Skatītājs Liepājas teātrī jau sen nav kāju spēris, bet tas nenozīmē, ka dzīve teātrī apstājusies, strādā gan aktieri, gan režisori, gan tehniskie darbinieki, un, neraugoties uz tik ilgstošu izolētību, neviens aktieris "kuģi" nav pametis, saka teātra vadītājs Herberts Laukšteins. Līdz pirmajam diplomdarba iesstudējumam – A. Arbuzova "Cietsirdīgās spēles" – ticis arī teātra aktieru kurss. Tieši šās nedēļas sākumā notika iestudējuma "pirmizrāde". Diemžēl gan bez skatītājiem.


Uz sarunu ar irliepaja.lv Herberts Laukšteins ierodas tieši no šī Liepājas teātra aktieru kursa diplomdarba izrādes mēģinājuma, un, būdams gan viens no iestudējumā iesaistītajiem aktieriem, kuri nav kursa audzēkņi, gan viens no jauno mākslinieku pedagogiem un kursa vadītājs, nespēj valdīt emocijas: "Lepns es esmu!"


Būs monoizrādes un koncertuzvedumi
"Marta sākumā visus savus darbiniekus aizsūtījām atvaļinājumā, un laikam esam vienīgais teātris Latvijā, kas tā izdarīja, jo parasti teātra ļaudīm atvaļinājumi ir vasarā, bet nu ir tas laiks, kad gan aktieri, gan cehi pēc atvaļinājuma sāk atgriezties," stāsta Laukšteins.


Kāpēc tas darīts?


"Ar cerību, ka tad, kad pienāks vasara, mēs tiksimies ar skatītāju – ja ne teātra zālē, tad brīvā dabā, turpinot pagājušā gada augustā aizsākto tradīciju taisīt nelielus koncertiņus bankas (Latvijas bankas filiāle, kas tagad nodota teātra un muzeja rīcībā – irliepaja.lv) pagalmā."


Pērn veicies ļoti labi – skatītājiem paticis, aktieriem arī.


"Tagad kopā ar Ingu Krasovsku un Normundu Kalniņu


esam sagatavojuši diviem komponistiem, kuri sarakstījuši ļoti daudz teātra mūzikas, – Imantam Kalniņam un Raimondam Paulam – veltītas programmas,

pie kurām tūlīt ķersimies klāt."


7. jūlijā teātris gaidīs skatītājus uz Imanta Kalniņa programmas "Akāciju palags" pirmizrādi.


"Celsim ārā to laiku, kad Imants Kalniņš bija Liepājas teātra muzikālais vadītājs un tapa ļoti daudz mūzikas Liepājas teātra izrādēm."


Savukārt jūlija otrajā pusē gaidāma pirmizrāde Raimonda Paula dziesmu koncertuzvedumam "Laternu stundā".


"Skatīsimies, kādas būs skatītāju atsauksmes, kādi būs valdības atļautie noteikumi, taču šobrīd plānojam turpināt koncertuzvedumus arī augustā."


Paralēli šīm divām programmām teātris brīvā dabā plāno rādīt arī monoizrādes, kuras bija iestudētas iekštelpām – "Lielā dzintara" 6. stāva zālei.


"Viena no izrādēm – "1 000 000 labu lietu", kurā tiek iesaistīts arī skatītājs un ko iestudējis Dmitrijs Petrenko, vēl nav pieredzējusi tikšanos ar publiku. Tajā dublējas Edgars Ozoliņš un Gatis Maliks. Otra ir "Maģiskās domāšanas gads", ļoti aizkustinošs stāsts, ko stāsta Anda Albuže. Iestudējums vienlaikus ir diplomdarbs jaunai režisorei no Kultūras akadēmijas – Beatrisei Zaķei".


Pieprasīts esot arī Kultūras ministrijas finansētās programmas "Latvijas skolas soma" ietvaros tapušais teātra digitālais iestudējums "Kā top izrāde" – pēc Laukšteina teiktā, jau notikušas ļoti daudzas izrādes. Tajās aktieri 45 minūtēs jauniem cilvēkiem pastāsta, "kā tas notiek".


Lielās skatuves iestudējumi – bez skatītajiem
"Ar skatītājiem nav tikušies divi lielās skatuves iestudējumi, kuriem pirmizrādes ir bijušas bez publikas, aiz slēgtām durvīm. Darbs ir pabeigs, bet izrāde jau piedzimst tikai tad, kad zālē ienāk publika."


Viena no šādu pirmizrādi piedzīvojušām izrādēm ir romantiskā situāciju komēdija "Kā mīl tā otra puse", ko iestudēja Gundars Silakaktiņš. Ar otru iestudējumu Liepājas teātrī pēc neveiksmīgā "Kleopatras" iestudējuma un domstarpībām ar teātra vadību ir atgriezies režisors Dž.Dž. Džilindžers.


Herberts Laukšteins par Džilindžera atgriešanos saka – "Mēs turpināsim sadarbību!".


Džilindžers iestudējis paša dramatizēto melodrāmu "Jaunā līgava", kuru Laukšteins raksturo kā "brīnišķīgu stāstu, brīnišķīgu ansambli, skaistu izrādi".


"Pirmizrāde bija 6. martā.


Šajā iestudējumā titullomā debitēja mūsu kursa studente Madara Kalna, un lieliski paveica šo darbu.

Tas arī tiek ieskaitīts viņai kā diplomdarbs."


Bet tikšanos ar skatītājiem gaida arī iestudējumi, kuru pirmizrādes gan tika nospēlētas publikai klātesot, taču teātris drīz vien pēc tam bija spiests aizvērt priekškaru skatītājiem. Tāds ir gan Māras Ķimeles iestudētais "Saviļņojums", gan Viestura Meikšāna "Dēmons", gan virkne citu izrāžu.


Jaunais aktieru kurss un diplomdarbi
Desmit jaunu cilvēku – pieci puiši un piecas meitenes – ir gatavi saņemt aktieru diplomus, saka Laukšteins. Tas brīdis būs 9. septembrī.


Tas, ka no sākotnēji uzņemtajiem 16 jauniešiem palikušas divas trešdaļas ir absolūti normāli, pārliecina Laukšteins


"Jauniem cilvēkiem pēc vidusskolas priekšstats par to, kas ir teātris, pārsvarā ir maldīgs. Tas, ko viņi ir redzējuši, ir skatītāju sajūsma, aplausi, ziedi, bet to, ka aiz tā stāv smags psiholoģisks un fizisks darbs, viņi nezina. Pirmajā kursā viņi kādu mazumu no tā iepazīst, un notiek normāls process –


vai nu paši ir vīlušies un saprot, ka kļūdījušies profesijas izvēlē, vai pedagogi, kuriem ir jābūt skarbiem un jārunā patiesība, pasaka: piedod, bet nebojā savu dzīvi..."

Viena no diplomdarba izrādēm – Dmitrija Petrenko iestudētā Arbuzova luga "Cietsirdīgās spēles" – nosacīto pirmizrādi piedzīvoja 19. aprīlī, un 21. aprīlī mēģinājumus otrai diplomdarba izrādei – "Jaunības slimības" – sāka režisore Māra Ķimele, kas plāno iestudējumu pabeigt līdz 20. augustam.


Diplomdarbu sarakstā iekļauta arī pērnvasar izrādītā Kristīnes Brīniņas pastaigu izrāde "Upe", ko jaunie aktieri izrādīja pilsētvidē. Līdz maija beigām šis pieteikums tiks novests līdz galam, līdz pilnvērtīgam iestudējumam, lai varētu to rādīt publikai, teic Laukšteins.