Ziemassvētku priekšvakarā galerijas "Romas dārzs" Berči zālē durvis vēra dubultizstāde "id", kurā savus darbus rāda gleznotāja Daiga Krūze un keramiķe Ojūna Batbajara.


Lai arī iepriekš neplānota kā dubultizstāde, un pat ne kā Daigas Krūzes un Ojūnas Batbajaras kopizstāde, "id", kas sevī slēpj vārdu "identifikācija", atstāj apbrīnojamu harmonijas iespaidu starp gleznotajiem un veidotajiem darbiem.


Abas mākslinieces bijušas pazīstamas kopš Mākslas akadēmijas Jarmarkas laikiem, kurā divus gadus nostrādājušas kopā, un, kad Ojūnas pasniedzējs Dainis Pundurs, Mākslas akadēmijas asociētais profesors, piedāvājis iespēju izstādīties galerijā "Romas dārzs", viņa pēc telpu apskates sapratusi, ka te ir vieta vēl kam, kam kontrastējošākam un spilgtākam par pašas neitrālā krāsu gammā ieturētajiem keramikas darbiem.


Ojūna Batbajara: "Ienāca prātā Daiga Krūze un viņas gleznas."


Daigas Krūzes gleznas "XXX" un "Tu esi koks, putns vai kalns". Foto: irliepaja.lv.


Jaunā keramiķe Ojūna Batbajara Latvijas Mākslas akadēmijas keramikas apakšnozares maģistrantūru absolvējusi tikai 2023.gadā. Izstādē skatāmi arī viņas bakalaura darbs "Mirari" un maģistrantūras darbs "Ovoo". Savukārt Daiga Krūze, kas Latvijas Mākslas akadēmiju absolvējusi 2004.gadā, apgūstot glezniecību un restaurāciju, ir pieredzējusi māksliniece, piedzīvojusi jau vairāk nekā 30 personālizstādes un trīs reizes nominēta Vilhelma Purvīša balvai.


Ojūna Batbajara: "Es vēl esmu attīstības stadijā, tāpēc izstādes nosaukums ir "id" jeb "Identifikācija" – gan Daigai, gan man šī ir identifikācija, atpazīšana, kādas mākslinieces mēs esam, kas ir tās vērtības, ko mēs ienesam mākslas pasaulē."


"Ovoo", kas aizņem vai visu Berči zāles grīdu, ir kompozīcija no vairākiem desmitiem dažādu krāsu, toņu, formu akmeņiem, kas sakrauti mazās piramīdās. Krāvumus veidojošie akmeņi patiesībā gan ir Ojūnas Batbajaras rokām veidoti.


Ojūna Batbajara: "Esmu pa daļai mongoliete, un, lai arī Mongolijā neesmu bijusi, saite ar šo zemi manī vienmēr ir pastāvējusi. Tādēļ savā maģistra darbā "Ovoo", kas tulkojumā no mongoļu valodas nozīmē akmeņu krāvums, es vēlējos apskatīt akmens krāvumu kultūru kā cilvēka attiecības ar dabu. Mongoļu kultūrā tā ir svētvieta, uz kuru cilvēki dodas, lai rastu atbildes un saņemtu palīdzību no augstākstāvošiem dabas spēkiem.


Ojūnas Batbajaras darbu "Topo" iedvesmojušas vēsturiskās topogrāfiskās kartes. Foto: irliepaja.lv.


Mani akmens krāvumi veidoti, iedvesmojoties gan no Mongolijas, gan Latvijas oļiem – dažādu formu, krāsu, tekstūras. Tikai atveidojot tos keramikas materiālā. Ir diezgan paradoksāli, jo akmeņi veidojas, sacietējot tūkstošiem gadu ilgā presējošā zemes slāņu iedarbībā, bet viens no zemes slāņiem ir arī māls, no kā veidoti šie akmeņi. Esmu it kā paātrinājusi to veidošanās procesu, mālam izejot caur manām rokām un elektrisko dedzinājumu."


"Ovoo" jau pabijis vairākās izstāžu zālēs, un katru reizi māksliniece savus veidotos akmeņus kārtojusi atšķirīgās kompozicionālās grupās, ļaujot tiem dažādi spēlēties savā starpā, iegūt jaunas nianses un dinamiku. Arī lai savus darbus izveidotu plašākās krāsu gammas, kādās Latvijā māls nav pieejams, māksliniece, izmantojot Latvijas dzelteno, sarkano, brūno mālu, tos dažādi miksējusi, iegūstot jaunus krāstoņus.


"Mirari", kas veidots 2021.gadā kā bakalaura darbs, tapis, iedvesmojoties no fizikas un starpslāņa starp debesīm un zemi, kur karstā laikā veidojas mirāžas. Iepriekš Latvijā tas nav izrādīts, toties darbs bijis izstādīts divās Baltijas valstu mākslinieku izstādēs Korejā.


Ojūna Batbajara: "Latvijā varbūt to tā nevar novērot, jo te nav tuksnešu, bet Mongolijā ir Gobi tuksnesis, un tur mirāžas var novērot. Šeit mazliet tā mirgošana, zaigošana ir redzama karstā laikā virs asfalta, kad gaiss ir sakarsis. "Mirari" nav tiešā veidā atainota mirāža – koki, zāle, skrejošs suns, bet ir šādas ainavas abstrakcija, ainava, kuru var redzēt zaigojam caur samiegtām acīm."


Daigas Krūzes gleznas no sērijas "Tu esi koks, putns vai kalns". Foto: irliepaja.lv.


Gleznotājai Daigai Krūzei ir īpašs stāsts par viņas saistību ar Liepāju.


Daiga Krūze: "Liepāja ir mans iedvesmas avots... Kad es taisīju maģistra darbu, Liepāja un tieši Liepu iela, tās perspektīva, man bija kā tāds pamats. Toreiz Liepājā biju pirmoreiz, atbraucu tieši, lai atrastu, ko gleznot. Atspēros no Liepu ielas, tur ir dziļums, ritms. Gleznotāji meklē harmoniju, un vismaz man tā ir, ka daba man ļoti saka priekšā, palīdz, dod iedvesmu, impulsus."


To apliecina arī Daigas Krūzes gleznas. Tās nav klasiski reālistiskas, taču arī ne absolūti abstraktas.


Ojūnas Batbajaras bakalaura darbs "Mirari".  Foto: irliepaja.lv.


Daiga Krūze: "Reālistisku darbu varu uzgleznot, tas ir iemācīts, labi sanāk un smuki izskatās, bet ir mazliet garlaicīgi. Gribas citā līmenī parādīt to, kas redzēts, gribas savu kompozīciju, savu formu. Tas ir arī Ojūnas darbos – savas formas un kompozīcijas meklējumi, tikai citā materiālā. Un vēl gribas pārsteigumu, pārsteigt sevi un skatītāju. Bet es neesmu pavisam abstrakta, tikai lietoju šo paņēmienu. Es zinu, ko es taisu. Konkrētu sajūtu. Kustību. Ievu smaržu. Putnu balsis."


Daigas Krūzes darbi tapuši, iedvesmojoties no Siguldas, kur viņa pašlaik dzīvo: "Man ļoti patīk tie kalni un lejas. Tie ir kaut kas atšķirīgs. Acij viss liekas tik interesants..."