Mākslas galerijā "Romas dārzs" skatāmajā Kārļa Dobrāja izstādē "Gaismēnas" ir ārkārtīgi slavens darbs – "Vemjošā", vienīgais galerijai zināmais darbs, kas šajos laikos piedzīvojis cenzūru.

Proti, šo gleznu un vēl divus citus Dobrāja darbus žūrija nepieņēma Mākslinieku Savienības rīkotajā gadsimtu mijas "Rudens izstādē", lai gan mākslinieks bija uzaicināts iesniegt trīs darbus.

Kā vēlāk izrādījās, žūrijas komisijas vadītāja bija toreizējā izstāžu kuratore un Saeimas deputāte no Tautas partijas, vēlākā kultūras ministre Helēna Demakova. Bet Dobrāja gleznā "Vemjošā" neglaimojošā veidā, brīdī, kad viņai sameties nedaudz šķebīgi ap dūšu, attēlota tieši Helēna Demakova!

Šī glezna, kā izstādes atklāšanā pastāstīja pats mākslinieks, tapusi kā protests Demakovas izteikumiem kādā nepieklājīgā un nepatīkamā recenzijā toreiz Tautas partijai simpatizējošā laikraksta "Diena" lappusēs. Lai gan neviens mākslinieks, arī Dobrājs, šajā Demakovas publikācijā vārdā nav nosaukts, tur bijis pieminēts Latvijas Universitātes rektora Jura Zaķa portrets, kuru Universitātes senāta zālē pie sienas ieraugot, Demakovai fiziski sameties slikti. Šī portreta autors bija Kārlis Dobrājs.

Izlasot rakstu, Kārlis Dobrājis tūdaļ zvanījis uz Universitāti un piedāvājies "visu sakopt", bet sekretāre atbildējusi: "Ko jūs, Dobrāja kungs, tur jau apkopēja no rīta bija un visu satīrīja!" Pēc tam mākslinieks zvanījis rektoram, kurš apliecinājis, ka portrets viņam patīk un viss ir kārtībā.

Demakovas publikācijai neviens mākslas zinātnieks nav iebildis, un pēc kāda laika, atceroties šo "Dienas" publikāciju, māksliniekam ienākusi prātā ideja un viņš uzgleznojis triptihu. Viena no gleznām tajā ir "Vemjošā".

"Kad biju uzgleznojis šo triptihu, pienāca uzaicinājums no Mākslinieku savienības ar trim darbiem piedalīties Rudens izstādē. Es tā nopriecājos, ka varēšu tās bildes iedot..."

Taču, kā atceras Dobrājs, pirmo reizi piecdesmit gadu laikā viņam Rudens izstādē netika paņemta neviena glezna.