Komisks atgadījums dzīvnieku produktu izstādē izrādījās SIA ADD radītās "Afterdog" kastītes spontāns triecienmārketings, raksta laikraksts "Dienas Bizness".
"Afterdog" ir suņu ekskrementu savākšanas kastīte, kas izgatavota no makulatūras kā videi draudzīga materiāla un ļauj suņa saimniekam, nesmērējot rokas un nestaipot līdzi lāpstiņu, tikt galā ar suņa, arī visprāvākā, atstāto čupiņu. Ceļš no idejas līdz veikalu plauktiem bijis garš un grūts, taču idejas virzītāju mērķtiecība un ticība veiksmei nesusi arī pirmos augļus. Unikālā suņu kaku savākšanas kastīte patentēta gandrīz visās lielākajās pasaules valstīs. Tikko noslēgts līgums par kastīšu iekļaušanu Depo veikalu zoopreču nodaļas produktu klāstā, paralēli tiek risinātas sarunas par "Afterdog" ražošanu un realizāciju vairākās ārvalstīs.
Top Horvātijā
Kastīšu idejas autoriem un Kurzemes biznesa inkubatora (KBI) kapitālsabiedrības ADD dibinātājiem – reklāmas dizainerim Arturam Zalmansonam un viņa partnerim Andrim Kiršentālam – inkubators un tā toreizējais vadītājs Mārtiņš Vidzenieks palīdzēja izstrādāto produktu izstrādāt līdz palaišanai tirgū. Arturs Zalmansons ne reizi vien sadarbībā ar Taivānas inženieriem pārstrādāja sākotnējās tehniskās skices, pielāgojot tās atbilstošai ražošanas tehnoloģijai. Taivānā tika izgatavoti vairāki prototipi, līdz tie apmierināja idejas autorus. Kad M. Vidzenieks nolēma atstāt amatu KBI, viņš labprāt pieņēma SIA ADD piedāvājumu iesaistīties komandā un aktīvi ķērās pie darba. Latvijā tādas rūpnīcas, kas varētu izgatavot "Afterdog" kastītes, nebija, taču pēc taivāniešu ieteikuma tāds uzņēmums tika atrasts Horvātijā un noslēgts pirmais produkcijas ražošanas līgums.
Izpelnās aplausus
2012. gada maijā SIA ADD ar jauno izstrādājumu piedalījās izstādē InterZoo Nirnbergā – vienā no lielākajām dzīvnieku produktu izstādēm pasaulē, kur gūt ievērību starp tūkstošiem dalībnieku nav nemaz tik vienkārši. Palīdzējusi nejaušība. "Lai gan šajā izstādē piedalās tikai profesionāļi un nejaušu apmeklētāju nav, kopā ar saimniekiem drīkst ierasties arī dzīvnieki," stāsta SIA ADD pārdošanas vadītājs Mārtiņš Vidzenieks. Tieši tā sagadījies, ka kāda apmeklētāja lielajam sunim dabiskās vajadzības uznākušas – liktenīgi – ejot garām kastīšu stendam. "Tā bija izstādes pēdējā diena, bijām jau sapazinušies ar apkārtējiem kaimiņiem. Un viņi mums rāda ar zīmēm – tā taču ir jūsu iespēja! Suņa saimnieks nosarcis, trīcošām rokām ņem no kabatas ārā maisiņu. Es pieskrēju klāt ar kastīti – gribēju parādīt, kā tas jādara, bet… atdevu kastīti saimniekam. Viņš visu izdarīja, savāca, bet apkārtējie sāka aplaudēt. Mums tā bija tāda reklāma, ko gribēdams nevarētu noorganizēt," atceras M. Vidzenieks. Neplānotā "akcija" nostrādāja, un SIA ADD izstādē ieguva 28 valstu pārstāvju.
Darbs turpinās
Vairums apmeklētāju atzinuši, ka "Afterdog" kastītes ir vienīgais izstādes jaunums, pat pārsteigums, jo visi pārējie dalībnieki piedāvāja tikai atjauninātas produktu versijas.
Nirnbergas izstāde bija arī laba produkta testēšanas iespēja, lai saņemtu konstruktīvu kritiku. Daudzi stenda apmeklētāji izpētīja "Afterdog" un norādīja uz, viņuprāt, nepilnībām, rosinot produkta pilnveidošanu. Jau pirms Nirnbergas iedibināti sakari ar kādas ASV firmas pārstāvjiem, cerot noslēgt līgumu par izplatīšanu Ziemeļamerikā. ASV firmas kontakti iegūti, sadarbojoties ar RTU studentiem, kuri veica pētījumu par "Afterdog" produkta ražošanas iespējām un meklēja potenciālos iekārtu ražotājus. "Vienu brīdi bija doma mēģināt ar kādas ES atbalsta programmas palīdzību iegādāties iekārtas un ražot pašiem," skaidro pārdošanas vadītājs. Sākot sazināties ar ASV firmu, noskaidrojās, ka tai ir meitasuzņēmums, kas ražo produktus no celulozes. Šīs firmas pārstāvji izstādes norises laikā (atkal liktenīgas nejaušības dēļ) bija komandējumā Eiropā. Uzzinājuši par SIA ADD dalību InterZoo, amerikāņi pagarināja komandējumu, lai klātienē pārbaudītu izstrādājumu. Tagad pārrunas notiek jau jaunā fāzē – par ražošanu un izplatīšanu Ziemeļamerikā. Amerikāņu ražošanas tehnoloģija ļauj kastītes apdrukāt, tāpēc ir cerības piesaistīt re- klāmdevēju un samazināt ražošanas pašizmaksu. Sarunas notiek arī ar Nīderlandes kapitāla veikalu ķēdi par produkta izplatīšanu Beniluksa valstīs. Interese ir arī Japānā, taču tur biznesa kontakti attīstās ļoti lēni, un arī Ķīnā. Nav atmesta doma par ražošanu tepat, Latvijā. Depo veikali būs reāla produkta testēšana tirdzniecībā un, protams, finansiāls atbalsts tālākai idejas virzībai, jo līdz šim ir bijis tikai nepārtraukts ieguldījumu periods. "Austrumeiropā visu nosaka cena, Rietumeiropā – tradīcijas. Tāpēc vislielākās cerības saistām ar Ameriku, kur cilvēkiem būtiskākās ir ērtības," rezumē M. Vidzenieks.