Roberts Vītols, savulaik pazīstams kā zīmola "Robyworks" radītājs, kurš ieguvis titulu Gada liepājnieks un Liepājas Kultūras balvu, tagad režisors, satura veidotājs un auto entuziasts, intervijā Liepājas Universitātes Kultūras vadības studentei Zanei Džeriņai atklāj, kā vienā no pasaulē populārākajām tīmekļa vietnēm "YouTube" sasniegt tādu popularitātes līmeni, lai to varētu saukt par profesiju un ienākumu avotu.
Filmēt vai filmēties?
Es teiktu – gan, gan. Esmu visu laiku bijis gan ar kameru rokās, gan kameras otrā pusē. Tas viens otru papildina.
Kas ir tavs iedvesmas avots video radīšanai?
Tāds iedvesmas avots, es domāju, ir vēlme realizēt kaut kādas trakas idejas, kas visu dzīvi krājušās manā galvā, vai pēkšņi naktī ienāk prātā ideja, vot, šo es gribu realizēt! Tādas spontānas! Piemēram, radīt pašam savu policijas automašīnu, to es gribēju izdarīt jau no trīs gadu vecuma, 33 gados man tas sanāca. Protams, es iedvesmojos arī no tā, kas notiek pasaules jūtūbā, bet man gribas kaut kādu savu odziņu tajā ielikt.
Tavs radītais saturs galvenokārt ir par un ap auto. Kāpēc tieši auto tēma?
Mašīnas man vienmēr bijušas tuvas, bet ne tik tuvas, lai mani tās interesētu tehniskā līmenī, vairāk vizuālā. Pirms tam daudz filmēju saturu drifta sacensībām, dragrace, dažādus individuālus video rullīšus auto sportistiem. Un tad es sapratu, ka aiz visām šīm mašīnām un sporta veidiem ir milzīga komūna , vesela pasaule. Radās vēlme to visu, ko redzu, paradīt arī cilvēkiem, kam mašīnas varbūt vispār neinteresē. Šobrīd manis veidoto saturu skatās dažādas vecuma grupas, lieli un mazi, pat ģimenes. Līdz ar to man ir iespēja auto kultūru parādīt lielākai sabiedrības daļai. Tā tas kaut kā ir aizgājis.
Tā ir mana dvēseles lieta, un skatītājs var izdzīvot manas sajūtas, adrenalīnu, ko viņš arī varbūt ir gribējis piedzīvot, bet nav sanācis. Tad, re, kur mēs visi kopā varam to izdarīt – manos video!
Kādi ir lielākie izaicinājumi, ar kādiem saskaries, radot saturu Latvijas "YouTube" kanālam?
Kvalitatīva satura izveide Latvijas "YouTube" ir izaicinājums ierobežotā budžeta dēļ. Auditorijas salīdzinoši nelielais skaits apgrūtina iespēju gūt ievērojamu skatījumu daudzumu latviešu valodā, rezultātā katram videoklipam ir lielas izmaksas, kam bieži vien nav pietiekamas atdeves. Ieguldītā nauda uz vienu video neatmaksājas, un bieži sanāk iekrist mīnusā. Tomēr, neraugoties uz problēmām, vēlme pārvarēt šos šķēršļus un degsme radīt saturu ir lielāka.
Kurš par to visu maksā?
Uzskatu, ka cilvēkiem būtu vajadzīga pieeja bezmaksas saturam, bet protams, kādam par to ir jāmaksā, un šajā gadījumā tās ir sponsoru reklāmas. Lai gan reklāmas var būt kaitinošas, īpaši tādās platformās kā "YouTube", kur saturs ir bezmaksas, tās ir ļoti svarīgas. Iegūtie ieņēmumi sedz izdevumus, piemēram, rēķinus, licences, mūzikas autortiesības, rediģēšanas programmatūru, kameru apkopi. Finansiālās prasības, tostarp algas un nodokļi, ir ievērojamas. Pirms gadiem man būtu licies nereāli, ka es varu to izdarīt un uzreiz nebankrotēt. Skaidrs, ka nekļūstu miljonārs, bet vismaz turos virs ūdens, varu darīt to, kas man patīk. Tāpēc, jā, lai gan skatītājiem reklāmas var šķist apgrūtinošas, tām ir būtiska nozīme sarežģītā un dārgā satura izveides procesa atbalstīšanā.
