Ar telpiski un publicistiski kariķētu pielikumu Imanta Lancmaņa grāmatai "Bertschy" aicinu "MAD arhitektūras telpā" Rīgā parakstīt kolēģes Lauras Kozlovskas sagatavoto iesniegumu Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldei [NKMP], lai pasargātu Liepājas industriālās arhitektūras mantojumu no turpmākas iznīcināšanas. Tas ir arī liepājnieces atbalsts rīdzinieku grupai, kas vērsusies NKMP, prasot piešķirt kultūras pieminekļa statusu unikālā Latvijas pēckara modernisma ēkai Elizabetes ielā 2.
"Liepājā sākta 19.gadsimtā celtās bijušās eļļas ekstrakcijas fabrikas daļēja nojaukšana, atbrīvojot vietu teritorijas nomnieka – Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas uzņēmuma plānotajam kravu uzglabāšanas laukumam, noliktavām un ražotnei. Daudzi liepājnieki jau pauduši sašutumu par notiekošo un neizpratni, kāpēc būvvalde devusi atļauju nojaukt ēkas, ko savulaik projektējis arhitekts Pauls Makss Berči. Ar viņa atstāto pilsētbūvniecības un industriālo mantojumu pašvaldība līdz šim lepojusies, iekļaujot to arī tūrisma maršrutos," ziņoja "TV Kurzeme" šāgada 26.februāra sižetā. Tajā izskanēja Liepājas būvvaldes skaidrojums, ka
"demontētas tiek būves, kuru atjaunošana nav ekonomiski pamatota"
un "nav citu funkciju, kuru dēļ šīs ēkas varētu izmantot". Būvprojektu "Būvju nojaukšana Sliežu ielā 4, Liepājā" izstrādājis "Arhitekta G.Vīksnas birojs".
"Berči nami paspilgtina Liepājas auru un vērtību, to veidolam nav vēsturiska noilguma, tie nekļūst vecmodīgi – tie ir Liepājas šodiena un rītdiena," mākslas zinātņu doktora Imanta Lancmaņa 2011.gadā izdotās grāmatas "Bertschy" priekšvārdu parakstījis bijušais Liepājas mērs. "Reti kurš arhitekts Latvijā varējis tādā mērā uzlikt savu zīmogu veselai pilsētai kā Berči, neviens un nekad nevarēs viņu pārspēt. Berči ir pelnījis, lai viņu apbrīnotu," tās ievadā saka pats Lancmanis. Tomēr ar 1888.gadu datētā Alfrēda Kīlera eļļas fabrikas daļa tās arhitekta jubilejas gadā kļuva par Liepājas vakardienu.
"Pozitīvais ir saglabāt ārsienas," uzskata tagadējais Liepājas mērs,
šāgada 10.marta laikrakstā "Kurzemes Vārds" atsaucoties uz pilsētas būvvaldes rūpēm pilsētvidei saglabāt vēsturisko ēku ārējo izskatu un ar atrašanos "tieši blakus ostai" attaisnojot Berči arhitektūras demolēšanu, kas jau no uzbūvēšanas brīža atrodas "tieši blakus ostai"...
Liepājas muzejā šovasar bija skatāma tā krājuma izstāde "Zudusī Liepāja Paula Maksa Berči arhīvā", kas veltīta izcilā arhitekta jubilejai – 180. Starp tās 47 eksponātiem daļēji nojauktās Kīlera eļļas fabrikas nebija, lai arī muzejs savā FB kontā ar šāgada 13.maija ierakstu bija atsaucies uz postošajiem pavasara notikumiem tajā, minot arī ka "savulaik greznais sarkano ķieģeļu ēku komplekss atzīts par vienu no izcilākajiem industriālās apbūves paraugiem Baltijas jūras reģionā."
"Bertschy: limited edition" ir pielikums Imanta Lancmaņa grāmatai "Bertschy" no traģiskas Berči siltināšanas pa Berči graustiem līdz Berči nograušanai Liepājā ar pēdējo piemēru kā "slikti funkcionējošas ražošanas būves" eksponātu iepretim "labi funkcionējošās pārvaldes būves" eksponātam, kur "slikti funkcionējošā" ir "labi funkcionējošās" pārvaldībā un kur sērkociņu kastīte* ir sliktās modulis, bet labās konteksts.
*Sērkociņu kastītes ar veikalu tīkla zīmolu izvēlētas to gan trāpīgā dizaina, gan biznesa lokācijas dēļ, gan arī tāpēc, ka industriālā arhitektūra bijusi darba vide vien vēstures liepājniekiem, mūsdienu Liepājas iedzīvotāji strādā ražotņu parkos, kurus būvē pēc nehumānā lielveikalu principa.
Vairāk: "MAD arhitektūras telpas" burtnīcā "Bertschy: limited edition".
Izstāde apskatāma un iesniegums parakstāms "MAD arhitektūras telpā" – 438.kabinetā – Elizabetes ielā 2 vēl līdz sestdienai, 31.oktobrim, 10.00–19.00
Uzziņa
Pasaules Tirdzniecības centra ēkā Elizabetes ielā 2 pēc arhitektu biroja "NRJA" iniciatīvas ir izveidota un šāgada 20.augustā atvērta jauna arhitektūras galerija "MAD", kurā katru nedēļu skatāmi citi darbi "arhitektiem, kuri domā".
"NRJA" noīrējusi 438.kabinetu bijušajā Centrālkomitejas namā, kuru Kultūras ministrija plāno nojaukt, lai vietā celtu galvaspilsētas koncertzāli, ar regulāru konceptuālas arhitektūras izstāžu programmu rādot priekšzīmi ēkas atkalizmantošanā. Tas ir praktisks solis "NRJA" ideālistiskās vīzijas virzienā par šī Latvijas arhitektūras pēckara modernisma simbola saglabāšanu un pārvēršanu Laikmetīgās mākslas, arhitektūras un dizaina [MAD] muzejā.
"MAD arhitektūras telpa" sākās ar "NRJA" manifestu par ikoniskās ēkas atkārtotu izmantošanu, savācot vairāk nekā 100 atbalstītāju parakstu. Tajā izrādītas "NRJA" koncepcijas Latvijas paviljoniem par gadu pārceltajā Venēcijas arhitektūras biennālē un šā rudens Baltajās naktīs, Helvija Savicka un Manuela Bonella arhitektūras izstāde "Nebula", arhitekta un pedagoga Rūdolfa Daiņa Šmita gleznu izstāde "Horizonts", biroja “Outofbox Architecture" multimediālā izstāde "Red Room / Tukšuma arhitektūra", izstāde "Šēnberga Republikas laukums. Akustiskā koncertzāle", arhitektu biroja "Sampling" ballīte ar Pasaules tirdzniecības centra ēkas formā gatavotu kūku, Matīsa Groskaufmaņa priekšlasījums par Zemākās cenas pilsētu, "Gaiss" arhitektu instalācija un interaktīvā aptauja "Saglabāt–Nojaukt", akustiķa Alberta Vecsīļa aprīkotajā konferenču zālē notikusi performance "Marasms 1985".