Patīkami piepildītā "Lielā dzintarā" zālē 29.aprīlī izskanēja Liepājas simfoniskā orķestra 136.sezonas noslēguma koncerts, reizē arī pēdējais Atvaram Lakstīgalam orķestra galvenā diriģenta ampluā.

Klausītāju vidū bija arī kultūras ministre Dace Melbārde, kas Lakstīgalam pasniedza ministrijas Atzinības rakstu par to, ka galvenais diriģents "ar lielu centību un aizrautību" ir kopis Liepājas orķestra "īpašo, dzintara skanējumu". 

Īpašu vēstījumu Lakstīgalam pateicībā par "teicamo un pašaizliedzīgo darbu", kas "orķestri vedis pretī panākumiem vairāk nekā septiņu gadu garumā" bija atsūtījis Valsts prezidents Raimonds Vējonis.

Diriģentu liepājnieku vārdā sveica arī Liepājas domes vicemērs Vilnis Vitkovskis.

Lakstīgala savam Galā koncertam bija izvēlējies Bēthovena Vijoļkoncertu (solists Aleksejs Lundins) un sarežģīto Mālera Piekto simfoniju, kuras ceturto daļu sauc arī par "mīlestības vēstuli". Šo skaņdarbu sagatavošanā orķestra mūziķi un diriģents bija ieguldījuši smagu darbu, ko novērtēja arī publika, kas koncerta izskaņā, kājās stāvot, pateicās ar ilgstošiem aplausiem. Kā mazu dāvanu saviem klausītājiem Lakstīgala koncerta noslēgumā pasniedza  Edvarda Elgara "Enigmas variāciju" skaisto 9.variāciju "Nimrod".

Kādas izjūtas pēc koncerta?
No vienas puses, profesionālās attieksmes ziņā,  šis koncerts neatšķīrās no jebkura cita koncerta, kas man ir bijis. Bet, protams, bija vairāk emocionālu brīžu un vairāk oficiālu personu, kā citkārt.

Kā vērtējat aizvadīto sezonu, kas jums bija pēdējā galvenā diriģenta amatā?
Tas būtu jājautā klausītājiem, bet – ļoti daudz lielisku koncertu gan ar mani, gan viesdiriģentiem pie pults, daudz jaunu sadarbības partneru un ideju. Orķestris, manuprāt, ir uz pareizā ceļa.

Vai bija grūti sagatavot sezonas izskaņas koncertu?
Tādus lielus koncertus es parasti ļoti ilgi gatavoju, pārdomāju. Bēthovena 9.simfoniju, kas skanēja koncertzāles atklāšanā, manā ikdienā bija jau vairāk nekā divus gadus. Tas ir līdzīgi kā teātrī režisoram – izrādei, kas struktūras un formas ziņā ir pietiekami sarežģīta, vajadzīgs ilgāks laiks pārdomām, lai to sagatavotu. Man ar šo koncertu bija tieši tāpat – kad saņēmu apstiprinājumu, ka tāds tas varētu būt, pagāja mazliet ilgāk par gadu. Bet orķestrim vajag spēlēt arī šādas grūtības pakāpes mūziku, jo tikai tas notur profesionālismu.

Ko jums devuši šie astoņi gadi Liepājā?
Pašapziņu. Tas ir tas, ko esmu šeit iemācījies. Pēc dabas esmu diezgan kautrīgs, pārlieku pieklājīgs, un tas ne vienmēr nāk par labu diriģentam, bet orķestris to neizmantoja un bija atsaucīgs. Taču izaudzināja mani. Godīgi sakot, sākumā nesapratu to kurzemnieku lielo lepnību, kādas nekur citur pasaulē nav, bet vēlāk sapratu, ka tas ir forši un ka bez tādas labvēlīgas pašapziņas nevar tālu tikt.

Pieredzi?
Tas pats par sevi.

Kādas būs tās "jaunās durvis", ko pieminēja ministre, kas tagad pavērsies Atvaram Lakstīgalam?
Nav tādu konkrētu "jauno durvju", varbūt tā ir mana kļūda, ka neesmu īpaši tādas meklējis, bet es vienmēr esmu centies maksimāli labi izdarīt to, ko daru konkrētajā brīdī. Varbūt pat būtu labi kādi laiku pavadīt bez piesaistes kādam konkrētamn kolektīvam. Pārdomāt, izvērtēt savas kvalitātes, lietas, kas vēl ir jāuzlabo, pašizglītošanās.

Sākumā mazliet izbaudīšu bezdarbnieka statusu. Bet vismaz tuvākā pusgada laikā ir pietiekami daudz, ko darīt arī ar Liepājas orķestri. Ir gan kopīgi koncerti, gan turnejas – uz Vāciju un 2018.gadā, iespējams, arī uz Indiju. Nav tā, ka tagad izgaisīšu aiz apvāršņa. Varbūt ne tik bieži, bet tepat jau es būšu. Pirmais koncerts ir jau 22.jūlijā, "Liepājas vasaras" atklāšanā, kur beidzot skanēs pēdējais "Liepājas koncerts" – Platona Buravicka koncerts balsij un orķestrim, un Bēthovena Sestā simfonija. Tā ir iznācis, ka ar Liepājas orķestri esmu diriģējis gandrīz visas Bēthovena simfonijas, un šī ir tā, kura vēl nav spēlēta, bet ar savu pastorālo noskaņu tā ir ļoti piemērota vasaras koncertam.

Man rūp orķestra nākotne, tas man ir ļoti svarīgi, un tādā ziņā man ir miers sirdī, jo viss notiek pareizi, orķestris ir ļoti labās rokās, jaunajā sezonā ar to strādās lielisks galvenais diriģents (Gintars Rinkevičs – irliepaja.lv), kuram, jācer, būs arī daudz vairāk laika fiziski atrasties Liepājā.