Vai skatītāji ietekmē video satura izstrādi?
Es augstu vērtēju savus skatītājus un vēlos pateikties visiem par atbalstu manā "YouTube" karjeras ceļā. Šajā ceļā neesmu viens. Esmu es un skatītāji, un mēs ejam uz vienu mērķi. Cenšos ieklausīties savos skatītājos un saprast, kas ir tas, ko viņi vēlas redzēt. Tomēr ir arī ļoti svarīgi līdzsvarot auditorijas vēlmes ar personīgo piepildījumu – cenšos radīt saturu, kas atbilst manām patiesajām interesēm un rezonē ar manu auditoriju.
Sadarbībā ar "Sailun" un riepu servisu radītais "riepu policijas" auto. Foto no personīgā arhīva.
Zinu, ka tu iedvesmo arī citus.
Priecājos dzirdēt pozitīvas atsauksmes. Ir forši parādīt, ka, sasniedzot savus mērķus, ir iespējams pozitīvi ietekmēt sevi, vidi un apkārtējos. Uzskatu, ka ikviens var gūt panākumus, ticot saviem sapņiem un virzoties uz priekšu. Ja es, kurš šaubījās pat par to, vai beigšu vidusskolas, spēju sasniegt kaut ko, tad ticu, ka ikviens to var. Neraugoties uz neizbēgamiem izaicinājumiem un nelabvēļiem, ir svarīgi koncentrēties uz savu ceļu un neļauties ietekmēties. Neatlaidība un pūles noteikti dos rezultātus.
Kā tu risini situāciju, ja kāds skatītājs ir neapmierināts?
Pirms daudziem gadiem, kad kopā ar draugiem veidoju filmas mājas pagalmā, mana vienīgā auditorija bija mamma un, protams, viņai viss patika. Laika gaitā mana auditorija ir paplašinājusies, un tas ir normāli, ka ne visiem mans saturs patīk. Tikai neliela daļa pauž negatīvismu, un es augstu vērtēju tos, kas atbalsta manu darbu. Un paldies, ka tas procents, kuri izsakās negatīvi par manu paveikto, nav liels, un es spēju turpināt darboties, bet šādi cilvēki ir, un tas, protams, nav forši, jo man liekas – es taču no visas sirds daru to, kas man patīk, un cenšos, domāju par savu skatītāju, lai viņš šo laiku, ko pavada, skatoties manu saturu, neiznieko, lai tas ir kvalitatīvs un interesants.
Vai tu jūti konkurenci?
Nejūtu. Vairāk koncentrējos uz tos, lai iedvesmotu citus satura radītājus. Uzskatu, ka ir svarīgi veicināt Latvijas "YouTube" platformas izaugsmi. Piemēram, Lietuvā tas viss jau ir augstākā līmenī tur šo platformu patērē vairāk dažāda vecuma cilvēku. Lai paātrinātu izaugsmi, vajag vairāk vietējo satura veidotāju.
Mēs šeit, Latvijā, esam ļoti maz, un tāpēc mums vienam ar otru ir jādraudzējas, citam citu jāatbalsta. Galvenais mērķis ir veicināt daudzveidīgu saturu, piesaistīt sponsorus un sniegt labumu "YouTube" platformai Latvijā.
Kādi ir tavi ieguvumi kā "YouTube" satura veidotājam?
