Patēriņa cenas šogad septembrī salīdzinājumā ar augustu Latvijā pieauga par 1,6%, bet gada laikā – šogad septembrī salīdzinājumā ar 2021.gada septembri – palielinājās par 22,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, septembrī pieaudzis par 13,7%.

2022.gada septembrī, salīdzinot ar 2022.gada augustu, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, apģērbam un apaviem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, izglītībai, mājokļa iekārtai, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 2%.

Tostarp būtiskākais cenu pieaugums bija maizei (+5,7%), galvenokārt baltmaizei. Akciju noslēgumu rezultātā cenas pieauga kafijai (+5,3%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,9%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+4,2%), cūkgaļa (+4,7%), piens (+4,1%), mājputnu gaļa (+2,8%), piena produkti (+2,7%), sviests (+6,7%), kā arī konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+7%). Cenas palielinājās arī cukuram (+6,2%), augu eļļai (+4,4%), saldētām zivīm (+9,1%), svaigiem augļiem (+1,1%), mērcēm un garšvielu piedevām (+4,6%). Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga šokolādei (+2,9%) un olām (+2,1%).

Sezonālu faktoru ietekmē būtiskākais cenu kritums grupā bija svaigiem dārzeņiem (–5,5%) un kartupeļiem (–11,8%). Lētākas bija arī svaigas vai atdzesētas zivis (–9,4%).

Apģērbu un apavu grupā cenas mēneša laikā pieauga par 4,8%. Sākoties jaunās rudens sezonas kolekcijas preču tirdzniecībai, cenas apģērbiem kāpa par 3,6%, bet apaviem – par 9%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 2,7%. Būtiskākais cenu pieaugums grupā mēneša laikā bija siltumenerģijai (+9,2%). Neskatoties uz obligātās iepirkuma komponentes (OIK) atcelšanu, vidējais cenu līmenis elektroenerģijai septembrī pieauga par 1,8%. Sadārdzinājās arī cietais kurināmais, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, kā arī mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi. Savukārt lētāka kļuva mājokļa īres maksa.

Mājokļa iekārtas grupā cenas mēneša laikā kāpa vidēji par 2,3%. Noslēdzoties akcijām, sadārdzinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi, neelektriski virtuves piederumi un priekšmeti.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki vidēji par 1,4%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kritums par 2,1%. Benzīna cenas kritās par 5,8%, auto gāzes – par 0,4%, savukārt dārgāka bija dīzeļdegviela – par 0,4%. Lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi. Personisko transportlīdzekļu apkope un remonts mēneša laikā sadārdzinājās.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,2%. Dārgāka kļuva televīzijas abonēšanas maksa, atpūtas un sporta pakalpojumi, ziedi, rotaļlietas, kā arī kancelejas preces un zīmēšanas piederumi. Lētāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi.

Sākoties jaunajam mācību gadam, vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās pirmsskolas izglītībai (+27,5%) un augstākajai izglītībai (+4,5%).

Dažādu preču un pakalpojumu grupā mēneša laikā cenas kāpa par 3,2%. Akciju noslēgumu ietekmē cenas pieauga personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāki bija arī bērnu aprūpes pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem un vīnam. Savukārt cenas samazinājās alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un viesnīcu pakalpojumiem.

Vienlaikus lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2022.gada septembrī, salīdzinot ar 2021.gada septembri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, mājokļa iekārtai.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 27,5%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+37,1%), konditorejas izstrādājumiem (+25,5%), miltiem un citiem graudaugiem (+62,2%), makaronu izstrādājumiem (+41,1%), rīsiem (+37,8%), brokastu pārslām (+11,8%). Sadārdzinājās siers un biezpiens (+38,7%), piena produkti (+41%), piens (+43,7%), olas (+26,9%) un jogurts (+24,6%).

Gada laikā cenas pieauga mājputnu gaļai (+35,7%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+19,9%), cūkgaļai (+12,4%), gaļas izstrādājumiem (+20,6%) un liellopu gaļai (+31,3%). Cenu kāpums bija kafijai (+35,8%), sviestam (+51,5%), svaigiem augļiem (+14,2%), cukuram (+65,3%), augu eļļai (+51,8%), saldējumam (+27,9%), šokolādei (+21,3%).

Tāpat dārgākas bija konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+24,3%), svaigi dārzeņi (+5,1%), mērces un garšvielu piedevas (+36,2%), ievārījums un medus (+19%), augļu un dārzeņu sulas (+12,5%), saldumi (+25,3%), saldētas zivis (+34%), sāls un garšvielas (+34,4%), svaigas vai atdzesētas zivis (+23,2%), čipsi (+45%), atspirdzinošie dzērieni (+15,8%), tūlītējai lietošanai gatavi ēdieni (+26,9%), margarīns (+32,6%), žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+16,6%), žāvēti augļi un rieksti (+16,2%), minerālūdens (+15,1%), kā arī olīveļļa (+13,9%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 5,9%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 6,6%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 4,6%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 51,6%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija elektroenerģijai, siltumenerģijai, cietajam kurināmajam un dabasgāzei. Sadārdzinājās atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, kā arī mājokļa īre.

Mājokļa iekārtas grupā cenas gada laikā pieauga vidēji par 11,6%, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, galvenajām mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, kā arī traukiem.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 7,9%. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi, kā arī brilles un kontaktlēcas.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 21,9%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 37,4%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 45,3%, benzīns – par 28,7%, bet auto gāze – par 21,4%. Cenu kāpums bija personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, lietotām automašīnām, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, pasažieru aviopārvadājumiem, kā arī jaunām automašīnām.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā kāpa par 7,8%. Gada laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, ziediem, televīzijas abonēšanas maksai, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem, kā arī laikrakstiem un žurnāliem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 17,5%. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tostarp cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 15,5%, ēdnīcu pakalpojumiem – par 15,5% un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 17,8%. Cenas pieauga arī viesnīcu pakalpojumiem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā palielinājās par 15,3%, ko visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, finanšu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem un pirmsskolas izglītībai.