Pieredze rāda, ka detalizētas informācijas izlasīšana pirms līguma parakstīšanas ir daudz izdevīgāka nekā problēmu risināšana pēc tam. Pacēlāju un iekrāvēju noma var šķist vienkārša - izvēlieties tehniku, parakstiet līgumu un sāciet darbu. Tomēr realitātē, ja pirms nomas netiek uzdoti pareizie jautājumi, vēlāk var nākties saskarties ar neplānotām izmaksām, darba kavējumiem un pat drošības riskiem.
Tehnikas atbilstība darbam un darba videi
Pirmais jautājumu loks ir saistīts ar tehnikas piemērotību konkrētam uzdevumam. Pat ja pacēlājs vai iekrāvējs vizuāli izskatās atbilstošs, tas ne vienmēr nozīmē, ka tas būs efektīvs tieši jūsu situācijā.
Svarīgi jautājumi:
● Kāda ir tehnikas celtspēja un darba augstums?
● Vai riepas un piedziņa ir piemērotas darba segumam (piemēram, gluda betona grīda, grants laukums, nelīdzena zeme)?
● Vai aprīkojums ir piemērots iekštelpām vai darbam ārā?
● Vai pacēlājs atbilst nepieciešamajiem drošības standartiem, piemēram, ir aprīkots ar drošības jostām, margām, avārijas apturēšanas pogu?
Ja tehnika ir paredzēta darbam ļoti šaurās vietās vai telpās ar zemu griestu augstumu, būs nepieciešami kompaktāki modeļi. Savukārt, āra darbiem uz nelīdzena seguma būs vajadzīgs aprīkojums ar labu stabilitāti.
Praktisks piemērs: ja nepieciešams pacelt paletes uz augšējo plauktu noliktavā ar šaurām ejām, ideālā izvēle būs noliktavas iekrāvējs ar precīzu manevrētspēju, nevis teleskopiskais iekrāvējs.
Nomas nosacījumi, slēptās izmaksas un līguma elastība
Nereti problēmas sākas brīdī, kad tehniku jau izmanto, bet līguma noteikumi nav līdz galam izprasti.
Būtiski jautājumi, ko uzdot:
● Vai nomas maksā ir iekļauta apkope un bojājumu novēršana?
● Kā tiek rēķināts nomas laiks - pēc dienām, stundām vai darba maiņām?
● Vai ir minimālais nomas termiņš?
● Kādas ir izmaksas par bojājumu novēršanu, ja tie radušies lietošanas laikā?
● Vai iespējams līgumu pagarināt vai saīsināt bez līgumsoda?
Īpaša uzmanība jāpievērš transporta izmaksām, bieži tehnikas nogādāšana līdz objektam un atpakaļ nav iekļauta nomas cenā. Tāpat jānoskaidro, vai par tehnikas dīkstāvi, piemēram, slikti laikapstākļi, tiek piemērota pilna maksa vai ir pieejamas atlaides.
Piemērs no prakses: uzņēmums nomāja pacēlāju fasādes remontam, taču trīs dienas lietus dēļ darbi netika veikti. Tā kā līgumā nebija noteikts, ka laikapstākļu dēļ nomas maksa tiek samazināta, tika zaudēti vairāki simti eiro.
Apkope, tehniskais stāvoklis un drošības pārbaudes
Lai gan nomas uzņēmumi parasti veic regulāru tehnikas apkopi, pirms līguma parakstīšanas ir svarīgi pārliecināties par konkrētās vienības tehnisko stāvokli.
Ko noskaidrot:
● Kad pēdējo reizi tika veikta tehniskā apkope?
● Vai ir pieejami tehniskās pārbaudes dokumenti?
● Vai tiek nodrošināta rezerves tehnika bojājuma gadījumā?
● Kāds ir reakcijas laiks, ja nepieciešams remonts?
Pirms tehnikas pieņemšanas vēlams veikt vizuālu pārbaudi: pārliecināties, ka nav eļļas noplūžu, riepas ir labā stāvoklī un nav mehānisku bojājumu.
Svarīgi arī noskaidrot, vai operatoriem ir jābūt īpaši apmācītiem vai sertificētiem. Pat ja tehnika ir ideālā kārtībā, nepareiza lietošana var radīt gan drošības riskus, gan materiālus zaudējumus.
Atbildība un apdrošināšana
Nomas līgumos parasti ir punkti par klienta atbildību bojājumu gadījumā. Tas nozīmē, ka, pat ja bojājums notiek nejauši vai ārējo apstākļu dēļ, nomnieks var saņemt rēķinu par remontu.
Svarīgi jautājumi:
● Vai nomas maksā ir iekļauta apdrošināšana?
● Kāda ir pašriska summa apdrošināšanas gadījumā?
● Kādi bojājumi netiek segti ar apdrošināšanu?
● Vai ir atšķirīga kārtība, ja bojājums radies nevis operatora vainas dēļ, bet ārēju faktoru ietekmē?
Drošākais risinājums ir izvēlēties nomu ar iekļautu apdrošināšanu un skaidri saprotamiem noteikumiem par pašrisku.
Loģistika, piegādes termiņi un komunikācija
Jums jābūt pārliecinātiem, ka nomas uzņēmums ievēros termiņus un būs pieejams saziņai, ja radīsies neparedzēti apstākļi.
Noskaidro:
● Cik ātri pēc pasūtījuma iespējama piegāde?
● Vai ir iespējams saņemt tehniku ārpus standarta darba laika?
● Kā notiek saziņa bojājumu vai kavējumu gadījumā?
● Vai uzņēmums nodrošina atbalsta tālruni 24/7?
Līgumā vajadzētu iekļaut piegādes un savākšanas datumus, kā arī noteikumus, kas paredz kompensāciju, ja termiņi netiek ievēroti. Pacēlāju un iekrāvēju nomas procesā ir jāizvērtē gan tehnikas piemērotība, gan līguma noteikumi, gan nomas uzņēmuma uzticamība.