavs, lai ieietu jebkurā jaunā tirgū Eiropā vai citur pasaulē," saka Edgars. Viņš piebilst, ka liela nozīme ir konkrētās valsts iedzīvotāju īpatnībām – nereti viena un tā paša produkta panākumi blakus esošās valstīs krietni atšķiras. "Mums bieži prasa – vai jums izdosies? Neviens Olimpisko spēļu dalībnieks pirms skrējiena nedomā, ka būs pēdējais, visiem galvā ir doma par zeltu. Protams, ir iespēja iegūt gan zeltu, gan bronzu, gan pēdējo vietu, bet ikviens sapņo par zeltu," norāda Edgars.

Biznesa fakti
Nosaukums: SIA "Phonead"
Nozare: IT, reklāma
Dibināts: 2013. g.
Īpašnieki: SPI Group S.a.r.l., Sindijs Eizengraudiņš, Edgars Laipnieks, Valērijs Mendeļējevs, Martins Navicks, Vladimirs Trojankovskijs
Darbinieki: 15
Atrodas: Rīgā
Avots: SIA "Phonead"
www.Phonead.com

Anda Asere, "Dienas Bizness"