Ceturtdien, 29.decembrī, koncertzāles "Lielais dzintars" izstāžu telpā "Civita Nova" oficiāli tika atklāta šā gada pēdējā ekspozīcija "Apgaismības nokrišņi".

Laikmetīgās mākslas ekspozīcijas atklāšanā gan klāt nebija tās kuratora un viena no dalībniekiem – Andra Vītoliņa, tāpat vēl četru citu darbu autori – Aleksejs Naumovs, Ivars Drulle, Kristaps Zariņš un Arnis Balčus, bet koncertzāles mākslinieciskā vadītāja Baiba Bartkeviča "uz balli" ieradās tieši "no kuģa" (gaisakuģa).

No desmit izstādes darbu autoriem sastopami bija Egils Rozenbergs, Kristiāns Brekte, Sabīne Vernere, Egons Peršēvics un Uldis Rubezis. Portāls lūdza māksliniekus pastāstīt mazliet par katru no darbiem.

Liepājnieka Egona Peršēvica lielformāta darbā varbūt ne visi atpazīs tieši atombumbu, kura simboliski ietriekusies zemē, kas veidota no labības graudiem.

"Vai darbs nav drusku agresīvs? Un kāpēc tā?"

"Tāda ir dzīve."

"?"

"Tas ir tāds punkts uz "i". Ja nomet atombumbu, tad tiešām viss ir skaidrs. Tikai tad jau ir par vēlu. Mainīt lietu kārtību – tā ir tāāda apgaismība... Un nokrisnis pie reizes..."

Gobelēnists Egils Rozenbergs iepriekšējo reizi Liepājas mākslas telpās redzēts pasen – "UPB" kolekcijas izstādē Liepājas muzejā, pirms tam arī izstādē "UPB" galerijā Dzintaru ielā. Un nu – atgriešanās laikmetīgā kontekstā.

"Ko simbolizē šīs tauvas un jūrnieku mezgli?"

"Man tāda tēma, kas varētu būt jums šeit tuva – "Jūrnieka vēstules mīļotajai meitenei"."

"Romantiski..."

"Kā to ņem. Galu galā tās vēstules tomēr ir izskalotas no jūras... Tas raksts ūdenī jau ir izdzisis. Tā kā savs skarbums tur arī ir."

"Kā jūtaties Liepājā pēc ilgāka laika?"

"Gribētu šeit kādu izstādi uztaisīt. Vismaz es pieteikšos... Man šīs telpas ļoti patīk."

Uldis Rubezis ar savu instalāciju raisa dažādas asociācijas (sadilis persiešu paklājs, savdabīga piramīda, sauklis no ASV dolāra zīmes "Jaunā pasaules kārtība").

"Šis darbs ir par iluzorām varas piramīdām jeb cilvēka radītu priekšstatu par varu, kura eksistē neatkarīgi no tā, grib viņš vai negrib, un kura it kā kontrolē mūs visus. Drīzāk par to..."

"Uzraksts uz dolāra zīmes?"

"Tā ir tā naudas un varas piramīda, rietumu pasaules kārtība iepretī nomīdītajiem tepiķīšiem, kas simbolizē austrumu pasaules kārtību, kura īsti nesatiekas vai gandrīz satiekas ar rietumu piramīdu."

"Tu būsi mans vergs, tu darīsi visu, tev nav izvēles..." – šis agresīvais un reizē erotiskais sauklis ir tieši saistīts ar nu jau pasenu TV reklāmu, un to savā šogad tapušajā darbā (nav ticis iekļauts 1.decembrī atklātajā personālizstādē "Arsenāls") izmantojis Kristiāns Brekte.

"Kāpēc tur klāt ir arī pūce?"

"Pūce pamostas naktīs un vienmēr ir tāds vērotājs..."

"Dzīvnieka āda?"

"Tas ir tāds maskulīnais (vīrišķais) tēls."

Maģistrantūras 1.kursa studente (studē glezniecību) Sabīne Vernere liepājniekiem ir pazīstama no latviešu un lietuviešu mākslinieku kopizstādes Liepājas muzejā, kur bija skatāmi viņas zīmējumi kopā ar pasniedzēja Andra Vītoliņa darbiem. Arī šoreiz vitrīnā redzamais Sabīnes darbs sastāv gan no zīmējumiem, gan sīkplastikas. Taču skatītāji nenojauš, cik provokatīvs tas patiesībā ir.

"Darbs veidots speciāli šai izstādei, bet tas ir arī turpinājums manai sērijai, kurā es strādāju ar tušu uz kokvilnas papīra. Šoreiz izmantoju netradicionālu materiālu, kas lietots bikini vaksācijā. Ar visu, kas tajā ir palicis. Sadarbojos ar vaksācijas meistariem, kuri katram jautāja, vai viņu nevajadzīgo apmatojumu drīkst izmantot mākslā. Visi teica "jā".

Šis materiāls nes ļoti daudz informācijas. Un tas ir mans rādītājpirksts, ko esmu atlējusi vaskā."

"Kāpēc pirkstiņš (i)?"

"Jā, es runāju par pirkstiņu, par bakstīšanos – visāda veida, apspēlēju šo tēmu – varbūt drusku kaitinošā, neērtā veidā. Pirksts vispār, man šķiet, ir simbols, kas tik ļoti daudz ko var nozīmēt, tik ļoti daudz dažādos veidos mēs viņu lietojam. Arī interpretācijas var būt bezgalīgi daudz, kādas nu kuram tās asociācijas ir."

Andris Vītoliņš par izstādi iepriekš teica tā: "Šogad uz pasaules politiskās skatuves ir uzlēkušas vairākas kontroversiālas personības, kas intelektuāļu mazākumam liek runāt par kāda laikmeta norietu. Brīžiem racionālais prāts kļūst par sekundāru cilvēka piedēkli priekšplānā izvirzot reliģiski – fatālistiskus instinktus. Kaut kam, protams, var piekrist, piemēram, juceklim starp cilvēciskajām vērtībām, taču vienlaikus jāpiebilst, ka patiesības meklējumos ir viegli pazaudēties sociālo mediju dezorientēto cilvēku korī."

Izstādē skatāmi tēlniecības darbi, lielizmēra objekti, gleznas, instalācijas un citas mākslas formas. Vairāki objekti radīti īpaši mākslas telpai "Civita Nova", citi (Kristiāna Brektes, Alekseja Naumova, Ulda Rubeža) darbi šajā reizē piedzīvo savu Latvijas pirmizrādi.

Izstāde mākslas telpā "Civita Nova" (pirmajā stāvā) skatāma  līdz 2017.gada 12.februārim bez ieejas maksas koncertzāles darba laikā no 10 līdz 20, svētdienās no 10 līdz 15.