Filmēšanas profesija ir ļoti pateicīga ne tikai ar to, ka tu vari īstenot savas idejas un parādīt citiem savu redzējumu, bet paver daudz durvju un ļauj piedzīvot daudzveidīgu dzīvi, kā arī sastapties ar unikālām iespējām. Piemēram esmu bijis ļoti daudzās pasaules valstīs. Sākumā pat esmu filmējis video par apmaksātu lidmašīnas biļeti, lai tikai redzētu pasauli. Un tas pats arī vēlāk kā jūtūberim. Piemēram, mani pamanīja un uzticēja izveidot šovu Go3 platformā, kas bija jauns izaicinājums, iepazinu daudz interesantu cilvēku.
Šī profesija kalpo kā tramplīns, piedāvājot pastāvīgu attīstību un aizraujošas iespējas. Dzīvot laikā, kad tas ir iespējams, ir fantastiski, un, lai gan tas nav viegls darbs, iespēja daudz ko redzēt un darīt padara to patiesi foršu.
Cik ilgu laiku vidēji aizņem viena video satura filmēšana un montāža?
Daļa skatītāji uztver "YouTube" saturu kā ātru procesu, bet tā nav. Mūsu gadījumā filmēšanas ilgums ir atšķirīgs – daži projekti aizņem vienu dienu, citi trīs un daži pat nedēļu. Nākamais process ir visu to samontēt. Viens projekts var būt vairākus terabaitus liels, un videoklipa rediģēšana var būt laikietilpīga, dažādiem projektiem tas var prasīt no nedēļas līdz divām. Lai gan "YouTube" reiz bija projekts "prieka pēc", tas ir pārtapis par pilnas slodzes darbu, prasot lielu plānošanu un nepārtrauktu sagatavošanos veiksmīgai filmēšanai. Paralēli tam visam man ir uzņēmums "RW Media", kas nodarbojas ar video izstrādi klientiem. Man ir lieliska komanda, kas palīdz ar visu tikt galā, līdz ar to mēs spējam uzturēt gan "YouTube", gan arī strādāt ar mūsu foršajiem klientiem visā pasaulē, un tas ir tāds labs balanss.
Kas ir pamatā, lai izdotos veiksmīga "YouTube" karjera? Ko tu ieteiktu jaunam satura veidotajam?
Jauniešu vidū "YouTube" profesija tagad ir pielīdzināma kādreizējai vēlmei kļūt par policistu. Daudzi grib būt jūtūberi un influenceri, bet, protams, liela daļa nesaprot, kāds darbs tur ir apakšā. Panākumi ir atkarīgi gan no smaga darba, gan veiksmes. Ir ļoti svarīgi izvēlēties konkrētu satura virzienu, ņemot vērā savas auditorijas intereses. Nevari vienu dienu veidot saturu par automašīnām un nākamajā par ēst gatavošanu. Lai gan slaveni pasaules jūtūberi var aptvert dažādas tēmas, Latvijas "YouTube" lietotājiem ir vitāli svarīgi izveidot konkrētu nišu. Es teiktu, ka veiksmes atslēga ir noteikt savus mērķus un nepadoties pie pirmajām grūtībām.
Kādi tev ir nākotnes plāni, ko vēlies realizēt saistībā ar "YouTube"?
Nākotnes plānus parasti paturu pie sevis, bet šobrīd lielai daļai zināms, ka mans primārais mērķis ir sasniegt 100 000 sekotāju manam "YouTube" kanālam "Roberts Vītols", kurā veidoju latviešu saturu. Pašlaik man ir vairāk nekā 90 000 abonentu, un šis pavērsiens būtu nozīmīgs solis ne tikai man kā satura veidotājam, bet arī sasniegums Latvijas "YouTube". Esmu sasniedzis 100 000 sekotāju savā otrajā kanālā "Robyworks" ar ārzemju saturu. Priekšā ir daudz darba, taču man netrūkst vērienīgu ideju, ko īstenot, un esmu pateicīgs par atbalstu savai komūnai un sponsoriem, kuri novērtē un uzticas manam darbam!
Paldies par sarunu un lai veicas!
Viens no Roberta Vītola YouTube video sižetiem:
3
2